Zborul 0B2945 de la Blue Air și ”șocul și groaza” din presa românească

A circult astăzi o știre ”șoc și groază” prin presa românească. Aceasta anunța cum ”un avion al companiei Blue Air a fost la un pas de dezastru în apropiere de Catania, a pierdut altitudine, era în picaj, iar piloții au reușit în ultimul moment redresarea avionului și au decis să aterizeze la Palermo”.

9 3.686

Citind știrea, am văzut că ”șocul și groaza” anunțate de publicațiile românești nu se regăseau în realitatea faptelor.

E normal ca pasagerii să relateze ceea ce vor și cum vor, dar oamenii din presă ar trebui să verifice și pe canale oficiale. Nu e un domeniu comun, iar un termen folosit greșit poate genera panică în rândul oamenilor, pagube de imagine companiilor aeriene etc.

Castiga o excursie la Paris

Dar asta se întâmplă când știrile sunt scrise fără o documentare atentă. Fuga după senzațional rămâne singura preocupare a unor publicații cu renume din România. Păcat!

Zborul 0B2945 de la Blue Air

Din ce am observat noi, zborul Blue Air 0B2945, de pe ruta Bacău – Catania, a decurs fără probleme până aproape de aterizarea pe aeroportul din Sicilia. Vântul puternic, turbulențele severe și vânturile de forfecare au făcut ca piloții să anuleze procedura de aterizare în Catania și să devieze avionul spre aeroportul de rezervă, cel din Palermo.

La Mare cu Avionul

Go-around

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu termenii ”go around” și crosswind landing, vă invit să citiți despre ei.

Ținând cont că aeroportul din Catania este la un pas de mare, e și normal ca pasagerii să vadă apa când avionul aterizeaza pe acest aeroport. Din cauza vântului puternic, panta de coborâre poate a fost mai mare față de cea normală, dar nu a fost vorba de picaj.

E normal ca aeronava să ajungă la altitudine mică deasupra apei, iar în cazul de față a fost și procedura aborted landing, ulterior avionul fiind deviat spre Palermo.

incident-zbor-0B2945-blue-air

Și o comparație între abordarea Blue Air de ieri (4 ianuarie 2018) și abordarea RYANAIR de azi (5 ianuarie 2018) la aterizare în Catania. Vi se pare ceva ciudat la altitudine, viteză?

comparatie-abordare-aterizare-catania
Multumim Joe Mate!

Deci nu a fost vorba de defecțiune tehnică, nu a fost vorba de picaj, avion scăpat de subcontrol etc. Nu! A fost vorba doar de aplicarea procedurilor normale în astfel de condiții meteo.

Pasagerii s-au panicat pentru că nu știu ce e afară, nu știu ce fac piloții, plus disconfortul creat în avion, dar totul a fost conform procedurilor, dovada stă în faptul că totul s-a terminat cu bine.

Ca om din presă, când vrei să mai scrii știri despre astfel de situații, este suficient să deschizi flightradar24.com și să urmărești parametrii zborului vizat, să vezi traiectoria avionului și să constați că nu au fost înregistrate anomalii. Este bine să soliciți și opinia din partea companiei aeriene, plus opinia unui specialist, plus să te informezi de ceva termeni din aviație. SIMPLU!

În toamna anului trecut, un zbor Wizz Air, care a fost operat pe ruta București – Catania, a avut o soartă asemnănătoare. Presa ”șoc și groază” nu a ratat momentul de a semăna panică.

Poziția oficială Blue Air!

Stimați pasageri,
Din cauza condițiilor meteo nefavorabile, zborul Blue Air 0B2945 care a decolat, astăzi, de la Bacău cu destinația Catania a fost nevoit să realizeze o oprire pe aeroportul de rezervă Palermo, unde cei 126 de pasageri și cei 6 membri ai echipajului au aterizat în siguranță.

Cauza exactă în urma căreia aeronava Boeing 737 a fost nevoită să-și întrerupă cursa a fost, în principal, vântul puternic în rafale cu fenomenul de forfecare, cât și turbulențele severe în apropierea aeroportului.

Imediat după încheierea acestor fenomene meteo, aeronava și-a continuat zborul cu destinația Catania, unde a preluat pasagerii zborului de retur Catania – Bacău.

Încă o dată, dorim să subliniem angajamentul companiei Blue Air care, în astfel de situații, reușește să-și păstreze promisiunea în fața pasagerilor și să-i transporte în siguranță la destinație.

Totodată, ca urmare a diverselor interpretări în presă cu privire la aterizarea zborului 0B2945 Bacău – Catania, compania Blue Air se vede nevoită să puncteze următoarele aspecte extrem de importante:

– în niciun moment zborului, siguranța pasagerilor și a echipajului nu a fost pusă în pericol.
– aeronava nu a fost și nu a declarat aterizare de urgență / stare de urgență / situație de urgență.
– apropierea în vederea aterizării la Catania s-a desfășurat conform procedurilor standard, fără nicio deviere, iar comandantul, experimentând condițiile meteo nefavorabile, a decis întreruperea procedurii de aterizare și redirecționarea spre aeroportul de rezervă Palermo.
– aeronava este în stare tehnică optimă pentru zbor și nu a experimentat niciun fel de defect tehnic sau de altă natură în timpul zborului sau al aterizării. În acest moment, aeronava este în cursă, cu pasagerii care aveau cursă de la Catania spre Bacău.

Vă solicităm, cu efect imediat, să corectați orice informație eronată care face referire la prăbușiri, stare de alertă, stare excepțională, probleme tehnice, aterizare de urgență sau aterizare forțată, pierdere bruscă de altitudine, pasageri răniți – elemente care ne prejudiciază grav imaginea și care distorsionează în mod evident adevărul.

Anul 2018 sper să aducă mai puțin ”șoc și groază” în presa din România și mai multe informații corecte, prezentate cu simț de răspundere și documentate. Și noi poate am făcut unele derapaje în trecut, dar am căutat mereu să oferim informațiile oficiale, reale, fără speculații și fără să ne formăm opinii pe baza unor declarații neavizate…

Cer senin și zboruri line!

S-ar putea sa-ti placa si
9 Comentarii
  1. Bibilotul says

    Dealtfel,toti oamenii de presa se pricep la aeronautica…Am constatat asta in ultimele doua decenii. Nu stiu de ce mai incerc sa aduc si eu un argument pentru edificarea situatiei…? Probabil pentru ca am fost aviator..? Cine ma crede ?!?Credibili sunt ,,senzationabilii”. Vreau totusi sa le spun alertatilor , astora intrati in panica din lipsa de informatii ,ca echipajul a actionat foarte profesionist si nu a pus in pericol pasagerii. Unele turbulente aeriene,curenti de forfecare si efectele de litoral,NU pot fi detectate de radarele de la bordul aeronavei..Exista un anumit risc,minim ce-i drept,insa exista si trebuie sa ni-l asumam din moment ce dorim sa calatorim intr-un timp foarte scurt pe distante lungi…Lasati aviatorii sa-si faca treaba, asa cum au fost instruiti si nu aruncati invective supra lor..Cer senin tuturor !!!

  2. Alex says

    Partea aia cu “SIMPLU!” m-a facut sa rad. Ce zici e adevarat, dar din pacate multi jurnalisti din dorinta de a fi primii nu respecta regula celor 3 surse.

  3. Ion says

    Poate daca echipajele ar incerca sa comunice mai mult cu bietele vietuitoare carate la bord ..nu ar mai iesi astfel de povesti.
    Ceva de genul “este vant si nu putem ateriza aici”. Altfel isi merita riscul reputational creat.

    1. Sorin Rusi says

      In timpul procedurilor, cred ca e greu sa si comunice in timp real. Pilotii sunt concentrati pe proceduri. Dupa aterizare, posibil ca echipajul sa anunte si sa-i linisteasca pe pasageri. Insa e adevarat ca trebuie mai multa comunicare, iar aici un rol important il poate avea presa, dar nu cea ”soc si groaza”

  4. Andrei says

    Nu e -768 fpm cam mult totuși? Nu cred ca pasagerii au fost în pericol, dar sigur a fost un grad ridicat de disconfort de la o coborâre accentuată plus rafale de vânt.

    1. Sorin Rusi says

      Cu siguranta un disconfort a existat. Nu criticam si nu judecam pasagerii. Sunt oameni panicati de zbor si cand conditiile meteo sunt cele mai bune…Insa oamenii responsabili din presa ar trebui sa fie mai atenti la termenii folositi in stirile lor..

  5. Hincu Victor says

    Domnule Sorin Rusi, aveți dreptate cand afirmati că sunt pasageri ce se panicheaza ușor la orice mica turbulenta. Îmi amintesc de un zbor IAS-OTP, când aeronava a trecut prin siajul unui avion mai mare. Cativa pasageri au intrat în panică și au început să spună rugaciuni. Pentru mine nu a fost nimic aiurea, avand in vedere că cateva experiente de zbor in condiții meteo mai puțin favorabile.
    Din păcate nu numai avem jurnaliști responsabili. Totul e comercial și doar titlurile panicarde și articolele “balon de săpun” vând.

    1. Sorin Rusi says

      Nu judecam pasagerii. E normal si firesc ca fiecare sa perceapa zborul din punct de vedere personal…Insa persa ar trebui sa fie responsabila de educatia maselor si de informarea acestora cat mai corect…

  6. Nicolae Crefelean says

    „Panică în aer” – o altă prostie recentă, pe aceeași temă, transmisă taman de un post de televiziune național.
    https://www.facebook.com/nicolae.crefelean/posts/1535685769858770:0

    N-au sărit calul cu cine știe ce înflorituri, doar că primul cuvânt a fost panică, ceea ce e o minciună evidentă pentru toți pasagerii. Avionul a avut un zbor normal, aproape fără niciun fel de turbulențe (și-alea minore), pur și simplu a fost nevoie să facem o escală neplanificată.

    Din păcate tot mai mulți „senzaționaliști” ajung în presă, iar șefii lor nu cred că doar permit asta, ci probabil îi încurajează sau le dă dispoziții să scrie așa. Altfel e imposibil să persiste stilul ăsta jurnalistic. Dacă ar fi dați afară sau penalizați n-am mai vedea astfel de articole. Deci e intenționat.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Translate »