Airbus A380 vs. Boeing 747 – bătălia giganţilor widebody
Aviaţia comercială (pasageri şi cargo) se dezvoltă într-un ritm alert. Statisticile arată că avionul este cel mai sigur mijloc de transport şi nu mai este o fiţă, ci o necesitate. Au trecut 100 de ani de la primul zbor comercial, iar aviaţia a ajuns la mii de zboruri zilnice, peste 40 000 de oraşe conectate prin zboruri şi peste 8.5 milioane pasageri transportaţi zilnic. La un calcul simplu, cifrele arată că peste 3 miliarde de pasageri aleg să zboare cu avionul în fiecare an.
Ce va urma? Airbus şi Boeing estimează o cerere de peste 35 000 de avioane noi în următorii 20 de ani. Unele vor înlocui actualele exemplare, altele vor ajuta la extinderea reţelelor operaţionale. În prezent, aviaţia comercială însumează aproximativ 20 000 de aeronave civile şi cargo aflate în serviciul operaţional. Aviaţia creşte, iar peste 20 de ani flota globală va ajunge la 40 000 de avioane.
Avioanele sunt împărţite în 5 categorii: avioane regionale, avioane mediu-curier cu un singur culoar, avioane mici widebody (cu 2 culoare), avioane medii widebody şi avioane mari widebody. Cele din urmă sunt omologate pentru rute medii, lungi şi foarte lungi.
Airbus A380 vs. Boeing 747
Cele mai mari avioane de pasageri sunt Airbus A380 şi Boeing 747, ambele modele fiind echipate cu 4 motoare şi cu capacitate de transport de până la 800 de pasageri (A380), respectiv 605 pasageri (B747-8i). Ca în orice piaţă liberă, ambele modele şi-au găsit locul în companiile aeriene.
Dar oare mai sunt ele eficiente? Boeing 747 a apărut în 1968, deţinând supremaţia pieţei până în 2005, an în care Airbus a lansat A380 (singurul avion cu 2 punţi complete / double-deck). Pentru a-şi menţine cota de piaţă, Boeing a încercat un refresh asupra gamei 747, lansând modelul 747-8i. Motoare mai noi, cost operaţional mai mic, confort sporit. 747 este inconfundabil, având o „cocoaşă” (1.5 punţi de pasageri).
În urma unor analize, rivalitatea dintre cele 2 modele – Airbus A380 vs. Boeing 747 – se traduce în: 3.27 litri/scaun/100km pentru A380 vs. 3.35 litri/scaun/100km pentru Boeing 747-8i. Costul carburantului/scaun/milă: 0.055 dolari pentru A380 vs. 0.057 pentru B747-8i.
Dar nu se rezumă totul la costurile operaţionale, ci şi la dimensiuni. Boeing 747-8 are o anvergură a aripilor de 68.5 metri vs. Airbus A380 are o anvergură a aripilor de 79.8 metri. Acest lucru îi oferă un avantaj modelului american, putând ateriza pe mult mai multe aeroporturi.
Exemplu: Aeroportul „Henri Coandă” Bucuresti poate primi avioane de tipul Boeing 747, dar nu este aeroport omologat pentru Airbus A380. EL Al a operat câteva zboruri cu Queen of the Skies / Jumbo Jet.
Airbus a anunţat că lucrează la un nou model de SuperJumbo, sub numele A380neo. Singura modificare notabilă fiind motoarele. Acestea ar duce la scăderea consumului de carburant până la 2.82-2.65 litri/scaun/100 kilometri.
Boeing 787 vs. Airbus A350 XWB
Însă piaţa aeronavelor foarte mari widebody pare să se diminueze. Tot mai mulţi operatori aerieni se orientează spre avioane bimotoare de tipul Boeing 787 sau Airbus A350. Pot oferi autonomii pentru zboruri lungi şi foarte lungi, iar costul operaţional este mult mai mic.
Airbus în parteneriat cu Singapore Airlines pregăteşte A350-900ULR pentru cele mai lungi zboruri cu avionul. Aici se dă adevărata bătălie între granzii producători de avioane.