blank

FASHION AVIATION: Istoria uniformelor insotitorilor de bord

0 2.243

Este greu, dacă nu imposibil, să rămâi indiferent atunci când în aeroport își fac apariția echipajele care se îndreaptă spre aeronavă pentru următorul zbor. Piloții și însoțitorii de zbor ale diferitelor companii aeriene atrag privirile ca un veritabil magnet: ținută impecabilă, atitudine inconfundabilă, eleganță.

Pentru că este martie, cu voia dumneavoastră, vom trage ușor sertarul cu amintiri din aviaţie şi vom vorbi despre modă, despre uniforme, despre topuri de frumuseţe şi stil. Începem seria articolelor – FASHION AVIATION – o idee preluată de la Bucharest Airports.

FASHION AVIATION

Istoria aviaţiei nu înseamnă numai istoria ingineriei aerospaţiale care descrie parcursul aviației de la primele maşini zburătoare, acele biciclete cu aripi, până la aeronavele sofisticate din zile noastre dotate cu dormitoare şi piscine.

Istoria aviaţiei cuprinde deopotrivă pagini fascinante despre evoluția și misiunea personalului de bord. Primele linii aeriene comerciale erau deservite de aeronave de poştă care aveau numai câteva locuri pentru pasagerii temerari.

Aceştia aveau singuri grijă de ei. Echipajul, format numai din piloți, era atât de preocupat să ajungă teafăr la destinaţie încât confortul şi starea de bine (sau de rău!) a pasagerilor de ocazie era ultima grijă!

Boeing (pe vremea când nu construia doar avioane, ci efectua şi zboruri comerciale) a introdus primul echipaj cu însoțitoare de bord

În perioada interbelică, Boeing (pe vremea când nu construia doar avioane, ci efectua şi zboruri comerciale) a introdus primul echipaj cu însoțitoare de bord alcătuit din opt asistente medicale a căror principală misiune era să îngrijească pasagerii care aveau rău de înălţime și de zbor!

Această idee a pornit în 1930, iar prima stewardesă din lume, tânăra de numai 25 de ani, a fost Ellen Church. Aceasta a fost angajată de United Airlines/ Boeing Air Transport ca asistentă medicală la bord.

O nouă profesie în aviație, cea de stewardesa

Nu a trecut mult timp şi a început să se vorbească despre o nouă profesie în aviație, cea de stewardesa. Treptat, tinerele însoţitoare de bord au trecut de la îngrijirea cvasimedicală a pasagerilor chinuiţi de răul de înălţime, la o prezenţă subtilă, agreabilă, care transmite discret siguranţă şi confort.

Mult timp companiile aeriene au impus stewardeselor reguli stricte: nu li se permitea să se căsătorească, aveau obligația de a păstra standardul de frumusețe măsurat în puține kilograme și centimetri. Dar și vestimentaţie strictă: fustă peste genunchi, taior, mănuşi albe, tocuri înalte.

Treptat, lucrurile s-au mai flexibilizat, și-au făcut apariția și stewarzii, iar fișa postului este axată în principal pe siguranța pasagerilor. Am zis-o de mai multe ori și o repetăm: însoțitorii de bord sunt pentru siguranță, nu pentru rolul de barmani.

O relaţie pasională s-a legat între aviație și modă.

O relaţie pasională s-a legat între aviație și modă. Italia a fost una dintre primele ţări care au colaborat cu designeri celebri pentru uniformele companiilor aeriene naţionale.

În 1990, de exemplu, Giorgio Armani îşi pune semnătura pe uniformele companiei aeriene Alitalia. În 2005, Christian Lacroix a creat pentru Air France, iar designerul spaniol Adolfo Dominguez a semnat creaţiile vestimentare pentru Iberia. Elisabeth Arden deschisese în 1951 o școală de frumusețe stewardesele de la British European Airways.

Colectia de uniforme Air France

Marketingul și concurența dintre companiile aeriene au stimulat creativitatea și nu de puține ori au inflamat nu doar inimile pasagerilor, ci și criticile.

De exemplu, compania aeriană Viet Jet Air şi-a surprins pasagerii cu o prezentare de modă chiar în timpul zborului: însoţitoarele de zbor au prezentat o colecţie de bikini pentru promovarea unei destinaţii exotice hawaiane! Deşi a iscat un adevărat scandal privind încălcarea regulilor de siguranţă aeronautică, reprezentanţii companiei aeriene au declarat că siguranţa pasagerilor nu a fost în niciun moment pusă în pericol.

Într-un top realizat în urmă cu câțiva ani de Skyscanner pe baza voturilor exprimate de pasageri, primele poziţii în topul european al celor mai stylish companii aeriene erau ocupate de: (1) Aeroflot, (2) British Airways, (3) Lufthansa, (4) Air France, (5) Finnair.

Aviația este o inspitaţie constantă pentru creatorii de modă.

Aviația este o inspitaţie constantă pentru creatorii de modă. Celebra aviatoare Amelia Earhart, rebela care a spart recordurile, a inspirat colecția Hermes 2009: bluze lejere, mătăsoase aruncate băieşte şi accesorizate cu un zâmbet timid şi o privire ivindu-se de sub casca de pilot, ca o invitaţie la aventură.

În ianuarie 2020, Compania Națională Aeroporturi București a organizat la Aeroportul Băneasa, împreună cu compania aeriană TAROM și Fundația Culturală „Bartoc” celebrarea a 50 de ani de la primul zbor efectuat de o aeronavă TAROM în jurul lumii pe ruta Băneasa – Karachi – New Delhi – Bangkok – Rangoon – Hong Kong – Tokio – Nagoya – Tokio – Insula Wake – Honolulu – Los Angeles – Mexico City – Acapulco – New York – Las Palmas – Roma – Istanbul – Băneasa.

Cu această ocazie, au fost invitați reprezentanții companiei Tarom pentru a prezinta istoria uniformelor companiei noastre naționale, fapt concretizat într-o defilare plină de farmec și de feminitate.

Întreg materialul poate fi lecturat în revista Airport News, numărul 4, martie 2021, semnat de Cristina Giurgea.

Noi vom continua FASHION AVIATION cu istoria uniformelor piloților, articol ce va putea fi lectruat pe AirlinesTravel.ro – luni, 15 martie 2021.

Leave A Reply

Your email address will not be published.