Airbus Beluga la Bucureşti / Informaţii tehnice (foto)
Pe 18 mai 2016, pentru prima dată în istoria Romaniei, o aeronavă de tipul Airbus A300-600ST (Super Transporter) „Beluga” a aterizat la Bucureşti, pe pista 26L a Aeroportului Internaţional Henri Coandă, la ora 18:29. Aeronava a aterizat la Bucuresti pentru realimentare şi odihnirea echipajului.
Airbus Beluga la București
Zeci de jurnalişti, spotteri şi iubitori de avioane au fost prezenţi pentru a întâmpina cea mai mare aeronavă de transport cargo din flota Airbus, dar şi cea mai „hidoasă”. Dar Airbus nu a căutat să realizeze un avion cu aspect plăcut, ci să fie eficient pentru misiunile sale. Marius Ştefănescu a fost prezent la eveniment şi ne-a trimis câteva imagini cu impresionanta aeronavă. Airbus Beluga 4 are 17.9 ani. A operat primul zbor în 1998. Propulsia este asigurată de două motoare GE CF6-80C2A8.
Airbus Beluga este un avion cargo construit pe structura vechiului Airbus A300-600, având ca misiune să transporte piese de avion şi componente supradimensionate.
Istoria aeronavei Beluga începe în 1992, când Airbus s-a decis să construiască un avion cargo special pentru a putea transporta componente şi piese de avion Airbus către liniile de asamblare. Zborul inaugural a avut loc în 1994, iar în 1995 a primit certificarea pentru a intra în serviciul operaţional. Flota de aeronave Airbus Beluga numărăr 5 exemplare. Acestea cântăresc 86 de tone în gol, dar au capacitatea de a transporta până la 40 de tone. Greutatea maximă la decolare poate fi de 155 de tone.
Pe lângă misiunile uzuale, aeronavele Airbus Beluga au participat şi la diferite campanii umanitare. În 2004, o aeronavă Beluga a transportat provizii în zona Oceanului Indian, regiune devastată de un puternic tsunami. În 2005, o „balenă” zburătoare a fost folosită pentru a transporta ajutoare umanitare şi medicale în Statele Unite, în sprijinul operaţiunilor în regiunile distruse de uraganul Katrina.
Airbus Beluga XL
În urmă cu 2 ani, Airbus a decis să demareze un proiect pentru construirea unui nou avion cargo, care să înlocuiască actuala flotă Beluga. Noile avioane Beluga XL vor fi construite pe platforma Airbus A330-200F şi vor fi propulsate de motoare Rolls Royce Trent 700. Pe 12 decembrie 2015, a început fabricarea primului Airbus Beluga XL, moment marcat de prima tăiere a părţii posterioare a fuselajului.
Ca principal beneficiu, flota de avioane Beluga XL va putea transporta cu 30% mai mult comparativ cu actuala flotă. Astfel, proiectul Airbus A350 XWB poate fi sprijinit la capacitate optimă, dar permite şi creşterea ratei de producţie a altor modele. Primul avion Beluga XL va intra în serviciul operaţional în 2019. Flota de avioane Beluga este operată de Airbus Transport International (ATI), o subsidiară Airbus.