blank

10 reguli de respectat pentru un zbor liniştit

2 11.193

Ca reprezentant Airlines Travel, site dedicat industriilor de aviaţie şi travel, primesc foarte multe întrebări şi solicitări cu privire la zborul cu avionul. Pe lângă acestea, observ şi persoane revoltate la unele acţiuni desfăşurate de personalul de la sol sau din avion, angajaţi ai companiilor aeriene sau ai companiilor de handling*. În multe situaţii, mă interesez şi căut să aflu ce a dus la această nemulţumire. Acolo unde e posibil şi în funcţie de situaţie, încerc să ajut la remedierea problemei.

Respectați regulile pentru un zbor liniștit

Trecând peste solicitări şi probleme, am observat şi o serie de comportamente, unele mai ciudate ca altele, la unii pasageri. Şi nu doar în România!

Membrii echipei airlinestravel.ro au reuşit să strângă zeci de zboruri şi sute de mii de mile. Unii dintre noi, mai norocoşi, au zburat în multe colţuri ale planetei, atingând zeci de ţări. Stând de vorbă cu ei şi din experienţa proprie, am reuşit să găsim 10 reguli pe care noi le respectăm, reuşind astfel să ne bucurăm de zboruri liniştite (şi aici nu ne referim la turbulenţe).

  • 1. Când cumpăraţi biletul de avion, completaţi cu atenţie numele şi prenumele. Acestea trebuie să fie la fel ca în cartea de identitate. Dacă aveţi mai multe prenume, este bine sa le treceţi pe toate. După ce aţi cumpărat biletul de avion, aveţi grijă să primiţi itinerariul zborului sau zborurilor cu următoarele informaţii: numele complet ca în cartea de identitate/paşaport, numărul zborului, datele şi orele de călătorie, codul de rezervare (Booking code) sau E-ticket number.

Mai jos aveţi exemple recente de la Ryanair şi de la KLM
itinerariu-ryanair

itinerariu-klm

  • 2. Nu uitaţi să faceţi check-in-ul. În majoritatea cazurilor, eu îl fac cam cu 24 de ore înaintea zborului, dar depinde de la caz la caz. Majoritatea companiilor încurajează check-in-ul online pentru a evita cozile de la birourile de check-in din aeroport. Făcând check-in online, economisiţi timp şi bani. Dacă aveţi bagaj de cală, trebuie să-l faceţi şi în aeroport pentru a lăsa bagajul.

Check-in-ul online se poate face prin intermediul site-ului operatorului aerian sau prin aplicaţia dezvoltată de acesta, folosind codul de rezervare (Booking code) sau E-ticket number, cele despre care vă povesteam la primul punct.

  • 3. În urma check-in-ului, obţineţi foaia de îmbarcare (Boarding pass) cu datele zborului: numele dumneavoastră, locul alocat/ales şi datele bagajului de cală unde e cazul. Puteţi să vă păstraţi foaia de îmbarcare online, dar e bine să o aveţi şi printată, eventual să o păstraţi şi pe email. Sunt aeroporturi unde nu puteţi trece cu boarding pass online şi atunci trebuie să aveţi foaia printată. Foarte important: să nu deterioraţi foaia înaintea zborului pentru că acolo aveţi datele dumneavoastră şi un cod de bare care trebuie citit la îmbarcare.
  • 5. La controlul de securitate, aveţi grijă să scoateţi tot din buzunare, în special ce e metalic. Legat de gadgeturi, acestea trebuie să fie puse într-o tăviţă separat. Dacă aveţi laptop în bagajul de mână, să-l scoateţi separat. Să nu uitaţi să puneţi în tăviţă şi ceasul, inele, cercei, lantisoare etc. Să nu vă speriaţi dacă în unele aeroporturi aveţi parte şi de controale antidrog. Recent, în aeroportul din Bergamo, am fost descălţat :).

Ca regulă de bază, fără glume cu poliţia de frontieră. Onoraţi controlul şi prezentaţi documentele la birourile de verificare.

  • 6. Nu staţi la coada de îmbarcare dacă nu este început procesul de îmbarcare. Prioritate au cei de la business class şi cu priority boarding. Oricum aveţi locul rezervat şi avionul nu pleacă fără voi. Respectaţi ora de îmbarcare aşa cum este ea anunţată.
  • 7. În avion respectaţi regulile de călătorie. Cuplaţi centura la decolare, eventual păstraţi centura cuplată şi pe durata zborului pentru a evita neplăceri în timpul turbulenţelor. Utilizaţi gadgeturile conform regulamentului aprobat de organizaţiile internaţionale. Toate smartphone-urile, tabletele şi alte gadgeturi portabile cu o conexiune de date trebuie setate pe flight mode.
  • 8. Respectaţi regulile bunului simţ. Nu uitaţi că în avion mai sunt pasageri. Evitaţi să vorbiţi tare, să ascultaţi muzică tare, să faceţi scandal, să blocaţi culoarul.
  • 9. Fiţi atenţi la instrucţiunile personalului de cabină. Vă reamintim că însoţitorii de bord sunt angajaţi pentru a ne oferi un zbor în siguranţă şi pentru a interveni în situaţii speciale, incidente, accidente. Partea cu sucurile şi cateringul, eu o consider bonus :). Personal, eu acord mai puţină importanţă la cum arată şi mizez pe pregătirea lor.
  • 10. După ce avionul a pus roţile pe pistă, nu vă ridicaţi imediat în picioare. Aşteptaţi la locurile voastre până când avionul este oprit complet la punctul de debarcare. Aşteptaţi deschiderea uşii şi începerea procesului de debarcare. Legat de aplauzele la aterizare, noi nu le încurajăm, dar fiecare face cum doreşte.

Ştim că sunt şi cazuri neplăcute generate de întârzieri, anulări de zboruri, pierderi/deteriorări de bagaje, dar despre toate acestea într-un alt articol.

*handling s.n. (transp.) ◊ „Handling este un termen care definește și include toate activitățile de pregătire a aeronavelor pentru și după curse, precum și serviciile în folosul pasagerilor până în momentul recuperării bagajelor.” R.l. 4 IV 91 p. 2 [pron. héndling] (din engl., fr. handling; DN3)

Leave A Reply

Your email address will not be published.