Avioanele viitorului apropiat – o privire de ansamblu (Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer) (ep.1)
Transportul cu avionul devine tot mai accesibil, în toate regiunile lumii, iar traficul aerian creşte anual cu aproximativ 5%. Acestă creştere se traduce prin mai mulţi pasageri, mai multe avioane comerciale necesare pentru transport. Anual, marile companii implicate în industria aviaţiei civile fac estimări cu privire la necesarul de avioane, la creşteri în funcţie de contextul economic, de regiuni, de producătorii de avioane, de companiile aeriene şi de mulţi alţi factori.
În prezent, piaţa constructoare de avioane este deţinută în proporţii foarte mari de Airbus şi Boeing, doi giganţi care construiesc avioane cu capacităţi cuprinse între 100 şi 800 de locuri, în funcţie de configuraţiile alese de transportatorii aerieni.
Dar companiile aeriene au nevoie şi de avioane cu capacităţi mai mici, în special pentru zboruri regionale, sau cu alte caracteristici pe care Airbus şi Boeing nu le pot oferi. Aşa au apărut şi alţi constructori de avioane ceva mai mici ce-i drept, dar care nu trebuie neglijaţi. Plus că Boeing şi Airbus fac cu greu faţă cererilor actuale din piaţă.
Ţinând cont că în ultimii doi ani am asistat la mai multe zboruri în premieră, am decis să fac o analiză asupra avioanelor cu care vom zbura în viitorul apropiat, ma refer la următorii 10-15 ani. Unele modele au intrat în circuitul comercial de foarte puţin timp, altele sunt în faza de prototip, de construcţie sau de omologare. Cu ocazia aceasta, am lansat o serie de articole despre „Avioanele viitorului apropiat„!
Avioane Airbus
Deschidem lista cu Airbus, cel mai mare producător european de avioane civile şi militare. Airbus este o subsidiară a grupului EADS şi are baza principală la Blagnac, Franţa, foarte aproape de Toulouse. În viitorul apropiat, Airbus va pune accentul tot mai mult pe avioane widebody, dar nu va neglija nici familia de avioane narrowbody A320 (modelele A319, A320 şi A321).
Familia de avioane A320neo
Familia de avioane A320 va beneficia de câteva upgrade-uri, în special la motoare. Aşa vor apărea avioanele next generation din familiile A320neo. Noile îmbunătăţiri vor reduce consumul de carburant cu până la 15%, iar costul de operare cu 8%. S-a luat în calcul şi reducerea zgomotului produs de motoare. Avioanele A320neo vor beneficia de motoare CFM International LEAP-X sau Pratt & Whitney PW1000G.
De asemenea, avioanele vor veni şi cu ceva îmbunătăţiri la interior, Airbus având o soluţie echivalentă cu Boeing Sky Interior. De puţin timp, Airbus a introdus şi aripile speciale Sharklets. În prezent, acestea sunt montate opţional pe avioanele aflate în flotele companiilor aeriene şi nativ la noile avioane ce ies din fabrică. Familia de avioane A320neo (A319neo, A320neo, A321neo) a strâns comenzi ferme pentru 2348 de avioane. Primul A320neo este aşteptat să intre în serviciul operaţional undeva prin 2015.
Familia de avioane A350 XWB
Mai spus spuneam că Airbus va pune accentul tot mai mult pe avioanele widebody, iar acest lucru se vede din faptul că pregăteşte lansarea noului A350 XWB. Primul zbor cu Airbus A350 XWB a fost operat pe 14 iunie 2013 şi a fost un succes. Iar pe 20 septembrie, Airbus A350 XWB a intrat în familia “Xtra-widebody” alături de A330 şi A380.
A350 XWB este răspunsul Airbus la Boeing 787 Dreamliner. Acest model a fost proiectat şi construit de la zero, fiind un avion cu totul nou. 53% din structura avionului A350 XWB este fabricată din materiale compozite, titan şi aliaje avansate de aluminiu. La acestea mai adăugăm Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) şi se obţine un fuselaj uşor de întreţinut şi cu un raport greutate/consum carburant foarte bun. Avioanele A350 XWB vor fi propulsate de motoarele Rolls-Royce Trent XWB. A350 XWB va fi produs în trei variante: A350-800 (până la 270 pasageri în 3 clase şi autonomie de zbor până la 15400km); A350-900 (până la 314 pasageri în 3 clase şi autonomie de zbor până la 15000km); A350-1000 (până la 350 de pasageri în 3 clase şi autonomie de zbor până la 15600km). A350 XWB a strâns comenzi pentru 628 de avioane, majoritatea fiind A350-900. Primul A350-900 este programat să intre în serviciul operaţional undeva prin 2014.
Mai multe despre avioanele Airbus într-un alt episod din seria „Avioanele viitorului apropiat„!
Avioane Boeing
Boeing este unul dintre cei mai mari producători de avioane comerciale şi militare din lume şi cel mai mare din Statele Unite. Compania a fost fondată în 1916 de William E. Boeing, la Seattle, Washington. În 1997, Boeing a fuzionat cu McDonnell Douglas, iar din 2001 sediul central a fost mutat la Chicago, Illinois.
Familia de avioane 737 MAX
737 MAX va fi a 4-a generaţie a familiei de avioane narrowbody Boeing 737 şi va fi răspunsul Boeing la Airbus A320neo. Noile avioane MAX vor fi propulsate de motoarele CFM International LEAP-1B, acestea fiind mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant, dar mai puternice. Vor fi făcute şi câteva upgrade-uri la nivelul fuselajului şi la interior. Nu va lipsi Boeing Sky Interior şi iluminarea cu LED-uri. Generaţia 737 MAX se bazează pe actuala familie 737 Next Generation. O altă modificare notabilă ţine de aripi. Boeing va introduce Split Scimitar Winglet, structură ce va reduce consumul de carburant cu 1.5%, pe lângă îmbunătăţirea de 10-15% anunţată pentru 737 MAX.
Cele trei variante ale noii familii 737 MAX sunt: 737 MAX 7 (până la 126 de pasageri, autonomie de zbor până la 7038 km); 737 MAX 8 (până la 162 de pasageri, autonomie de zbor până la 6704 km) şi 737 MAX 9 (până la 180 de pasageri, autonomie de zbor până la 6658 km). 737 MAX a strâns comenzi pentru 1500 de unităţi, iar primul avion va intra în serviciul operaţional în 2017, la 50 de ani de la primul zbor al unui Boeing 737. Operatorul aerian Southwest Airlines va fi clientul de lansare pentru 737 MAX , având o comandă fermă pentru 150 de avioane şi alte 150 fiind opţionale.
Familia de avioane 777X
La fel ca Airbus, Boeing pune accentul tot mai mult pe avioanele widebody. A dezvoltat familia 747 şi a introdus modelul 747-8i în serviciul comercial, începând cu 1 iunie 2012. Următoarea pe listă este familia 777, aceasta urmând să primeasca un upgrade ceva mai consistent.
Putem spune că 777 este regele lumii lung-curier. În iunie 2013, familia de avioane 777 avea înregistrate comenzi ferme pentru 1452 de unităţi, dintre care 1113 au fost livrate către 60 de transportatori aerieni. În 18 ani de zboruri, un singur Boeing 777 a fost implicat într-un accident cu victime. Acesta a fost înregistrat pe 6 iulie 2013, dată la care avionul 777, de pe zborul 214 Asiana Airlines, a lovit digul din capătul pistei 28L a aeroportului din San Francisco. În urma accidentului, 3 persoane au decedat şi alte 304 au supravieţui (181 suferind răni uşoare sau mai grave, dar nu au fost fatale). Raportat la numărul de avioane şi orele de zbor, Boeing 777 este considerat cel mai sigur avion comercial existent în serviciul operaţional.
Noile avioane din familia 777 vor fi 777-8X şi 777-9X. 777-8X ar urma să înlocuiască actualul model 777-300ER şi va avea o capacitate de până la 350 de pasageri, iar autonomia de zbor ar putea creşte până la 17557 km. Va fi un competitor direct pentru A350-1000. 777-9X va avea o capacitate de până la 400 de pasageri şi va fi cel mai lung avion comercial din piaţă. Boeing a declarat că 777-9X nu va avea un competitor direct. Avioanele din noua familie 777X vor fi propulsate de motoarele GE9x. Programul 777X încă nu este finalizat 100%, dar va include un nou interior, cel mai probabil influenţat de la proiectul 787 Dreamliner.
Mai multe despre avioanele Boeing într-un alt episod din seria „Avioanele viitorului apropiat„!
Avioane Bombardier Aerospace
Bombardier Aerospace este o divizie a Bombardier Inc şi este al treilea cel mai mare producător de avioane din lume, după Airbus şi Boeing. Are sediul în Dorval, Quebec, Canada.
Familia de avioane Bombardier CSeries
Pentru viitorul apropiat, Bombardier pregăteşte noua familie de avioane CSeries (CS100 şi CS300). CSeries va concura cu noile aeronave Boeing Next Generation 737-600 şi 737-700, cu avioanele Airbus A318 şi A319 şi cu Embraer E-195. Avioanele CSeries vor fi construite din materiale compozite şi vor fi propulsate de motoare PurePower PW1500G de la Pratt & Whitney, subsidiară United Technologies Corporation (UTC). Producătorul canadian spune că noile avioane CSeries vor consuma cu până la 20% mai puţin carburant şi vor fi de patru ori mai silenţioase în comparaţie cu modelele rivale. Până în prezent, proiectul a costat aproximativ 3.4 miliarde de dolari, iar Bombardier a primit comenzi pentru 177 de avioane (63 CS100 şi 114 CS300). Noua generaţie de avioane Bombardier CSeries are două modele, unul este CS100 de 110 locuri într-o configuraţie standard, iar al doilea este CS300 de 135 de locuri într-o configuraţie standard.
În dimineaţa zilei de 16 septembrie 2013, cu puţin timp înainte de ora 10 (ora locală), primul Bombardier CS100 (FTV1) a decolat de pe aeroportul din Mirabel, la nord de Montreal. Acesta a fost primul zbor din istoria generaţiei de avioane CSeries dezvoltată de Bombardier.
Avioane Embraer
Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) este un mare producător de avioane comerciale şi militare din Brazilia. Face parte din grupul Air Transport Action Group (ATAG) şi are sediul la São José dos Campos, Brazilia.
Embraer se focusează foarte mult pe aeronave de mici dimensiuni, dedicate zborurilor scurte şi care pot transporta între 70 şi 130 de pasageri. Producătorul brazilian estimează piaţa la 6400 de avioane pe această nişă, în următorii 20 de ani.
Familia de avioane Embraer E-Jet E2
Pentru viitorul apropiat, Embraer a lansat generaţia de aeronave E-Jet E2. Pe 17 iunie 2013, în cadrul târgului aeronautic Paris Air Show 2013, Embraer a lansat noua generaţie de aeronave din familia E-Jet. Aceasta poartă numele de E-Jet E2 şi cuprinde modelele E175-E2, E190-E2 şi E195-E2. Modelul E190-E2 este aşteptat să intre în serviciul operaţional din 2018, E195-E2 din 2019 şi E175-E2 din 2020.
Modelul E175-E2 a fost prelungit cu un rând de scaune, în comparație cu generația actuală E175, şi va putea transporta până la 88 de pasageri. Avionul E190-E2 păstrează aceeaşi dimensiune ca şi actualul E190, iar capacitatea va fi de 106 de locuri. E195-E2, în comparaţie cu actualul E195, a fost lungit cu trei rânduri de scaune şi va putea transporta până la 132 de pasageri.
În episodul următor din „Avioanele viitorului apropiat” voi prezenta avioanele anunţate de ATR, COMAC, Mitsubishi şi Sukhoi.