Povestea Fly România – un operator aerian mai mult pe hârtie
Pe 4 martie 2014, am scris primele informaţii despre Fly România, un nou brand românesc din industria aviaţiei locale. Promitea foarte mult, planurile erau măreţe, iar tarifele foarte bune, chiar dubios de atractive. Pentru rutele interne, tarifele erau unice, respectiv 69.90 EUR/segment pentru Bucureşti-Timişoara şi 49.90 EUR/segment pentru Bucureşti-Tulcea, în timp ce tarifele pe rutele internaţionale porneau de la 29.90 EUR/segment.
Pe 11 martie 2014, în cadrul unei conferinţe de presă, Ten Airways a lansat oficial brand-ul Fly România. Din partea companiei, au luat cuvântul: Cătălin Buţu, director general Ten Airways; Ovidiu Tender, acţionar majoritar Ten Airways şi Roxana Badea, PR Manager.
Fly România a început operarea zborurilor interne și internaționale la mijlocul lunii mai. Iniţial, zvonurile anunţau ca dată de pornire 18 aprilie, când erau programate rutele Tulcea – Milano (Bergamo) şi Bucureşti – Tulcea.
Şi după ce a inaugurat toate rutele promise, Fly România a început să anuleze zboruri. În perioada 1-15 iunie 2014, mai multe zboruri au fost anulate din motive comerciale. După 15 iunie, treaba s-a complicat tot mai mult şi anulările au continuat, iar pasagerii au început să fie rerutaţi, alţii au primit banii înapoi, dar după o perioadă lungă de aşteptare etc. Însă nu toţi au fost aşa de norocoşi. Plângerile pe pagina de facebook nu au contenit, inclusiv la autorităţile competente.
La început, Ovidiu Tender ieşea în faţă şi se asocia foarte mult cu brandul Fly România, iar acum îl reneagă.
După o perioadă de linişte (liniştea dinaintea furtunii) timp în care nimeni nu a mai comunicat în numele Fly România, Ovidiu Tender, acţionar majoritar Ten Airways, a început să renege legătura sa cu brandul Fly România. În decursul acestei zile, Tender a anunţat încetarea colaborării cu Fly România (Mediafax), care are datorii de 400.000 euro la Ten Airways, şi vine cu o poveste pe care noi nu o credem.
„Singurul acţionar în companie este Cătălin Buţu. S-a pus problema să devenim acţionari dacă lucrurile merg bine. La un moment dat, după o lună două, ne-am trezit că avem de încasat de la Fly România foarte mulţi bani. Atunci lucrurile au început să se schimbe. Am pus întrebări de ce nu achită aceste sume. I-am recomandat să-şi dea demisia de la compania mea, pentru că nu pot să fiu de acord să-şi creeze o căpuşă pe lângă Ten Airways. A plecat cu tot cu frma care opera Fly România, care nu mai are sediul la noi”, a declarat Tender pentru Mediafax.
Potrivit datelor disponibile la Registrul Comerţului, compania Necessair Consulting SRL, care opera zborurile Fly România, este deţinută intergral de Cătălin Adrian Buţu, fost CEO la Ten Airways (firmă ce aparţine omului de afaceri Ovidiu Tender). Probabil că va urma băgarea în faliment a firmei Necessair Consulting SRL, Ten Airways va căuta să-şi recupereze aşa zisă datorie de 400 000 EUR şi uite aşa Fly România va dispărea din piaţa la fel de rapid cum a apărut.
Conform unui comunicat de presă emis de Fly România, numărul pasagerilor care au achiziţionat bilete de avion este de aproximativ 9400. Numărul pasagerilor transportaţi de Fly Romania este de 1290, iar numărul celor rerutati pe alte companii este de aproximativ 3500. Numărul pasagerilor Fly Romania care urmează să-şi primească banii înapoi este de aproximativ 3500. Rămâne de văzut dacă şi câţi dintre aceştia vor primi banii înapoi.
Mai jos aveţi comunicatul oficial trimis de Fly România:
Fly Romania prezinta scuze pasagerilor afectati de anularea zborurilor si ofera detalii referitoare la masurile luate pentru rezolvarea situatiei.
Fly Romania isi cere scuze tuturor pasagerilor care au achizitionat bilete pentru neplacerile aduse prin modificarea, respectiv anularea zborurilor din ultima perioada. Compania precizeaza totodata ca toate aceste modificari au fost cauzate de motive operationale, independente de vointa companiei si in ciuda eforturilor depuse in mod sustinut.
In aceste conditii, Fly Romania face cunoscute urmatoarele:
– motivul anularii curselor este de ordin operational, procesatorul de plati a blocat platile catre Fly Romania, fara preaviz, motivand o evaluare de risc nejustificata bazata pe gradul de incarcare a curselor. Lipsa fondurilor a dus la imposibilitatea operarii curselor, generand o scadere imediata a increderii pasagerilor si respectiv a incetarii vanzarilor.– aditional, o subdimensionare a bugetului de marketing si o campanie agresiva a concurentei, au contribuit la scaderea vanzarilor.
– toti pasagerii afectati de anularea curselor sub termenul legal de 14 zile au fost rerutati pe zborurile Fly Romania disponibile sau pe zboruri operate de alte companii si/sau au primit banii inapoi pentru biletele achizitionate, conform reglementarilor europene in vigoare.
– procesul de rambursare a contravalorii biletelor pentru zborurile neefectuate este in desfasurare si toti pasagerii isi vor primi banii inapoi pe masura ce procesatorul de plati online ii va elibera dupa verificarea prealabila a datelor bancare ale cardurilor folosite.Va mentionam ca intarzierile in rambursare se datoreaza procedurilor diferite ale procesatorului care auditeaza lunar incasarile.
– zborurile Fly Romania Bucuresti-Antalya nu au fost intrerupte si sunt operate in parteneriat cu Air Bucharest, in aceleasi conditii de transport.
– in zilele urmatoare va avea loc o intalnire cu reprezentantii procesatorului de plati pentru deblocarea sumelor aferente.
– numarul pasagerilor care au achizitionat bilete Fly Romania este de aproximativ 9400 (in medie un operator de curse regulate din Romania transporta aproximativ 6000 pasageri/zi).
– numarul pasagerilor transportati de Fly Romania este de 1290
– numarul pasagerilor Fly Romania rerutati pe alte companii este de aproximativ 3500
– numarul pasagerilor Fly Romania care urmeaza sa fie rambursati este de aproximativ 3500
– numarul pasagerilor Fly Romania rambursati total sau partial este de 1.110
– se analizeaza in continuare gasirea unei solutii de transport pentru pasagerii din perioada urmatoare
Depunem eforturi in continuare pentru solutionarea problemelor aparute si ne exprimam optimismul in ceea ce priveste rezolvarea situatiei cat mai rapid si reluarea programului normal de zboruri.
În opinia noastră, lucrurile au fost premeditate. Iniţial am crezut în acest brand, chiar am fost entuziasmaţi de rutele şi tarifele anunţate, în special de rutele din şi spre Tulcea. Dar ne-am revenit rapid la primele zboruri anulate. Nu mă aşteptam să se întâmple atât de repede.
Mi-ar fi placut sa fie o afacere de succes, Tulcea (zona in sine, nu neaparat aeroportul) are un potential enorm.
Am fost sceptic la inceput, nu mi-am manifestat indoielile in speranta ca gresesc si ca o sa ia nastere ceva foarte tare, dar se pare ca…
Sper ca o alta companie aeriana sa introduca zboruri din/spre Tulcea, macar sezonier pe timpul verii si sper sa fie mai multe zboruri charter (cu turisti, straini de preferat) care sa aterizeze in Delta. E una din zonele ce se pot dezvolta mult de tot si are un avantaj extraordinar, un aeroport relativ aproape.
Total de acord! Zona are potential…Sa speram ca vor aparea mai multe zboruri din/spre Tulcea odata cu modernizarea cailor de rulare, pista, balizaj etc. Aerogara arata foarte bine.