blank

Experiența de zbor cu primul Boeing 737 MAX 8 Blue Air (YR-MXA). Iată cum a fost zborul cu cel mai nou avion din flota Blue Air.

0 4.434

Pe 1 aprilie, într-o zi destinată păcălelilor, am avut parte de una dintre cele mai frumoase experiențe trăite în această perioadă de pandemie. Blue Air a marcat o dublă premieră, noua sa aeronavă fiind primul avion Boeing 737-8 MAX (Boeing 737 MAX 8) care va opera zboruri comerciale în România și primul care se alătura flotei unui transportator aerian român.

Dar înainte să vă povestim despre acest avion și experiența noastră la bord, vreau să vă reamintesc faptul că avioanele 737 MAX au fost consemnate la sol timp de 2 ani, iar livrările au fost suspendate de către Boeing în tot acest timp după prăbușirea a două avioane 737 MAX.

Avioanele Boeing 737 MAX au fost recertificat de FAA / EASA

S-a descoperit că sistemul MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) a stat la bazele celor 2 accidente. Boeing a introdus acest sistem pentru a corecta automat unghiul de atac al avionului, doar că în cazul celor 2 accidente sistemul a primit date eronate și a împins botul avionului în jos înloc să-l alinieze la linia orizontului.

Dar au urmat 2 ani de verificări, de update-uri, reproiectări și resoftări, iar în decembrie 2020, FAA a reautorizat avioanele 737 MAX pentru zbor. Sistemul MCAS a fost regândit astfel încât să primească date de la mai multe surse. Totodată, piloții au acum posibilitatea de a dezactiva sistemul. Inclusiv directorul FAA a sta la manșa unui 737 MAX înainte de a-i da liber la zborurile comerciale. Dacă sunteți interesați să vedeți documentați de recertificare și recomandările emise de FAA, accesați articolul FAA a autorizat revenirea avioanelor 737 MAX în zbor.

După 2 ani de verificări, testări și resoftări, tind să cred că avionul e sigur. Este o opinie personală bazată pe toate studiile și verificările făcute de specialiștii din domeniu. Sunt instituții abilitate să facă toate aceste verificări și să certifice avioanele pentru zboruri, iar eu am încredere în ele. Totodată, eu am încredere în piloții români.

Experiența de zbor cu primul Boeing 737 MAX 8 Blue Air (YR-MXA)

Dar să revenim la YR-MXA. Acesta este un avion 737 MAX 8 din familia 737 MAX, construit în 2019. Este configurat într-o singură clasă cu 189 de locuri confortabile. Este un avion nou-nouț cum se spune popular, dar fără țipla pe el pentru că are 1.5 ani de când a fost asamblat. La rândul său, acest avion a fost resoftat, verificat, testat la sol și în aer conform recomandărilor FAA și EASA. Inclusiv piloții au trecut printr-un proces de pregătire conform recomandărilor emise de autoritățile abilitate în acest domeniu.

primul Boeing 737 MAX 8 Blue Air

Noul avion 737 MAX 8 Blue Air a decolat pe 30 martie din Seattle cu direcția Reykjavik, unde s-a ”odihnit” vreme de câteva ore, până în dimineața zilei de 1 aprilie când a decolat spre București. A ajuns ”acasă” pe la 12:30, fiind întâmpinat și aplaudat de reprezentanții companiei aeriene, de oameni importanți din industria aviației din România, reprezentanții autorităților, parteneri Blue Air și presa generalistă și de profil.

Salutul de întâmpinare

După evenimentul de întâmpinare, care a avut loc la salonul oficial al Aeroportului Internațional Henri Coandă, a urmat un zbor demonstrativ de aproximativ 1.5 ore. Avionul a fost plin, la bord fiind inclusiv doamna Oana Petrescu, ceo Blue Air. Nu mi-a fost teamă să mă urc în 737 MAX și voi zbura cu acest model de avion oricând se va ivi ocazia.

Revenind la YR-MXA, așa cum spuneam și mai sus, este configurat într-o clasă cu 189 de locuri, aranjate 3-3 pe 32 de rânduri. Fiecare scaun este prevăzut cu suport pentru haină, port USB, tetieră reglabilă, măsuță și suport pentru depozitat diverse, iar sub scaune sunt prize. Din verificările mele, prizele sunt de 110V cu 60Hz.

Scaunele sunt confortabile, iar spătarul se poate rabata puțin pe spate. Evident că spațiul dintre scaune nu este foarte mare, dar eu am avut suficient loc la picioare și nu sunt chiar subțirel :). Avionul este echipat cu Sky Boeing, ceea ce înseamnă ferestre mai mari față de generațiile anterioare, compartimentele de bagaje mai spațioase și iluminatul pe bază de leduri.

interior Boeing 737 MAX 8 Blue Air

Propulsia este asigurată de 2 motoare CFM International LEAP-1B, care promit economie la carburant cu 16% față de modelul 737NG. Totodată, sunt motoare mai silențioase, ceea ce se reduce foarte poluarea fonică la exterior, dar și la interior.

Iată cum a fost zborul cu cel mai nou avion din flota Blue Air.

Noul 737 MAX 8 Blue Air a intrat deja în serviciul operațional, zburând de la București spre Lisabona, Malaga, Frankfurt, Valencia, Dublin. Urmează Amsterdam pe 5 aprilie și, în viitorul apropiat, cu siguranță va ajunge și la Londra Heathrow.

Conform declarației făcute de doamna Oana Petrescu, al doilea 737 MAX 8 (YR-MXB) va ajunge în flota Blue Air în a doua jumătate a lunii aprilie 2021. Până la finalul acestui an vor mai fi livrate încă 2 avioane 737 MAX, urmând ca alte 6 să fie recepționate în 2022. Vă reamintim că Blue Air a plasat comenzi pentru avioane 737 MAX 8 în cadrul Paris Air Show 2017. Avioanele sunt luate prin intermediul companiei de leasing – Air Lease Corporation.

În concluzie, experiența la bordul avionului 737 MAX a fost plăcută, dar scurtă. Blue Air merită aplauze pentru acest pas, dar mai are de tras pentru a recâștiga simpatia multor pasageri din România, mai ales după întârzierile cu rambursările. Noi sperăm ca în vara lui 2021 să putem zbura mai mult și fără restricții, chiar dacă pandemia va mai fi prezentă printre noi. Odată cu reluarea zborurilor din mai multe orașe și pe mai multe rute, Blue Air va depăși momentul dificil prin care trece.

Am trasmis LIVE de la zborul inaugural

Așteptăm să ne comunicați experiența voastră de zbor la bordul unui 737 MAX Blue Air!

Foto / Video: Teodor Coman & Sorin Rusi

Leave A Reply

Your email address will not be published.