fbpx Cât de sigur este zborul cu avionul în contextul pandemiei de COVID-19?

Cât de sigur este zborul cu avionul în contextul pandemiei de COVID-19?

1 913
Avion intarziat? Zbor anulat? >>Solicita acum despagubiri<< pentru zborul intarziat sau anulat. Poti avea dreptul pana la 600€.

De când a început pandemia cu noul coronavirus, primele industrii grav afectate au fost aviația și turismul. La nivel mondial s-a luat decizia de a limita cât se poate de mult deplasarea oamenilor. S-a mers pe ideea că răspândirea unui virus poate fi mult încetinită dacă oamenii nu călătoresc.

Aparent logică această idee, s-a dovedit într-un final că răspândirea pandemiei nu a putut fi stopată sau încetinită. În timp ce aviația și turismul au fost puse la pământ, iar pierderile financiare ating sume de ordinul miilor de miliarde de dolari la nivel global, oamenii au continuat să călătorească, să se miște la nivel de regiuni, zone, județe și chiar țari. Poate nu au mai călătorit foarte mult în scop turistic, dar au existat alte motive ce au necesitat deplasările.

Nu au mai zburat cu avionul, dar au călătorit cu mașinele personale, trenurile, microbuzele, autobuzele sau alte mijloace de transport. S-au înghesuit în mașini, au stat cu orele în vămi fără a se ține cont de distanțare socială. Vă reamintim imaginile din martie – aprilie cu granițele României pline de mii de oameni înghesuiți prin filtrele epidemiologice.

De ce au blocat zborurile, dar au lăsat mijloacele de transport terestre libere?

Și încă de la început ne-am întrebat de ce au blocat zborurile, dar au lăsat mijloacele de transport terestre libere? O întrebare care nu a primit un răspuns logic nici până azi, cu atât mai mult cu cât s-a demonstrat că avionul este cel mai sigur mijloc de transport în vremea pandemiei de COVID-19. S-a demonstrat că virusul se transmite și dacă stai prea mult alături de o persoană infectată. În acest context, e mai sigur să stai zeci de ore într-un autocar cu 50 de pasageri, fără prea mult confort sau să zbori cu avionul în 1-2-3 ore și cu ceva mai multă siguranță și comfort? Răspunsul îl dați voi!

Legat de siguranța zborului, nu o spunem noi, ci o demonstrează chiar studiile, producătorii de avioane și chiar milioane de zboruri operate în ultimele 3 luni. OMS a recunoscut cu jumătate de gură faptul că avionul e un mijloc de transport sigur, dar nu garantează 100% că virusul nu se poate transmite. Așa putem spune și despre trenuri, autobuze, mașini. Nimic nu e sigur 100%. Și totuși unele au fost lăsate în circulație fără măsuri speciale.

În vremea perioadei de lockdown, au fost operate mii de zboruri de repatriere, unele chiar din zonele grav afectate. Au fost transportați pasageri infectați alături de persoane sănătoare și virusului nu s-a răspândit. În urma anchetelor epidemiologice s-a demonstrat că răspândirea a fost infim de mică, cel mult perimetral în zona persoanei infectate. Dar nici așa nu au fost infectate toate persoanele.

În 2018, cercetătorii de la Universitatea Emory din Atlanta au făcut un studiu în urma căruia au dorit să arate dacă și cum oamenii se pot infecta în avion. Se urmărea ușurința și rapiditatea cu care se poate răspândi o boală infecțioasă. Iar rezultatul a fost surprinzător. ”Boală infecțioasă respiratorie se poate răspândi la cel mult 1 metru în jurul unei persoane infectate. Astfel, transmiterea este limitată la cel mult un rând în față și un rând în spatele celui bolnav.”

În vremea pandemiilor de SARS și MERS, au fost cazuri cu pasageri infectați în avion, în afara ariei celui bolnav. Cercetătorii au concluzionat că, fără măsurile minime de prevenție, unii pasagerii ar fi putut atinge zonele contaminate și așa s-au infectat. Dar cu siguranță virusul nu a călătorit liber pe distanțe lungi în avion. Și aici intervin sistemele de filtrare al aerului și modul în care acesta circulă prin avion. Așa cum am mai scris și cu alte ocazii, aerul din avion este filtrat și steril în proporție de 99.97%. Totodată, el este împrospătat la 3 minute.

Airbus confirmă că A350 schimbă tot aerul din cabină la fiecare 2-3 minute; perioade similare sunt de asemenea înregistrate la Boeing 787 și la alte modele. Și pe lângă filtrarea aerului, avioanele au parte de igienizare,dezinfectare și sterilizare periodică. Cu atât mai mult în această perioadă.

Mai luați în calcul faptul că în avion sunt create perdele verticale de aer. Aerul nu circulă în avion pe orizontală. Cine a zburat cu avionul știe că deasupra capului există niște orificii prin care este împins aerul cu putere spre podea.

Aerul curge vertical. Este suflat de deasupra capului și evacuat pe sub picioarele fiecărui pasager. Așadar, un pasager din primul rând, de exemplu, nu poate contamina pe cineva din rândul 20 .“ Dar este suficient? Acest flux regulat de aer, de sus în jos, poate fi perturbat de către pasagerii care își lasă scaunele pe spate sau de membrii echipajului de cabină și chiar al pasagerilor care se mișcă pe culoar, modificând astfel calea oricărei particule aeriene. Pentru a preveni aceste perturbări, s-a limitat pe cât de mult s-a putut deplasarea în avion

Totodată, în timpul zborului toți pasagerii stau cu față spre direcția de mers, ceea ce limitează mult interacțiunea, iar spătarele scaunelor pot juca rolul de paravane. La care mai adăugăm măștile obligatorii și deja putem spune că procentul de infectare s-a redus extrem de mult.

Nu este necesar scaunul gol între pasageri

Tot specialiștii din domeniu spun că nu este necesar scaunul gol între pasageri. IATA a menționat încă de la începutul pandemiei că nu trebuie distanțare fizică între pasageri pentru că sunt multe alte sisteme de protecție. Iar scaunul gol nu ar reduce riscul de infectare, dar ar contribui la creșterea tarifului biletului de avion. Sunt și doctori virologi care nu sunt de acord cu cele mențioante de IATA. Dar tocmai pentru a preveni, la bordul avioanelor se iau măsurile suplimentare de igienă și protecție.

Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI / ICAO) – organismul ONU responsabil pentru aviație – a formulat recomandări complete pentru companiile aeriene și aeroporturi:

  • Masca trebuie purtată în permanență în aeroport, în tot procesul de verificare / îmbarcare / debarcare și pe durata zborului. Trebuie schimbată la fiecare 4 ore de zbor.
  • Pasagerii să se deplaseze în avion doar în scopul de a merge la toaletă. Ideal ar fi ca pasagerii să stea cât mai mult pe scaune pe durata zborului.
  • Trebuie evitate cozile la îmbarcare / debarcare și la toalete.
  • Avioanele trebuie să fie igienizate frecvent. Iar pe zborurile lungi, pasagerii să-și igienizeze frecvent mâinile.

Dacă îi ascultăm pe specialiștii din domeniu, putem spune că avionul este cel mai rapid și sigur mijloc de transport în perioada pandemiei de COVID-19, dar doar în condițiile în care și pasagerii respectă toate normele de prevenție pe care le-am enumerat mai sus. Nimeni nu poate garanta protecție 100%. Dar fiecare măsură luată împotriva răspândirii virusului contribuie la un zbor sigur.

Sper că v-am răspuns la cea mai des întâlnită întrebare în rândul celor ce doresc să zboare cu avionul. Dacă mai aveți întrebări sau nelămuriri, nu ezitați să le lăsați sub formă de comentarii la acest articol.

1 comentariu
  1. […] siguranța zborurilor în contextul pandemiei de COVID-19 am mai scris. Și nu mă refer aici la siguranța fizică a zborului, cât la siguranța […]

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.