Informații din raportul de anchetă al cazului Boeing 737-800 UIA (zborul PS752), doborât în Iran
Pe 8 ianuarie 2020, lumea aviației a fost indoliată de un tragic accident aviatic petrecut în Iran. Aeronava Boeing 737-800 Ukraine International Airlines s-a prăbușit la scurt timp de la decolare. Trebuia să opereze zborul PS752, pe ruta Teheran – Kiev.
La bord se aflau 167 de pasageri și 9 membri ai echipajului. După naționalități, situația s-a prezentat astfel: • Ucraineni – 11 (9 membri ai echipajului), • Iranieni – 82, • Canadieni – 63, • Britanici – 3, • Suedezi – 10, • Afgani – 7. Pe lista erau 169 de pasageri, dar 2 nu au mai urcat la bord. În urma accidentului, nu au existat supraviețuitori.
Cazul Boeing 737-800 UIA (zborul PS752)
Inițial, Iran a negat implicarea în prăbușirea aeronavei. Autoritățile locale au adus în discuție o defecțiune tehnică la unul dintre motoare. Însă, tot mai multe indicii arătau că avionul ar fi fost doborât de niște rachete sol-aer.
Pe 11 ianuarie 2020, un oficial iranian recunoaște că aeronava Boeing 737-800 UIA (UR-PSR) a fost doborâtă accidental de Islamic Revolutionary Guard Corps. La scurt timp au apărut și primele dovezi clare cu avionul doborât de 2 rachete. Rachetele ar fi fost lansate de la o bază militară iraniană aflată la aproximativ 12 kilometri de avion.
După accident, autoritățile locale au demarat o anchetă. Conform convenției de la Chicago, anchetatorii iranieni au invitat toate statele recunoscute de acest document să participe la anchetă. Inclusiv oficiali din Ucraina, Canada, reprezentanții producătorului de avioane Boeing etc.
Informații din raportul de anchetă
La o lună de zile de la producerea accidentului, au apărut și primele informații din raportul de anchetă. De menționat faptul că aceste informații fac parte din acțiunea de cercetare inițială și nu reprezintă concluziile finale.
Conform acestor informații, se consolidează ideea că avionul a fost lovit de 2 rachete de tip TOR-M1 trase de la o bază a Forțelor Aeriene ale Corpului Gărzii Revoluționare Islamice.
Aeronava a decolat la ora 06:12 de pe pista 29R a Aeroportul Internațional Imam Khomeini din Teheran. După decolare, piloții au luat legătura cu unitatea de approach. Controlorul de trafic aerian al radului Mehrabad a identificat zborul și le-a cerut piloților să urce la FL260. Apoi au primit aprobare să urce spre 6000feet altitudine, să facă un viraj la dreapta și să continue spre poziția PAROT, situată la 70 de mile nord-vest de aeroportul Mehrabad.
La ora 16:15, radarul primar de supraveghere (Primary Surveillance Radar (PSR)) îl vedea în viraj la dreapta. La ora 06:18 (ora locală), în timp ce avionul continua ascensiunea spre 8100feet, acesta a dispărut de pe ecranele radarelor SSR și PSR.
Controlorii de trafic aerian au încercat să ia legătura cu piloții, dar totul a fost în zadar. Aeronava s-a prăbușit în Parand, o suburbie a Teheranului. A fost identificat la poziția N35.5529 E51.1121, la aproximativ 10 nm est de ultima poziție a transponderului (N35.52 E50.91).
Anchetatorii fac cercetări asupra acțiunii întreprinse de Corpul Gărzii Revoluționare Islamice și trebuie să stabilească modul în care cele 2 rachete au contribuit la producerea accidentului. Aparent totul pare simplu, dar în anchetele aeronautice se stabilesc cu exactitate cauzele și efectele, ulterior fiind luate măsuri pentru a se evita astfel de tragedii.
În istoria aviației, au fost numeroase cazuri cu avioane civile doborâte accidental / din greșeală / de teamă/ din neatenție. În majoritatea situațiilor, aceste greșeli au fost făcute în vremuri de război, vremuri tulburi în anumite regiuni. Problema e că apar victime colaterale, iar sute de oameni rămân indoliați și cu suferință în suflet. Scuzele nu învie morți!