Oameni din aviație: Mihaela Zaroschi – Checkin and boarding agent
Airlines Travel este un site dedicat aviației, care a apărut din pasiune pentru zboruri, călătorii și avioane. Scriem despre industria aeronautică, dar și despre oamenii ce definesc aviația.
Aviația comercială cuprinde foarte multe ramuri cu meseriile aferente. Nu ne raportăm doar la zboruri, piloți și însoțitori de bord. Recent am stat de vorbă cu Mihaela Zaroschi, care este agent de check-in și boarding.
Dacă ați zburat cu avionul, cu siguranță ați auzit de check-in. La operatorii low-cost, alegem să facem check-inul online pentru a nu mai plăti taxe suplimentare, dar tot trebuie să mergem la biroul dedicat din aeroporturi atunci când avem bagaje de cală.
Mihaela Zaroschi – Checkin and boarding agent
Mihaela Zaroschi este checkin and boarding agent din mai 2015. Pasiunea pentru aviație și TAROM au determinat-o să viseze la o meserie în domeniu. Dar mai multe citiți în micul interviu de mai jos!
Când nu este la biroul din aeroport, Mihaela fotografiază avioane!
Să facem cunostință! Stăm de vorbă cu?
Mă numesc Mihaela Zaroschi, sunt din București, și lucrez ca agent check-in în cadrul companiei TAROM. Am debutat pe această funcție în mai 2015. Pasiunea mea cea mai mare este aviația, iar TAROM este compania de suflet. Cine spune că aviația își intră efectiv în sânge, a avut mare dreptate.
Meseria ta nu implică zborul efectiv, dar este foarte importantă în aviația comercială. De unde pasiune pentru aviație și cum ai decis să intri în domeniu?
Am ales aviația pentru că dintotdeauna am avut o pasiune pentru avioane. Prima dată când am zburat cu avionul, în urmă cu aproximativ 17 ani, mi-am spus în timp ce mă uitam pe geamul aeroportului:”Eu intr-o zi voi lucra aici, nu contează dacă la sol sau în zbor, dar aici e locul meu”.
Apoi am cunoscut oameni din aviație care m-au încurajat și m-au făcut să-mi doresc tot mai mult o meserie în domeniu. Așa că am decis să depun dosarul la TAROM. Am încredere în mine și în ceea ce pot să fac, iar astăzi pot spune că sunt unul dintre cei mai buni agenți, reușind să fac față cu brio acestui job.
Ce implică meseria ta și căt de solicitantă e?
Meseria mea implică în front desk. Sunt primul și ultimul filtru de verificare documente de calatorie. Sunt fata zâmbitoare care întâmpină pasagerii înainte de călătorie.
Meseria de checkin and boarding agent este foarte solicitantă pentru că totul se întâmplă efectiv contra cronometru. Din momentul în care am deschis check-inul curselor cu 2 sau chiar 3 ore înainte (în funcție de perioada din an) începe numărătoarea inversă.
Verific valabilitatea actelor de identitate, vize, condiții de călătorie, preiau bagajele, le etichetez, țin legătura în tot acest timp cu supervizorii și agenții de documente care fac loadingul la avion. Avem categorii de pasageri cu diferite nevoi, cum ar fi cei cu mobilitate redusă, plus multe alte situații de care trebuie să ținem cont.
Cu 40 de minute înainte de ora decolării, se inchide check-inul și plecăm fiecare la poarta de îmbarcare a cursei unde este planificat. Acolo avem de scos o lista cu pasagerii de pe cursa respectivă, care ajunge la agentul de handling.
Și, dacă totul este în regulă, începem îmbarcarea, bineințeles cu acordul comandantului. Este punctul culminant al cursei pentru că verificăm iar toate documentele pasagerilor. Îmbarcarea nu trebuie să dureze mai mult de 30 de minute. Dacă la final nu avem pasageri lipsă, închidem ușa și asta pot spune că este îmbarcarea perfectă.
Stiu ca nu ai un program fix. Cum te împarți între job, viața privată și viața de familie?
Programul meu este unul flexibil, după cum ai anticipat, dar și destul de solicitant. Eu sunt un om foarte activ și îmi place să ies în oraș, să călătoresc, să-mi petrec timpul cu prietenii și cu familia.
Echipa de la job este a 2-a mea familie. Reușesc să mă împart între aceste 2 lumi pentru că fac ce-mi place, iar jobul nu este doar o sursă de venit, ci și un mod prin care îmi alimentez pasiunea pentru aviație, dar mă și disciplinez. Am învățat să-mi planific foarte bine timpul liber și să găsesc echilibru între viața personală și job.
Care sunt planurile profesionale pe viitor? Dorești să rămâi în aviație sau să urmezi o altă meserie?
Planurile mele de viitor cuprind doar meserii în aviație. Am terminat școala de însoțitori de cabină și vreau să practic această meserie, vreau să zbor. Domeniul în care lucrez acum este o rampă de lansare. Și mă bucur pentru că pot lucra și la sol, astfel pot înțelege mult mai bine etapele unui zbor.
În meseria ta bănuiesc că nu există zile monotone. Ne poți povesti cum decurge o zi la job? Ai avut peripeții, situații plăcute și mai puțin plăcute?
Nu există zile monotone, clar. Nicio zi nu seamănă cu alta. Și asta pentru că interacționăm cu oameni din toate colțurile lumii. O zi obișnuită, deși acest termen nu prea există în meseria mea, decurge astfel: de cum ajung îmi iau cafeaua (90% dintre “checkinisti” sunt dependeți de ea), semnez condica, îmi iau planificarea, o stație și intru în ghișeu. Și de aici știți ce urmeaza…
Întâmplări plăcute și neplacute am aproape în fiecare zi, dar am și una memorabilă și foarte amuzantă. Cred că intră în categoria ”de povestit nepoților”. S-a întâmplat pe o cursa de Tel Aviv.
Într-o seară, în urmă cu aproximativ 1 an, am avut o întârziere de aproape 2 ore. Cursa era plină, 220 de pasageri (încă operam cu A310). La Tel Aviv, aeroportul se închide la ora 00:00. Dacă nu reușeam să îmbarcăm pasagerii la timp pentru decolare, cursa se anula și trebuia să ne ocupăm de cazarea a 220 de pasageri. Nu vreți să știți ce înseamnă asta.
În timp util, primim acordul de îmbarcare, dar ce credeți? Aproximativ 70 de pasageri s-au pregătit de rugaciune. Ca să vă faceți o idee despre ce înseamnă acest lucru: toți cu fața la răsărit fac plecăciuni și murmură rugăciuni.
Nimeni și nimic nu îi poate scoate din starea asta. Sunt trup și suflet dedicați ritualului. Noi eram presați de timp, iar situația respectivă reprezenta o problemă gravă, existând riscul de a întârzia cursa foarte mult și chiar anularea ei.
Nici nu puteam aproba plecarea avionului și să lăsăm 70 de pasageri la sol. În disperare de cauză, am țipat că pleacă avionul, să fugă repede la îmbarcare pentru că închide comandatul ușa și vor rămâne în aeroport. Spre fericirea mea, am reușit să-i mobilizez și să-i urc la timp în avion. Imaginați-vă aproximativ 70 de pesoane alergând spre îmbarcare.
Ce sfaturi ai pentru cei ce doresc să urmeze o carieră în aviație, în zona de check-in?
În primul rând să urmeze o meserie pe care să o practice cu pasiune. Toată direcția operațional este interesantă. O meserie în aviație poate însemna: checkin, asistență pasageri, agent rampa sau meseriile practicate în zbor.
Când m-am angajat, am ales să fiu repartizată pe checkin. Fiind printre primii intrați, am putut să aleg. Îmi place să lucrez cu oamenii, chiar dacă este o activitate solicitantă. Pentru cei ce doresc să urmeze meseria ”checkin and boarding agent”, îi sfătuiesc să aibă răbdare și să o practice doar dacă vor să lucreze cu oameni și să ajute. Noi asta facem: AJUTĂM.
Mulți pasageri sunt dezorientați, poate la primul lor zbor, iar noi îi călăuzim din momentul în care au ajuns la ghișeu și până urcă în avion.
În încheiere vreau să mai adaug ceva: aviația nu este doar un job, ci pentru mulți reprezintă a 2-a casă. Aviația dă senzația!
Pasiunea și ambiția, 2 atuuri pentru un vis îndeplinit!