Scandalul de la Aeroportul Brașov sau cum Dan Air lucrează prin învăluire!

12 9.398

Update: DAN Air ajustează programul zborurilor la programul aeroportului din Brașov!

Știrea inițială: În 50 de ani, în România, s-a inaugurat un aeroport construit de la zero și acesta e la Brașov. În anul de grație 2023, când unele popoare discută de colonizarea planetei Marte, în România s-a inaugurat un aeroport. Evident că marele eveniment a fost marcat de tăierea panglicii și sfințirea aferentă de un sobor de preoți.

Dar chiar și așa, scandalurile se țin lanț în jurul aeroportului din Brașov. Cred că sfințirea nu și-a făcut efectul și nu a alungat spiritele rele. În marea urbe de la poaelele Tâmpei, aeroportul a fost mult așteptat de cetățeni și cu toții au aplaudat finalizarea acestui proiect.

Tot cu mare entuziasm au fost anunțate și primele rute de la Brașov, iar campania cu pricina este Dan Air. Cu mare fast și multă vâlvă, noua companie aeriană cu capital mioritic anunța primele zboruri frecvente din Brașov spre câteva mari orașe din Europa, printre care Barcelona, Londra, Milano, Budapesta, Munchen, Nuremberg, Stuttgart etc. Au fost și rute anulate înainte de lansare, cum ar fi din Brașov spre Milano și Budapesta, dar și din București spre Munchen, Roma, Milano și Budapesta.

Dan Air a sărit la ”gâtul” ROMATSA

Nici nu a fost bine tăiată panglica la aeroport că Dan Air a și sărit la gâtul ROMATSA pe motiv că nu asigură supravegherea și dirijarea zborurilor după ora 19, acuzând că îi va aduce pagube de sute de mii de Euro (hapciu :))). Doar că Dan Air aici joacă la cacealma, căutând scuze pentru a comasa zborurile de la Brașov și București.

DAN Air știa de programul aeroportului din Brașov

Ce nu a spus oficialul Dan Air e că știau de programul aeroportului din Brașov încă de prin martie – aprilie, când au fost făcutele ultimele verificări înainte de certificare. Dar Dan Air a preferat să tacă, să vândă bilete, chiar să facă o campanie agresivă de marketing prin care a pus la vânzare mii de bilete la un preț de 50 de euro fiecare.

De menționat că DAN Air are un singur avion alocat zborurilor din Brașov și București, un Airbus A320-232 (YR-DSE). Alte două Airbus A320 DAN Air (YR-JUL și YR-URS) zboară pentru Air Serbia pe câteva rute charter, din Belgrad spre Antalya, Hurghada, Monastir etc.

DAN Air acuză autoritățile de la Brașov

În momentul în care DAN Air a văzut că nu are câștig de cauză cu ROMATSA, a început să acuze autoritățile locale de la Brașov, directorul DAN Air menționând că s-a simțit mințit de acestea pentru că cineva i-ar fi promis că poate zbura și în afara orelor de program.

Aeroportul din Brașov este certificat de AACR pentru orele 07-19 LT

Conform documentelor emise de Autoritatea Aeronautică Civilă din România, aeroportul din Brașov este autorizat și certificat să funcționeze în intervalul 07-19 LT (local time), orar solicitat chiar de regia ce are în subordine aeroportul. NU ROMATSA face programul, ci chiar aeroportul. ROMATSA poate asigura serviciile contractate în baza programului de funcționare.

Programul aeroportului din Brașov se știa din aprilie

Programul a fost publicat și în AIP România (Aeronautical Information Publication) încă din aprilie 2023, iar companiile aeriene au avut timp să-și ajusteze programul. În plus, tot în AIP scrie că, în cazuri excepționale, o companie aeriană care dorește operarea în afara orelor de program trebuie să notifice aeroportul cu minim 24 de ore înainte. Deci Dan Air ar fi putut solicita operarea în afara orelor de program și cel mai probabil situația s-ar fi rezolvat, dar ce sa nu facă un mic scandal ca să mascheze alte probleme?

Încă de la început, am fost sceptic cu privire la zborurile de la Brașov, mai ales din cauza modului agresiv de anunțare a rutelor, multe zboruri, cu mult tam-tam. Ceva de genul am mai trăit în 2014 când FlyRomânia anunța zeci de rute și într-un final s-a dovedit a fi o mare țeapă marca Tender.

Doamne ajută, DAN Air să se țină de program și de zboruri cât mai mult, chiar și după 2024. Aeroportul din Brașov poate aduce multe beneficii zonei, dar să aibă și parteneri de încredere.

Deci terminați cu atacurile la ROMATSA, cu ideea că aeroportul ar trebui să fie deschis 24/7 sau că x sau y sabotează. NU, aeroportul poate funcționa normal și corect chiar și în intervalul 7-19 atâta timp cât și companiile aeriene pot aloca avioanele necesare pentru a acoperi intervalul de zbor. În prezent, pe lângă zborurile DAN Air sunt și zboruri de tip charter care au fost operate fără probleme. Iar din septembrie, Wizz Air va zbura din Brașov spre Dortmund și Londra.

12 Comentarii
  1. Constantin says

    Da din exterior pare adevarat. Dar tu cel ce publici un articol fara ewxperienta anteprenoriala nu iti dai seama ca compania Dan Air ce are un sigur avion in custodie e ca un fel de start up pentru spatiul aeronautic civil din Romania.Dan air trebuie ajutat de stat, de parteneri pentru a putea sa investeasca castiguriile catre achizitia noi aeronave sau inchiriere.Mai ales dupa disparitia Blue Air ,este necesar,dar statul da doarme nu ofera sprijin doar te ajuta cu banii haha sa ti ia evident. Iar compentariile exagerate despre partea spirituala nu au locul aici, nu intereseaza pe nimeni ateismele dumitale de bastinas pastrazati parerea si mori cu ea ,eu am ajus departe pentru ca mi a indeplinit Dumnezeu TOT ce am cerut.

    1. Sorin says

      A fi profitabil, nu inseamna multe rute, cu zboruri eficiente, un program corect. Daca tor vorbim de antreprenoriat…

      1. Dan says

        Scopul meu nu e sa iau partea cuiva. Fac doar o precizare. Da, stia ca nu are controlor de trafic de la ROMATSA. Asa a si calculat. Daca nu ai controlor de trafic nu inseamna ca nu poti aterizat si decola. Problema apare ca ROMATSA a interzis operarea fara. Desi volumul de trafic este infim.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Non-towered_airport

        1. Sorin says

          Dan, vb prostii. Nu Romatsa autorizeaza, ci AACR. Ori legal aeroportul e functional 7-19. Pentru extra ore, compania aeriana poate solicita la aeroport si daca aeroportul primeste aprobare de la AACR, poate da unda verde la decolari si aterizari cu sau fara controlori, depinde si aici. Una peste alta, DAN Air e singura vinovata deocamdata

    2. radu says

      Ce vorbesti man!! De ce trebuie sa ajute statul roma pe Dan Air si pe mine nu?! de exemplu.

      1. Sorin says

        Pai cine zice ca trebuie? Doar ca pot fi subventii de a atrage companii aeriene, de a sprijini dezvoltarea regionala. In cazul de fata, situatia putea fi evitata daca DAN Air anunta un program al zborurilor incadrat in programul de functionare al aeroportului. Aeroportul din Brasov nu e singurul care se inchide la 19 sau la 20.

        1. Calin says

          Statul nu are voie sa ajute companiile aeriene, de nici un fel, deoarece legea europeană, din care facem parte și noi, nu permite așa ceva.Ar fi concurență ne loială față de alte companii.
          Au fost cazuri în Cipru, in Germania, chiar și la noi cu Blue Air, și s-a lăsat cu amenzi.
          Cât despre ROAMTSA, ea nu are dreptul să, atenție mare, ASIGURE SERVICII de navigație aeriană, fie ea pe căile aeriene în survol, fie în zonele de apropiere în terminale,la aeroporturi, dacă zona sau aeroportul nu sunt autorizate de Autoritatea Aeronautică civilă, care este for suprem în materie în România.
          Să concluzionez, așa cum s-a menționat și în articol, ROMATSA doar asigură servicii nu acordă favoruri, permite sau interzice de capul ei ca o aeronava să decoleze/aterizeze pe vreun aeroport din România.

          1. Sorin says

            Corect ce zici tu pana la un punct. UE aproba subventiile cu scop de a atrage noi companii aeriene si de a sprijini deschiderea de noi rute. Cat despre celelalte aspect, ai dreptate. ROMATSA asigura serviciile pentru care a fost contractata, in conformitate cu programul aeroportului. Nu se pot face modificari peste noapte. Trebuie stiut faptul ca un controlor de trafic aerian este pregatit si licentiat pe o anumita zona / aeroport. Daca pana la deschidere, Brasov avea programul x, ROMATSA a scalat personalul la programul respectiv. Daca peste noapte Brasov vrea program prelungit, ROMATSA nu poate licentia peste noapte oameni care sa dirijeze noaptea. Are nevoie de cateva zile / saptamani de pregatire.

  2. Liliana says

    Și totuși, a fost și zbor charter cu probleme, când a întârziat avionul celor de la HiSky. https://mytex.ro/expres/aeroportul-brasov-decolare-cu-autobuzul/

    1. Sorin says

      Pai a intarziat, nu s-a incadrat in program…Sunt si incoveniente, dar asta nu justifica necesitatea unui program prelungit permanent la aeroport. Daca regia ce administreaza aeroportul considera ca are bani sa sprijine financiar costurile si pentru tura de seara, atunci sa solicite program prelungit la AACR

  3. D. says

    Sa-i dea Dumnezeu sanatate si putere de munca avionului lui Dan Air ca raman pe drumuri aia daca se strica.
    Acum, vorbim de o companie care are doar un avion si care trage tare pe aeroportul din Brasov pentru ca nu are competitie deocamdata! Cand or sa vina si alte companii, atunci sa vedem daca se mai aude ceva de ei!
    Eu nu as avea incredere ca sa imi cumpar un bilet cu cateva saptamani inainte de la o companie care nu are decat un avion! Riscul de a nu face calatoria este destul de mare!

    1. Sorin says

      Noi apreciem ca se zbat sa faca treaba. Asteptam sa vina si al doilea avion :). Momentan, celelalte avioane fac bani in Polonia :). Insa scandalurile nu fac bine nimanui…

Leave A Reply

Your email address will not be published.