Cum să recunoști avioanele cu 4 motoare: A340, A380 și B747 (Ep.3)
Cele mai mari aeronave comerciale au 4 motoare. În prezent, în serviciul comercial sunt modele din familiile Airbus A380 / Airbus A340 și Boeing 747. Hai sa le cunoaștem!
Până acum v-am povestit despre cum puteți recunoaște și diferenția mai ușor aeronavele Airbus și Boeing, dar și despre cum puteți recunoaște avioanele din familiile Airbus A320 și Boeing 737. Hai să vedem cum să recunoști avioanele cu 4 motoare!
Cum să recunoști avioanele wide-body!
În articolul de astăzi trecem la analiza avioanelor mari, de tip wide-body (cu 2 culoare). Cei doi mari producători de avioane, Airbus și Boeing, dezvoltă diferite familii de aeronave de tip wide-body. Airbus are în portofoliu modelele: A300, A310, A330, A340, A380 şi A350. Boeing are în portofoliu modelele: B747, B767, B777, B787 Dreamliner.
Ce sunt aeronavele wide-body? Sunt acele avioane cu fuselajele mari (6 metri sau chiar peste 6 metri în diametru), care au la interior două culoare și pot găzdui între 7 și 10 pasageri pe rând. Aceste aeronave pot transporta între 250 și 850 de pasageri, în funcție de model.
Pentru a nu vă obosi cu un articol foarte lung, am decis să împărțim aeronavele wide-body în modele cu 2 motoare și modele cu 4 motoare. Și, așa cum am menționat și în titlu, focusul episodului 3 din seria ”Cum să recunoști avioanele” va fi pe avioanele cu 4 motoare.
Airbus A340, Airbus A380 și Boeing 747
Cele 3 modele nu sunt greu de recunoscut. Dacă vă aflați într-un aeroport mare și zăriți avioane cu 4 motoare, cu siguranță este unul dintre cele 3 familii existente în serviciul comercial: Airbus A340, Airbus A380 sau Boeing 747.
Airbus A340
Airbus A340 este foarte ușor de recunoscut. Dacă este un avion cu un etaj, are 4 motoare și trăsături de Airbus, cu siguranță este un A340.
Însă familia de aeronave Airbus A340 are 4 membri: A340-200, A340-300, A340-500 și A340-600. Lungimea fuselajului ar trebui să vă ajute să le distingeţi.
Modelul A340-200 este cel mai mic din familia A340, în timp ce versiunea A340-600 este cea mai lungă. Variantele 500 şi 600 vin în varianta High Gross Weight (HGW) și sunt de tipul ultra-long range (ULR), care pot transporta mai mult carburant și au autonomie de zbor crescută.
De ce nu apare A340-400? Legenda spune că prin 1990, Airbus a decis să dezvolte un avion cu numele A340-400X, care să fie peste A340-300 și să concureze cu Boeing 747-100 și -200. Din păcate, această versiune s-a dovedit a fi nepopulară. Motoarele CFM56 se aflau la limita capacității de operare, iar noul A340-400X ar fi avut o autonomie de zbor de aproximativ 10 000 de kilometri, sub cerințele din piață.
În prezent, familia Airbus A340 nu mai este în fabricație, dar mai sunt multe avioane în serviciul operațional.
În luna mai 2017, mai erau în serviciul operațional doar 10 aeronave de tipul Airbus A340-200 din cele 28 fabricate. 8 sunt în flote guvernamentale, militare sau private. Singurul operator public rămas este Air Leisure, Egipt. Aeronava are o autonomie de zbor de până la 13 800 kilometri, iar capacitatea de transport poate varia între 240 și 261 de pasageri.
În luna mai 2017, încă mai zburau 107 aeronave de tipul Airbus A340-300 din cele 218 livrate. Această versiune este mai mare față de -200, putând transporta până la 295 de pasageri pe o distanță maximă de 12 400 kilometri.
Modelul Airbus A340-500 este mai lung cu 4.3 metri față de versiunea -300. Poate transporta până la 313 pasageri într-o configurație cu 3 clase. Iar autonomie de zbor poate varia între 16020 kilometri și 17 000 kilometri. Poate transporta cu până la 50% mai mult carburant comparativ cu versiunea anterioară. Axul central al trenului de aterizare a primit un upgrade, un boghiu cu 4 roți pentru a susține greutate suplimentară.
A340-500 este avionul care a operat cel mai lung zbor comercial din lume până în 2013, pe ruta Singapore – New York, sub livery Singapore Airlines. În mai 2017, în serviciul comercial mai erau 13 aeronave A340-500, dintre care doar 5 la companiile aeriene aflate în serviciul public: Azerbaijan Airlines (2), Etihad Airways (2) și Hi Fly (1).
Modelul Airbus A340-600 a fost lansat pentru a concura cu Boeing 747. Poate transporta până la 379 de pasageri pe o distanță maximă de 13900 de kilometri. Aeronava a deținut recordul pentru ”cea mai lungă aeronavă comercială din lume” până în februarie 2010, odată cu primul zbor al noului Boeing 747-8i. În mai 2017, în serviciul operațional mai erau 69 de aeronave A340-600 din cele 97 livrate.
Airbus A380
Nu voi insista prea mult pe modelul Airbus A380. Este un avion ușor de recunoscut, fiind singurul cu două punți complete și 4 motoare din toată aviația comercială.
Aeronava este o adevărată operă de artă a tehnologiei. Dimensiunile sale sunt demne de cartea recordurilor: 73 m lungime, 79,8 m anvergura aripilor, 24,1 m înălţime şi 7,14 m lăţimea fuselajului. Poate zbura la o altitudine maximă de 13000m, cu o viteză de aproximativ 900 Km/h, pe o distaţă maximă de 15200km.
La finalul lunii aprilie, pe poarta fabricii Airbus erau ieșite 210 aeronave A380. Cea mai mare flotă formată din A380 o găsim la Emirates.
Boeing 747
În acest moment, singurul avion cu 4 motoare de la Boeing este modelul 747. Este foarte ușor de recunoscut dacă îl vedeți la sol sau în aer. Boeing 747 este singurul avion din lume cu o ”cocoașă”, având aproximativ 1.5 punți și 4 motoare. Are o structură unică și inconfundabilă.
Boeing 747 este fabricat în 6 versiuni: – 100, -SP, -200, -300, -400 și – 8i. Modelul -SP are 56.3 metri lungime, modelele -100, -200, -300, -400 au 70.66 metri lungime, iar modelul -8i are 76.25 metri lungime. Există şi câteva sub-variante, dar ne vom concentra pe cele 6 principale.
Primele avioane din seria -100 aveau 3 ferestre pe fiecare parte a puntii superioare.
Avioanele din seria -200 au 10 ferestre pe fiecare parte a punții superioare.
Avioanele din seria -300 au o punte superioară extinsă în comparaţie cu -200 şi cu -100. De asemenea, există o uşă la punte superioară, între ferestre.
Modelul -400 seamănă foarte mult cu -300, însă factorul definitor vine de la aripi. Este singurul model 747 cu winglets la aripi (acele terminații ale aripilor)!
Mai jos aveți o imagine cu Boeing 747-8i. Este cea mai lungă versiune din familia 747. Am putea spune că diferența se vede foarte bine la motoare compartiv cu modelele anterioare.
Am lăsat la final modelul Boeing 747-SP „Special Performance”. Au fost fabricate 45 de avioane B747-SP. În prezent, mai sunt câteva modele în serviciul operațional, în special în sectorul VIP.
Dacă v-a plăcut articolul nostru, sperăm să-l distribuiți cu prietenii, cu fanii de pe rețelele sociale. Ați zburat cu aceste avioane? Care v-a plăcut mai mult?
Ar mai fi Il-96 care a zburat pana de curând cu Aeroflot si mai zboară la CUBANA, seamănă mult cu A340 la structura. E singurul wide-body cu 4 motoare in serviciul activ de pasageri împreuna cu cele listate de Dvs.
Ai uitat unul. Chiar dacă este mai rar, aproape imposibil de găsit, exista, și zboară!
Știi despre ce aparat este vorba!? Și da,este tot cvadrimotor!
Ilyushin Il-96 are 4 motoare, dar despre alti producatori de avioane in episoadele urmatoare!