Oameni din aviație: Smaranda Ioana Dragomir – first officer (copilot)

Așa cum vă anunțam zilele trecute, începem un nou proiect editorial marca Airlines Travel. Prin intermediul acestui proiect, vom sta de vorbă cu oameni din aviație: piloți, însoțitori de bord, agenți de rampă, agenți de ticketing, agenți de check-in și mulți alții.Începem proiectul ”Oameni din aviație” cu Smaranda Ioana Dragomir, care este first officer (copilot) la o companie aeriană din România.

4 1.446

Site-ul Airlines Travel, unul dintre puținele site-uri de aviație din România, a atras în jurul său foarte mulți oameni pasionați de aviație și zboruri. Printre aceștia o regăsim și pe Smaranda Ioana Dragomir, o tânără pasionată de industria aeronautică.

smaranda-colegi

Smaranda Ioana Dragomir – first officer

Smaranda a crescut odată cu Airlinestravel.ro. O știm de când a început școala de pilotaj și i-am urmărit evoluția constant. Astăzi, Smaranda ne încântă cu fotografii frumoase făcute dincolo de nori, din cockpit.

Astăzi lansăm proiectul ”Oameni din aviație” cu acest interviu. Smaranda ne povestește despre pasiunea ei pentru zboruri și despre ce înseamnă să fii first officer (copilot) pe zborurile comerciale. Dacă zburați cu Blue Air, aveți mari șanse să o vedeți pe Smaranda la manșa avionului.

La Mare cu Avionul

Să facem cunostință. Stăm de vorba cu?

smaranda

Numele meu este Smaranda Ioana Dragomir și sunt născută în București!

Să trecem direct la subiect. De unde această pasiune pentru avioane și zbor?

Pasiunea pentru avioane, zbor și aviație a venit odată cu creșterea vârstei. La început, când eram copil, visam să mă fac doctor.  În acele vremuri, toți copiii visau să fie polițiști sau medici. 

smaranda-pilot

Însă, asistând la multe discuții despre avioane și zboruri între tatăl și fratele meu, am început să fiu atrasă de această industrie și să-mi doresc să le calc pe urme. Cum așchia nu sare departe de trunchi, familia mea se aștepta să intru în aviație.

smaranda-pilot

Le mulțumesc pentru ca au avut încredere în mine, pentru că au fost și sunt alături de mine necondiționat și ma susțin în ceea ce fac. Mi-au călăuzit pașii spre manșa avionului.

Fratele meu a parcurs Școala Superioară de Aviație Civilă Română. A fost copilot și comandant la TAROM pe aeronave ATR si copilot pe A318. În prezent este comandant pe un superb Airbus 320/321 în cadrul companiei Wizzair.

Tatăl meu are o vastă experiență în domeniu. A acumulat aproximativ 18000 de ore de zbor la manșele a mai multor aeronave ( AN-2, AN-24, IL-18, BAC 1-11, Airbus 310 si MD-82).

La ce varsta ai zburat pentru prima dată și când te-ai hotărât să te urci la manșa avionului?

Am zburat pentru prima dată la Clinceni. A fost un zbor cu un avion de acrobații. Cred că atunci m-am îndrăgostit iremediabil de aviație. Am realizat ce înseamnă decolarea, zboul, aterizarea, eram prea fascinată de ceea ce se întâmpla. Am trecut prin mai multe stări.

smaranda-scoala-pilotaj

Am zburat apoi ca pasager la bordul aeronavei unde fratele meu era pilot. Așa am ajuns să-mi doresc și mai mult să devin pilot. Îmi place uniforma, impune respect și atrage privirile celor din jur.

În clasa a 12-a m-am hotarat să mă înscriu la Aeroclubul României, la planorism, unde am urmat cursurile și am susținut exmenele specifice. Zborul cu planorul IS28B2 la Clinceni a fost o experiență frumoasă. Am cunoscut oameni pasionați  de zbor.

În 2011, după examenul de bacalaureat, m-am hotărât să încep cursurile de pregătie pentru însoțitorii de bord în cadrul școlii FLY LEVEL.

În 2012 am început cursurile de pilotaj la Școala Superioară de Aviație Civilă Română. Am parcurs modulele PPL și CPL , am acumulat ore de zbor pe aeronava Cessna 172 la Aerodromul Strejnic.

smaranda-scoala-pilotaj

Aici l-am cunoscut pe Razvan Petrescu, primul meu instructor, care m-a învațat tainele zborului, mi-a dat încredere și m-a susținut alături de ceilalți instructori din cadrul școlii.

smaranda-scoala-pilotaj

După susținerea examenelor la Autoritatea Aeronautică Civilă si după obținerea licenței, am decis să încep Type Rating-ul în cadru companiei Tarom, pe aronava ATR 72-500.

După această perioadă a urmat al doilea Type Rating pe aeronava Boeing 737 Classic, dar și NG, în cadrul compaiei Blue Air. Astăzi zbor în cadrul acestei companii aeriene ca first officer (copilot).

Smaranda

Smaranda s-a bucurat și de un salt cu parașuta! A avut acest curaj. Noi încă ne facem curaj pentru a experimenta un salt cu parașuta :).

smaranda-salt-cu-parasuta

smaranda-salt-cu-parasuta

Cum te împarți între viața de familie, viața personală și job? Ai timp să le impaci pe toate? 🙂 Cum decurge o zi din viața ta de pilot?

Momentan baza mea este la Iași, departe de casă. Este foarte greu sa-mi împart timpul cu familia. Profit de zilele libere și merg acasă să îi vad, să stăm de vorbă, să povestim. Sunt foarte atașată de familie.

O zi normală din viața mea de pilot, în care zbor, începe cu o cafea :). Ma pregătesc apoi pentru cursă. Merg la aeroport, iar la Briefing Room ma întâlnesc cu membrii echipajului. Stabilim datele cu privire la zbor, combustibil, vremea pe rută, apoi mergem la avion și-l pregătim pentru îmbarcare.

smaranda din cockpit

Ne bucurăm de zboruri și de ceea ce ne oferă cerul! La intoarcere, toată lumea e fericită și mulțumită pentru că totul a fost bine și ne-am întors la bază fără probleme.

În zilele libere merg acasă, mă relaxez sau, dacă rămân în Iași, mă văd cu colegii și ieșim la masă și la diverse activitati în funcție de programul fiecăruia. Nu ne plictisim!

Într-o lume dominată de barbați, cum ai fost primită ca femeie la manșa avionului? Cum te văd colegii, cei din aeroport? Ce zic pasagerii când te văd în uniforma de pilot?

Într-o lume dominată de barbați, în care sunt tot mai multe femei, nu au existat prejudecăți. Eu și colegii mei am parcurs aceleași etape în școala de aviație, am ținut aceleași examene și am fost supuși la aceleași teste în zbor și la sol. Sunt tratată și văzută ca un om normal, care își face meseria cu profesionalism.

smaranda-colegi

În schimb pasagerii au reacții diferite. Sunt impresionată că majoritatea pasagerilor sunt plăcuți surprinși când îmi aud numele sau mă văd la manșă. Unii dintre ei mă salută, alții se miră, alții îmi mulțumesc.

Care este visul tău în aviație? Ai luat în calcul să zbori și pentru alte companii aeriene din Europa, Golf sau alte regiuni?

Visul meu este să ajung pilot comandant. Mă văd zburând pe vioane mai mari, dar nu m-am gandit unde și când. Momentan mă focusez pe ceea ce sunt acum și ceea ce am de facut în viitorul apropiat, pe acumularea orelor de zbor. Investesc în pregătire mea și acumulez experiența în biroul meu de la 11.000 m altitudine.

smaranda-colegi

Te-ai lovit de situații dificile? Ai avut un zbor mai special pe care să-l povestești nepoților?

Din fericire, până în momentul acesta, nu am avut parte de situații dificile sau speciale în timpul zborurilor. Există situații care te scot din rutină, dar suntem pregătiți să facem față acestora, ca totul să decurgă în siguranță pentru pasageri, pentru echipaj și pentru aeronavă.

Ce destinație preferi cel mai mult când zbori? Ai un aeroport preferat, o destinatie, un oras, o tara?

Bergamo

Toate destinațiile sunt frumoase, niciuna nu este la fel. De sus totul se vede frumos. Aș putea să zic, din ce am văzut până acum, că apropierea și coborârea către Bergamo – Orio al Serio este una foarte frumoasă. La fel aș putea spune și de Antalya.

approach bergamo

Ce-i sfătuiești pe tinerii care doresc să-ți calce pe urme?

Mă bucur pentru că aviația este îndrăgită de tot mai mulți oameni. Și mă bucur să văd că tot mai mulți se hotărăsc să urmeze cursurile de pilotaj, de însoțitori de bord sau se califică pentru o meserie în aviație.

avion blue air

Pentru cei ce vor sa devină piloți, îi sfătuiesc să fie pasionați, răbdători și consecvenți. Să fie constienți ca e nevoie de multă răbdare și sacrificii, că trebuie să învețe foarte mult și să își  dorească să fie tot mai buni. Să investească mereu în ei și meseria lor.

smaranda-colegi

Smaranda, mulțumim pentru răspunsuri și pentru că ne-ai oferit câteva detalii din viața ta de pilot. Noi ne-am limitat la câteva întrebări, dar cu siguranță aviația este un domeniu infinit de discuții. Își dorim cer senin, zboruri frumoase și mult succes pe viitor!

Dacă aveți întrebări pentru Smaranda, vă invităm să le adresați în comentarii la acest articol! Cu siguranță, Smaranda vă va răspunde personal!

S-ar putea sa-ti placa si
4 Comentarii
  1. Barbu Vlad says

    Exista vreo limita maxina de vârstă pentru toate aceste școli care trebuie urmate pentru a ajunge pilot?

    1. cpt Aurel Ion says

      Limita de varsta pt a incepe scoala nu. Trebuie sa nu ai tu limita la bani :)) Peste 75000 euro pana ajungi la mansa.

  2. Mihai says

    Smaranda, am avut placerea acum ceva timp de a zbura cu tine pe o cursa TAROM cu ATR-ul… De ce nu mai zbori pentru compania nationala? Multumesc

  3. Porumbelul Spatial says

    Cpt. Ion, nu stiu de unde ai scos suma asta. E in jur de 40000 pentru un cpl/ir/mep/mcc, poate inca 20000 pentru un type rating de 737.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More

Translate »