blank

Livery special TAROM pentru a promova România

13 2.623

În timp ce pregăteam retrospectiva anului 2013 şi văzând diferite campanii foarte frumoase dezvoltate de diferite companii aeriene din întreaga lume, mi-a venit o idee ce ar implica compania TAROM. Transportatorul naţional al României ar putea ajuta la promovarea diferitelor destinaţii din această ţară prin pictarea aeronavelor într-un livery special.

Livery special TAROM pentru a promova România

Livery-ul sau schema cromatică reprezintă identitatea vizuală aplicată pe avioane. Fiecare companie aeriană îşi stabileşte elementele definitorii şi pictează aeronavele (fuselaj, aripi, ampenaj/coada avionului, motoare etc) în culorile dorite. De regulă, o companie aeriană foloseşte aceeaşi schemă cromatică pentru toată flota, dar mai apar situaţii speciale când avioanele sunt pictate în diferite livery-uri speciale. De regulă, fiecare companie aeriană foloseşte un livery unic în lume.

Livery-ul poate cuprinde elementele: Cheatline (când pe aeronave sunt trasate diferite linii pe orizontală, de regulă în zona geamurilor); Billboard (când părţile laterale ale fuselajului pot fi folosite pentru afişarea numelui companiei); Jelly Bean / Jelly Tail (când anumite părţi sau elemente din fuselaj sunt pictate diferit de la caz la caz şi aici avem ca exemple: JetBlue, Frontier Airlines, Norwegian etc).

Qatar Airways_oneworld_livery_777

Livery-urile speciale pot fi folosite la aniversări importante (ex: livery 60 de ani TAROM), pentru a marca anumite etape din „viaţa” companiei aeriene (ex: retro livery), se folosesc logojet-uri şi scheme cromatice speciale pentru a marca diferite parteneriate (ex: avion Air New Zealand pictat în livery “The Hobbit: The Desolation of Smaug“; Avioanele Hello Kitty de la EVA Air; “Magic Plane” livery pe un Boeing 737-800 WestJet) etc. Există şi cazurile când companiile aeriene, care fac parte din diferite alianţe aeriene, pictează 1-2 avioane în livery-urile alianţei (ex: Qatar Airways a prezentat prima aeronavă din flotă în livery OneWorld).

Le fel de bine, companiile aeriene pot promova diferite destinaţii, oraşe etc. Un exemplu este compania Wind Rose Airlines care a pictat pe aeronave diferite obiective turistice pentru a promova destinaţii din Ucraina (mulţumesc Cezar).

Cum ar fi ca TAROM să picteze aeronavele în livery-uri speciale prin care să promoveze destinaţii şi obiective turistice din România?

wind_rose_livery_special

Şi aici intră ideea mea în joc. Cum ar fi ca TAROM să picteze aeronavele în livery-uri speciale prin care să promoveze destinaţii şi obiective turistice din România? Pentru a nu diminua identitatea brand-ului, m-am gândit că zona billboard poate rămâne neschimbată (TAROM scris mare pe fuselajul avioanelor), dar se pot aplica diferite elemente Jelly Bean / Jelly Tail.

Cozile celor 24 de aeronave ar putea fi pictate cu diferite obiective turistice specifice României. Pe site-ul TAROM pot fi create pagini web speciale pentru fiecare obiectiv turistic promovat, iar acestea să poată fi accesate cu ajutorul QR Code-urilor aplicate pe avioane. Nimeni nu stă să noteze o adresa web, însă cu toţii avem smartphone-uri inteligente şi putem accesa rapid aceste pagini prin citirea codului QR.

Costurile n-ar fi foarte mari, însă impactul campaniei ar putea fi destul de mare. Avioanele ar arăta altfel, iar România ar câştiga vizibilitate. Avioanele TAROM zboară spre multe destinaţii din Europa şi ar putea atrage privirile oamenilor din diferite zone. Spotterii ar avea un motiv în plus să fotografieze avioanele TAROM şi compania ar câştiga la nivel de imagine.

Această campanie ar putea fi făcută împreună cu Ministerul Turismului. În loc să arunce banii pe diferite campanii inutile, MT ar putea investi într-o companie românească care să poarte cu mândrie numele unor destinaţii turistice din România.

Ce putem promova? Asta vă las pe voi să spuneţi. Avem foarte multe destinaţii frumoase, avem multe obiective turistice care merită să fie vizitate, avem multe elemente care pot reprezenta România.

Vă place ideea mea? Dacă doriţi, puteţi să completaţi ideea, puteţi să aduceţi argumente pro şi contra, puteţi propune alte idei de implementare!

13 Comentarii
  1. Ciprian says

    Suna foarte bine! Atat ca nu pe avioanele din flota curenta ci pe cele noi ce vor sosi in viitorul apropiat! Ar fi o lovitura de imagine foarte buna pentru tarom!

    1. Sorin Rusi says

      N-ar fi o lovitura ci un plus :D. Lovitura de imagine e cu sens negativ 😀

  2. Claudiu says

    Dacă nu mă înșel, TAROM a avut la un moment dat un B733 cu Brâncuși pe laterală și Coloana infinită pe coadă.

    1. Sorin Rusi says

      Da, asa am auzit. Incerc sa-l gasesc :D. Poate s-a gasit cineva sa-l fotografieze:). Sunt convins ca ideea mea nu este revolutionara, dar hai sa facem buzz pe ea:)

      1. Claudiu says

        L-am găsit: YR-BGD în 2001, multe fotografii la airliners.net http://www.airliners.net/photo/Tarom/Boeing-737-38J/0177981/&sid=113a6b9d2cc5fb73f1cd8caa89761f72

        1. Sorin Rusi says

          10x

  3. pati says

    Mi am permis si am reblogat articolul tau si pe site ul meu, binenteles cu link catre tine. Merita! Ideea este foarte misto si subscriu! Daca se merge mai departe de atat te rog tine ma la curent!

  4. bahluviensis says

    Da….ar merge ce a fost pe YR-BGD, mi-a placut tare mult ! Subscriu !

  5. Claudiu says

    Pe același subiect, mi-ar plăcea să văd, de asemenea, niște hârtie de boarding pass personalizată. Momentan, BP de la TAROM este printre cele mai plictisitoare pe care le-am văzut vreodată: monocrome, puține informații (mai ales zboruri interne), dacă hârtia are ceva logo/text deja imprimat apar suprascrieri etc. Aș prefera să văd niște locuri emblematice pentru orașe din România pe aceste bucățele mici de hârtie: palate, castele, delta, munții.

  6. Nivky says

    Sti bine ca in Romania nu exista Minister al Turismului

  7. Sorin Rusi says

    Da, o mare prostie. Tarile vestice au minister si birouri de turism la nivel regional. …

Leave A Reply

Your email address will not be published.