În 2019, Airbus a pierdut 202 milioane de euro cu programul A380

0 1.583

Airbus a prezentat rezultatele financiare și performanțele înregistrate în 2019. Marele producător de avioane din Europa a livrat 863 de aeronave civile către 99 de clienți din întreaga lume. Airbus a stabilit un nou record, devansând recordul anterior din 2018 cu 8%.

În general, anul 2019 a fost foarte bun pentru Airbus. A adus venituri record de 54,7 miliarde de euro (59,4 miliarde de dolari). A livrat un număr recor de avioane, dar a și primit comenzi pentru alte 768 de aeronave. A intrat în 2020 cu un număr record de aeronave restante, 7482 mai exact. Valorae acestora a fost evaluată la 471 miliarde de euro (512 miliarde de dolari).

Airbus a pierdut 202 milioane de euro

Dar au fost și multe pierderi. Printre marile proiecte paguboase se numără și Airbus A380, care a adus o gaură de 202 milioane de euro (219 milioane de dolari). În 2019, au fost livrate doar 8 aeronave de tipul A380. Însă pierderea uriașă nu a venit din lipsa comenzilor sau a livrărilor, ci din închiderea programului. Probabil că sunt companii aeriene, gen Emirates, care au dorit câteva despăgubiri pentru că A380 nu se va mai fabrica. De altfel, transportatorul din Emiratele Arabe Unite a și renunțat la câteva super-jumbo.

Dar bine că programul Airbus A380 se va încheia în scurt timp. Oficial: Airbus oprește producția de A380, ultima livrare va fi în 2021. Goodbye super-jumbo jet! Conform unor imagini apărute pe rețelele sociale, ultima pereche de aripi pentru A380 a plecat din Țara Galilor spre Franța.

Curioși din fire, ne întrebăm: Dar oare Airbus a făcut profit din programul Airbus A380? Mulți spun că A380 a fost un proiect ce a generat multe probleme financiare și companiilor aeriene, nu doar producătorului.

Airbus A380 este un mega avion, care a doborât câteva recorduri. Din păcate a doborât și unele recorduri financiare, cu minus.

A380, un program păgubos pentru Airbus

Chiar Airbus recunoaște că nu-și va recupera investiția făcută în acest program. Cheltuielile totale s-au ridicat la 25 de miliarde de dolari. Banii au fost necesari pentru proiectare, fabricare, promovare, întreținere etc.

Airbus A380 a apărut târziu pe piață. Ideea inițială a fost vehiculată prin 1994, într-o perioadă când Boeing 747 făcea furori în aviație. Airbus își dorea un avion cu două etaje, în speranța că va spulbera supremația jumbojet 747.

Abia în 2000, Airbus a stabilit denumirea avionului și s-a apucat mai serios de treabă. Inițial, costurile au fost estimate pe la aproximativ 11 miliarde de dolari. Însă până în 2005, deja costurile erau de 19 miliarde de dolari, cu puțin timp înainte de certificarea făcută de FAA și EASA. Apoi s-au mai pompat bani în marketing, în promovări și prezentări.

Airbus A380 vs. Boeing 747 – bătălia giganţilor widebody

Din păcate, Airbus A380 a primit comenzi de la câteva companii aeriene printre care putem enumera: Emirates, Lufthansa, Air France, Qatar Airways, Singapore Airlines, Qantas, Korean Air, British Airways. În total au fost 14 clienți, care au comandat 250 de aeronave.

Emirates deține cea mai mare flotă de avioane Airbus A380, care va ajunge la 123 de unități. Iar cel mai recent client este ANA (All Nippon Airways), care va avea 3 aeronave A380.

O principală problemă a aeronavei A380 a ținut de limitarea operațională pe majoritatea aeroporturilor din lume. Având o anvergură mai mare față de celelalte modele, aeroporturile erau nevoite să facă unele ajustări asupra infrastructurii, în special căi de rulare, zone de staționare și chiar consolidarea pistelor. La acest capitol, Boeing 747 a câștigat detașat, ceea ce a dus și la comenzi mult mai mari.

Cred că Airbus A380 a avut un real succes doar în rândul pasagerilor și în grupurile pasionaților de avioane și zboruri. Airbus Abia așteaptă să închidă programul, dar a promis că va asigura suport tehnic pentru toate companiile aeriene dornice să utilizeze avioanele A380.

Leave A Reply

Your email address will not be published.