Oameni din aviație: Claudia Mocanu – senior cabin crew
Continuăm seria mini-interviurilor, din categoria ”oameni din aviație”, cu Claudia Mocanu - senior cabin crew. Pe Claudia o știm de aproximativ 4 ani, de pe vremea când era însoțitoare de bord la Air Bucharest. Astăzi, Claudia este senior cabin crew la o mare companie aeriană din România.
După ce am stat de vorbă cu Smaranda – First Officer și Mihaela – Checkin And Boarding Agent, continuăm seria mini-interviurilor cu Claudia – senior cabin crew.
Claudia Mocanu – senior cabin crew
Meseria de însoțitor de bord nu e ușoară, dar este frumoasă și dinamică. Și dorim să menționăm că un însoțitor de bord nu este ”chelner” la bordul avionului, ci un om pregătit să intervină în situații de criză. Echipajul de cabină este la bord pentru a asigura un zbor liniștit. Dar mai multe veți afla din mini-interviul de mai jos!
Să facem cunostință! Stăm de vorbă cu?
Mă numesc Claudia Mocanu și veți afla mai multe despre mine si despre cariera mea în rândurile de mai jos!
De unde pasiune pentru aviație și cum ai decis să intri în domeniu?
Pasiunea pentru aviație a apărut de când eram mică, când am văzut un echipaj intrând într-unul dintre hotelurile din orașul în care am crescut. Și acum am imaginea lor în minte: uniformele impecabile și o statura impunătoare.
Drumul meu spre această meserie a început în clasa a 11-a. Într-o seara, în timp ce mă uitam cu tatăl meu la un film despre viața unei stewardese, mi-a spus ”aș fi tare mândru dacă te-aș vedea așa”. Și așa a început visul meu să devină realitate!
Inițial în liceu am urmat un profil real, iar visul meu era să urmez facultatea de medicină. Dar iată că mi-am îndeplinit visul de a fi stewardesa, iar tatăl meu este foarte mândru. Am zburat pentru prima dată în mai 2013, în cadrul companiei Air Bucharest.
Ce implică meseria ta și căt de solicitantă e?
Este o meserie solicitantă încă de la primele zboruri, iar atribuțiunile devin tot mai complexe pe măsură ce avansezi.
În momentul de față sunt șefă de cabină la una dintre cele mai mari companii aeriene din România. Această poziție implică multă disciplină, seriozitate și stăpânire de sine deoarece trebuie să coordonezi și să organizezi întreaga activitate la bord. În anumite situații trebuie să iei decizii rapide și corecte.
Cât de greu e să ajungi însoțitor de bord? Care sunt pașii de urmat?
Pentru a ajunge însoțitor de bord trebuie să urmezi cursurile unei școli de aviație, care implică și un simulator pentru pregătire. Trebuie să te familiarizezi cu procedurile de urgență și cu echipamentele pe care le folosești în astfel de situații.
Apoi urmează examenele pentru obținerea licenței de zbor care se dau la Autoritatea Aeronautica Civilă Română.
Stiu ca nu ai un program fix. Cum te împarți între job, viața privată și viața de familie?
Într-adevăr programul este uneori haotic și niciodată fix. Sunt zile în care sunt liberă dimineața, zile în care sunt liberă seara, zile în care stau în stand-by și zile libere.
Reușesc cu succes să mă împart între casă și zbor datorită faptului că mă întorc din cursă în aceeași zi în care plec.
Este puțin mai greu vara, când apar cursele charter și programul este mai încărcat. Atunci se acumulează oboseala și de multe ori prefer să mă odihnesc în loc să îmi petrec timpul cu prietenii mei. Însă cu puțină voință și coordonare este timp pentru toate.
Care sunt planurile profesionale pe viitor? Dorești să rămâi în aviație sau să urmezi o altă meserie?
Planurile mele de viitor sunt legate, bineinteles, tot de aviație. Odată ce intri în această lume, nu îți mai dorești să pleci. Îmi doresc ca pe viitor să îmi iau calificarea de instructor și să le pot transmite și celorlați din pasiunea mea pentru zbor.
În meseria ta bănuiesc că nu există zile monotone. Ne poți povesti cum decurge o zi la job? Ai avut peripeții, situații plăcute și mai puțin plăcute?
Fiecare zbor este altfel deoarece mereu decolezi către altă destinație, ai alt echipaj și mai mult de 100 de pasageri în avion.
O zi obișnuită începe la camera de briefing, unde mă întâlnesc cu întreg echipajul. Primim informațiile despre zbor de la comandantul aeronavei. Aflăm aeronava cu care zburăm, destinația, timp de zbor, număr de passgeri, ruta și vremea pe rută.
Apoi eu îi informez și pe colegii mei. Stabilim ce poziție și ce îndatoriri are fiecare în avion și abordăm diferitele situații care pot apărea în timpul zborului.
După ce ajungem la avion, pregătim cabina (verificare echipamente, preluare catering, security check). ne luăm locurile în avion și întâmpinăm pasagerii.
După decolare, începem serviciul la bord. Dacă zborul este mai lung de 2.5 ore, ieșim de două ori să servim pasagerii. După aterizare, se face security-check și curățenie în avion.
Pe parcurusul celor aproape 3000 de ore de zbor m-am întâlnit cu fel și fel de situații. Chiar în primele luni de zbor, pe cursa Antalya-București, aeronava s-a depresurizat, dar bineînțeles suntem pregătiți pentru astfel de situații, iar aeronava a ajuns în siguranță la sol.
Ce sfaturi ai pentru cei ce doresc să urmeze o carieră în aviație, în special ca însoțitori de bord?
Să își urmeze visul și să fie perseverenți!
În încheiere, dorim să mai adăugăm câteva recomandări. Dacă doriți să urmați o meserie în aviație, în primul rând să fiți mânați de pasiunea pentru zbor, pentru avioane. Apoi să vă urmați și să vă canalizați energiile pe îndeplinirea viselor.
Mulțumim Claudia pentru scurta poveste. Îți dorim zboruri frumoase și să-ți îndeplinești visele!
Este o fata cu foarte mult bun simt, profesionista si pe langa asta, si foarte draguta. O placere de fiecare data cand zbor cu Claudia. Zboruri placute ii doresc!