De ce avioanele nu zboară întotdeauna în linie dreaptă

2 24.610

În cei 4 ani de activitate Airlinestravel.ro, am asistat și am luat parte la numeroase discuții despre zborurile avioanelor. Sunt persoane care se întreabă de ce avioanele nu zboară întotdeauna în linie dreaptă. Cei ce ați zburat cu avionul, ați observat că avionul nu zboară mereu pe o traiectorie dreaptă între 2 aeroporturi.

Așa cum se întâmplă în aviație, nu există un singur răspuns simplu. EUROCONTROL încearcă să lămurească persoanele nedumerite, oferind mai multe motive pentru care un avion nu zboară mereu drept.

Zborul intre 2 aeroporturi

1. În primul rând, Pământul nu este plat. Chiar dacă noi privim hărțile bidimensionale, am învățat că Pământul este un sferoid aplatizat; turtit la poli și bombat la ecuator. În aceste condiții, cel mai scurt traseu între 2 puncte nu este o linie dreaptă, ci un fragment dintr-un cerc foarte mare.

pamantul-nu-e-plat

Ex. Cel mai scurt zbor între Paris și Vancouver este pe deasupra Groenlandei, chiar dacă cele 2 orașe se află aparent pe aceeași paralelă.

2. Aviația s-a dezvoltat și a crescut considerabil de la an la an. Numărul zborurilor a crescut și el foarte mult, ajungând la sute de mii de zboruri zilnice. La început, avioanele se ghidau după formele de relief (râuri, văi, munți etc.) și după căile de transport de la sol (șosele, căi ferate etc.).

Apoi au apărut semnalele radio și o întreagă rețea de autostrăzi aeriene a fost dezvoltată și organizată într-un mod eficient.

reteaua-de-rute-romania

Pentru siguranța zborului, dar și pentru buna organizare aeriană, avioanele sunt nevoite să zboare prin aceste noduri de rețea, dar și prin apropierea unor aeroporturi de rezervă. Mai sus aveți autostrăzile aeriene care traversează România.

3. Condițiile meteo influențează foarte mult traiectoria unui zbor. Chiar și în aer, cel mai scurt drum nu e mereu și cel mai rapid. Vânturile puternice pot încetini foarte mult un avion, iar acest fenomen se poate observa cel mai bine la traversarea Oceanului Atlantic.

Din cauza vitezei de rotație a Pământului, în atmosferă apar curenți puternici. Cel mai bun exemplu ține de Jet Stream, care bate de la vest la est. Traiectoria unui Jet Stream este de obicei șerpuită. Un jet stream se poate opri, se poate diviza în două sau mai multe părți, se combină într-un singur flux. Cele mai puternice fluxuri sunt cele polare, care se întâlnesc la 9-12 km (30,000-39,000 ft) deasupra nivelului mării.

Un astfel de vânt poate ajuta aeronava să zboare mai rapid de la vest la est, însă o și poate încetini dacă aceasta zboară de la est la vest.

Pe lângă acești curenți de aer, norii și furtunile duc la schimbarea de traiectorie. Cine a zburat cu avionul, probabil că a putut observa cum piloții au schimbat traiectoria pentru a ocoli o regiune cu nori de furtună. Totodată, piloții caută să ocolească și zonele cu turbulențe mai severe.

4. Unele zboruri comerciale și civile pot fi deviate din cauza unor exerciții militare sau din cauza unor spații aeriene închise. Vă mai amintiți cazul avionului Boeing 777-200ER Malaysia Airlines (MH17), care s-a prăbușit în Ucraina? După acel accident, spațiul aerian ucrainean a fost închis, iar avioanele au fost nevoite să-l ocolească.

5. Chiar dacă vorbim de zboruri și cer, să știți că și aici pot apărea aglomerații, iar EUROCONTROL caută cele mai eficiente soluții pentru un trafic aerian în siguranță și aerisit.

După cum puteți observa, sunt foarte mulți factori care determină traiectoria unui zbor. Și oricât de mult s-ar dori, două aeroporturi nu pot fi conectate întotdeauna prin zboruri în linie dreaptă. Așa cum am exemplificat mai sus, nu mereu zborul în linie dreaptă e și cel mai rapid sau cel mai eficient economic.

2 Comentarii
  1. Cristi Iordache says

    Bravo!

    1. Sorin Rusi says

      Speram ca e un ”Bravo!” pe bune si nu unul ironic :D. Multumim!

Leave A Reply

Your email address will not be published.