blank

Jamon la orice masă – ce poţi să mănânci în Madrid (ep. 4)

2 1.225

La începutul primăverii, în perioada 1-3 martie, am fost într-un city break la Madrid. Am vrut să descopăr capitala Spaniei, să respir puţin aer madrilen şi să mă bucur de acest minunat oraş verde. 2 zile sunt foarte puţine pentru a vizita diferite obiective turistice, aşa că m-am rezumat la plimările făcute prin zona centrală, prin magazine, am ajuns chiar şi la stadionul Santiago Bernabeu.

Datorită celor de la Paravion.ro, am avut cazarea la 3 minute de kilometrul zero al Madridului, în zona Puerta del Sol. Este o zonă turistică cu multe restaurante, baruri şi cafenele, magazine, dar şi cu multe muzee şi parcuri în apropiere.

_MG_2555

În această plimbare am avut două obiective principale pe care mi le-am conturat cu o zi înainte de plecare: să aflu care este mâncarea tradiţională madrilenă şi să ajung la un pas de un El Clasico. Pe al doilea l-am atins şi a fost o experienţă foarte plăcută. Aşa am descoperit mici secrete despre spanioli. Atmosfera din jurul acestui mare derby nu se poate descrie în cuvinte. Merită trăită cel puţin o dată în viaţă.

Legat pe primul obiectiv, pot spune că l-am atins pe jumătate. Eu sunt pasionat de arta culinară, îmi place să gătesc şi să încerc reţete noi. Aşa se explică faptul că am fost foarte atent la meniurile restaurantelor ieşite în cale. Însă nu prea m-am putut bucura de preparatele lor tradiţionale.

Nicio masă fără carne

Spaniolii mânăncă foarte multă carne, bucătăria lor se bazează pe foarte multe preparate din carne. La ei se aplică regula: „nicio masă fără carne”. Printre preparatele madrilene găsim: Callos a la Madrileña, Cocido Madrileño, Oreja de Cerdo, Sopa de Ajo, Chocolate con Churros sau Porras. Spaniolii au cele mai multe feluri de brânză şi consumă foarte multe fructe de mare, fiind pe locul doi după Japonia.

Museo del Jamon

Însă, oriunde te uiţi, dai de jamon. Acesta este un preparat asemănător cu prosciutto la italieni. Jamonul din porc alb este serrano, iar cel din porc negru este iberico, printre cele mai scumpe preparate ale lor. Un lanţ de restaurante a ales să se numească „Museo del Jamon” şi este imposibil să nu dai peste unul indiferent de zona în care te afli în Madrid. În zona SOL sunt peste 10 astfel de restaurante. De curiozitate, am intrat într-unul dintre acestea şi am mâncat un sandwich cu jamon, asezonat cu un vin roşu. M-a costat aproximativ 10 EUR, dar a fost delicios şi pot spune că m-am săturat. Plus că peste tot vezi picioare de porc atârnate la uscat, tot felul de preparate. Am văzut jamon servit pe un pepene galben şi nu era desert.

_MG_2678

Jamonul se obţine printr-un lung proces care începe de la creşterea porcului şi se termină cu uscarea şi depozitare. Picioarele de porc sunt acoperite cu multă sare pentru a extrage surplusul de apă din carne, proces prin care se obţine acea şuncă uscată. Apoi se spală bine şi se pun la zvântat, proces care poate dura până la 6 luni. După toate acestea, jamonul se pune la păstrare într-un loc uscat şi răcoros pentru un timp de până la 18 luni, în funcţie şi de climă.

Se poate mânca foarte bine şi sub 10 EUR

Una dintre mesele de seară am servit-o la restaurantul Lemongrass, unde am mâncat Pad Thai cu pui. Nu a fost nimic tradiţional spaniol, dar porţia a fost foarte mare chiar şi pentru un gurmand ca mine, iar costul ei a fost de 7.9 EUR. Dacă nu vă descurcaţi în meniurile tradiţionale madrilene şi nu vă atrag restaurantele asiatice, puteţi să optaţi pentru un fast food. Nu am văzut shawormerii, dar restaurantele KFC, McDonald’s şi Burger King sunt luate cu asalt de la primele ore ale dimineţii.

_MG_2947

Însă locurile cele mai spectaculoase pentru a lua masa sunt pieţele. Acestea încep să se anime după ora 20:00 şi sunt deschise până târziu în noapte. Spaniolii servesc cina destul de tărziu şi sunt recunoscuţi pentru viaţa de noapte. La ei este ceva normal ca noapte să se distreze şi dimineaţă să meargă la joburi.

bucuresti_madrid_blue_air_1

Sunt şi locuri care se deschid doar pentru masa de dimineaţă şi în care se poate servi un croissant cald, un suc proaspăt, o ciocolată caldă care nu e lichidă (Chocolate con Churros) etc. Madrid nu este un oraş foarte scump la capitolul mâncare, însă riscaţi să plecaţi din capitala Spaniei cu ceva kilograme în plus.