Aeroportul Internațional Henri Coandă între vis și realitate

Ca publicație online de aviație și travel, urmărim cu maxim interes tot ce ține de aceste domenii. Iar aviația nu înseamnă doar avioane și zboruri, ci și aeroporturi. Astăzi povestim despre Aeroportul Internațional Henri Coandă.

1 103

AirlinesTravel.ro a apărut în online în ianuarie 2012, oficial din 25 martie 2012. Au trecut mai bine de 6 ani de când suntem cu ochii pe tot ce zboară în spațiul aerian Românesc, dar și peste hotare. Însă aviația nu înseamnă doar avioane și zboruri, ci și aeroporturi.

Am scris sute de articole despre aeroporturile din România și de peste hotare, despre evoluția lor și despre toate programele de modernizare. Am fost la inaugurarea noului terminal de la Aeroportul Internațional Henri Coandă, dar și la inaugurarea pistei noi de la Aeroportul Internațional Iași. Nu am ratat nici tăierea panglicii la T3 al aeroportului din Iași.

În tot acest timp am asistat și la multe declarații făcute de autorități, unele realiste, sustenabile, altele cu adevărat SF-uri chiar și pentru cei mai optimiști oameni.

Visul Aeroportul Internațional Henri Coandă

Zilele trecute, Guvernul României a promis un plan de modernizare al Aeroportului Internațional Henri Coandă în valoare de 1 miliard de EURO. Pe 29 august, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru programul strategic de dezvoltare a infrastructurii la Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Bucureşti, care prevede construirea unui nou terminal de pasageri.

La Mare cu Avionul

Pe lângă noul terminal, în plan mai sunt prevăzute următoarele: noi căi de rulare şi platforme de staționare pentru aeronave și infrastructura aeroportuară asociată acestora. Urmând ca în zona de est a aeroportului să fie dezvoltată infrastructura nouă de acces la aeroport, dar şi alte infrastructuri adiacente activităţii aeroportuare.

Toate aceste modernizări ar putea face din Aeroportul Internațional Henri Coandă un hub reagional. Peste 40 de milioane de pasageri ar putea să-i treacă pragul. Noul terminal ar putea fi prevăzut cu 25 de porți de îmbarcare. În plan este cuprinsă și o platformă de staționare aeronave cu 56 de locuri. Dar și cu o parcare de peste 9000 de locuri. Ca termen de execuție, totul ar putea fi gata până în 2028.

Pe hârtie, planul sună bine. Și financiar poate fi sustenabil în condițiile în care Aeroportul Internațional Henri Coandă a raportat profit operațional în creștere cu 19% față de acceași perioada a anului 2017. La rândul lui, profitul brut (EBITDA) a crescut cu 21,4% față de 2017, indicator ce reflectă o îmbunătățire considerabilă a profitabilității companiei. Problema e că tot profitul a fost luat cu japca de Guvern. Și atunci ne trezim la realitate. Cu ce bani vor putea fi făcute toate aceste promisiuni?

Realitatea Aeroportul Internațional Henri Coandă

În realitate, situați e cu totul alta, mult mai sumbră. Despre planul menționat mai sus se discută din 1999, iar în 2018 abia au fost stabiliți indicatorii tehnico-economici pentru programul strategic de dezvoltare. În prezent, Aeroportul Internațional Henri Coandă este sufocat în orele de vârf, iar cozile la ghișeele de check-in sunt interminabile. Se estimează un trafic record de pasageri în 2018, estimat la 14 milioane.

Pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, operează în prezent 49 companii aeriene, care transportă pasageri către 110 destinaţii. Urmând ca din toamna acestui an să fie adăugate noi destinații interne și internaționale. În primul semestru, au fost înregistrate 57,797 mii de mişcări de aeronave (aterizări și decolări). Iar la orele de vârf, unele aeronave sunt pregătite de zbor chiar pe căile de rulare.

Și mai trist este faptul că Aeroportul Internațional Henri Coandă este slab conectat de București, existând doar 2 linii expres de la RATB: 783 și 780. Nu există tren, nu există metrou. Iar mulți pasageri se plâng de acest lucru, fiind nevoiți să apeleze la taximetriști (cu tarife cuprinse între 1.39 lei și 3.5 lei pe kilometru). Sunt și cazuri cânt tariful perceput de unii taximetriști este cu mult peste cel menționat pe ușă.

Ce e de făcut Aeroportul Internațional Henri Coandă

Și până la aceste lucrări de modernizare, cum rămâne cu actuala infrastructură, care e destul de șubrezită? Pistele trebuie să fie reabilitate, platformele de staționare aeronave, căile de rulare, parcările, toate trebuie întreținute și modernizate.

Nu vrau să fiu sceptic, dar nu cred că se va realiza aces plan măreț de modernizare, nu în următorii 10 ani. Imaginați-vă că ei nu au fost capabili să ralizeze o linie de metrou, care să fie dată în funcțiune în 2020, odată cu organizarea Campionatului European de Fotbal. Nu au fost capabili să realizeze o linie de cale ferată și o stație în apropierea Aeroportului Internațional Henri Coandă. Cam ce credibilitate poate avea un proiect megaloman estimat pentru finalizare în următorii 10 ani?

Nu vrem să supărăm pe nimeni. Dar într-o țară în care termenii de execuție sunt doar pe hârtie, ce credbilitate de execuție poate avea un astfel de proiect, în condițiile în care situația e tristă și în economia reală a României. Voi ce părere aveți? Va fi realizat noul proiect de modernizare al Aeroportului Internațional Henri Coandă?

S-ar putea sa-ti placa si
1 comentariu
  1. John McGogoo says

    btw de cale ferata si metyrou: calea ferata are nevoie de aproximativ 10 km noi pentru a putea lega Gara de Nord de Otopeni.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More

Translate »