blank

Zboruri anulate sau întârziate – Drepturile dumneavoastră ca pasager aerian

0 1.316

Ai de primit o despăgubire sau te întrebi dacă ești eligibil pentru o compensație într-o situație de călătorie în care zborul ți-a fost anulat sau întârziat?

Iată câteva proceduri și reglementări care îți pot fi de folos în aceste situații

Fie că ești un călător frecvent sau nu, situația neplăcută a unei întârzieri de zbor sau chiar a unei anulări face parte din realitatea transportului aerian de pasageri.

 În fiecare zi, și cu atât mai mult în ultimul timp, mii de zboruri din întreaga lume sunt anulate din motive care pot varia. Pe fondul situației globale actuale, mulți oameni se confruntă cu un astfel de scenariu, o tendință care se preconizează că va continua, având în vedere că anul 2020 a fost un an record pentru anulările zborurilor în timpul pandemiei. Chiar de călătoriți cu avionul în interes de serviciu sau plecați într-o vacanță pentru care ați cumpărat bilete de avion către destinația dorită, un zbor anulat sau chiar o întârziere vă pot strica rapid călătoria, având riscul de a pierde o conexiune.

 Desigur, acestea sunt situații pe care nimeni nu le dorește, cu un posibil impact psihologic pentru călător. Dar amintește-ți! Informația și menținerea calmului sunt cheia în rezolvarea și găsirea celei mai bune soluții pentru situația ta particulară de călătorie. Sperăm că acest ghid te va ajuta cu clarificări și câteva informații practice.

 Și mai mult decât atât, te va ajuta să resetezi modul în care privești și abordezi acest tip de scenarii, deoarece se întâmplă că uneori chiar te pun într-un loc mai favorabil. Vei găsi sfaturi și răspunsuri utile la întrebări frecvente și informații în privința cadrul legal pentru astfel de situații. 

 Dar, în primul rând, să începem cu câteva informații generale despre ceea ce ar trebui să știi în cazul unui zbor anulat sau întârziat.

Ce ar trebui să știu?

Cunoaște-ți drepturile și care sunt obligațiile companiei aeriene

Chiar dacă te afli într-un astfel de impas, e bine de știut că există soluții atâta timp cât îți cunoști drepturile de pasager aerian și ce trebuie să faci în cazul unui zbor anulat sau întârziat.

 Din fericire, există regulamente care au stabilit reguli comune ce ajută pasagerii să solicite despăgubiri, după anularea unui zbor, reguli pe care compania aeriană trebuie să le respecte și sunt în favoarea ta ca pasager aerian. 

 Să știi că ți se datorează o rambursare

 Rămâi informat și protejează-te de înșelăciunile pe care unii transportatori încearcă să le impună, sugerând că pot oferi doar un voucher pentru călătoriile viitoare, dar conform regulilor Departamentului de Transport (DOT) nu este cazul. De fapt, transportatorii americani au primit două avertismente oficiale de la DOT la începutul situației pandemice, afirmând că trebuie să vină în întâmpinarea clienților în momentul în care li se datorează o rambursare în loc de a le oferi un voucher pentru un zbor viitor. 

 Reține: dacă o companie aeriană vă anulează zborul, vi se datorează o rambursare.

 Cunoaște tipul de zbor pe care urmează să îl faci

 Pentru a ști cum să acționezi în aceste situații de zbor anulat sau întârziat, este bine să știi ce fel de zbor urmează să faci.

 Ce trebuie să știți este că zborul de plecare și cel de întoarcere sunt întotdeauna considerate zboruri separate, chiar dacă fac parte din aceeași rezervare.

 În unele cazuri, compania aeriană care operează zborul poate să nu fie cea de la care achiziționați biletul de zbor. În caz de probleme, numai compania care operează zborul poate fi trasă la răspundere.

 Într-o situație de zbor anulat sau întârziat, aveți dreptul la o compensație în funcție de durata zborului, care va determina suma specifică datorată.

 Regulamentul privind compensarea zborului și acordarea de despăgubiri pasagerilor aerieni diferențiază trei tipuri de zboruri:

 1. Zboruri cu distanță mai mică de 1.500 km (930 mile);

 2. Zboruri în UE cu o distanță mai mare de 1.500 km (930 mile) sau orice alt zbor cu o distanță mai mare de 1.500 km (930 mile), dar mai puțin de 3.500 km (2.200 mile);  

 3. Zboruri care nu se află în UE cu o distanță mai mare de 3.500 km (2.200 mile).

Cunoaște regulile de întârziere sau de anulare a zborului în zona în care urmează să zbori (zboruri din UE, SUA sau zboruri internaționale)

 Este bine de știut că, deși există situații care te fac eligibil pentru compensare, regulile și modalitățile specifice de aplicare a acestora pot diferi în funcție teritoriul sau zona în care urmează să zbori.

 Află despre modificările și rambursările gratuite în termen de 24 de ore de la rezervare

 Există situații când trebuie să îți modifici zborul sau nu mai poți călători deloc și îți dorești o rambursare. Companiile aeriene vor percepe de obicei o taxă dacă încercați să vă schimbați ruta zborului, dar există câteva excepții și modalități de a evita aceste taxe. De exemplu, pentru zborurile din SUA, puteți să vă schimbați planul de zbor sau să primiți o rambursare dacă anulați zborul în termen de 24 de ore de la rezervare, dar numai dacă zborul depășește cel puțin 7 zile.

 Însă cel mai bine este să întrebați compania aeriană, deoarece unele pot avea politici mai generoase pentru anularea și reluarea rezervării. Pasagerii care zboară frecvent și care au destule mile sau puncte de zbor au adesea taxe mai mici pentru anulări și modificări.

 Informează-te despre biletul flexibil

 Este bine să știi că pasagerii aerieni au și posibilitatea de a achiziționa bilete de avion flexibile, cunoscute și sub numele de zboruri flexibile. Aceste bilete permit adesea cel puțin o schimbare gratuită a datei în momentul rezervării. Este o opțiune ideală pentru călătorii de afaceri sau călătorii care doresc mai multă flexibilitate de zbor. Unele zboruri rambursabile vă oferă credit la schimb pentru o achiziție viitoare. Deci nu uitați să întrebați compania aeriană ce opțiuni aveți la dispoziție.

Drepturile pasagerilor aerieni

Știai că 84% dintre călătorii aerieni nu știu sau nu își folosesc drepturile de pasageri atunci când zboară? Primul pas în a-ți apăra drepturile este să cunoști care sunt aceste drepturi iar aici AirAdvisor te poate ajuta.

 Cu mai mult de 4 ani de experiență, AirAdvisor poate fi un sprijin real în a te ajuta, în primul rând, să îți determini statutul de eligibilitate și, în al doilea rând, să poți beneficia de despăgubiri 100% fără riscuri.

 După verificarea statutului de eligibilitate, ar trebui să știi că este posibil să beneficiezi de o compensație de până la 700 USD / 600 EURO dacă zborul a fost anulat sau chiar întârziat în ultimii 3 ani. Prin trimiterea detaliilor ș informațiilor aferente zborului, AirAdvisor poate efectua o verificare instantanee pentru a afla dacă ai dreptul la despăgubiri fără niciun cost din partea ta.

 Indiferent dacă este vorba de anularea zborului sau chiar de întârzieri, este posibil să ai dreptul la despăgubiri și multe altele.

 Așadar, să aflăm câteva dintre drepturile pe care le ai ca pasager aerian!

•• Dreptul de a fi informat despre drepturile pasagerilor aerieni

 Toate companiile aeriene trebuie să își informeze în mod clar și complet clienții despre drepturile lor de pasageri aerieni.  Indiferent de modul în care s-a făcut rezervarea, compania aeriană trebuie să vă informeze prin avertismente în momentul facturării și este obligată să furnizeze pasagerilor informații actualizate pe website-ul companiei și, de asemenea, printr-o notificare scrisă care să precizeze drepturile acordate în cazul în care zborul este întârziat sau anulat.

 •• Dreptul de a depune o plângere împotriva transportatorului aerian

 Fiecare pasager are dreptul să depună o reclamație cu privire la zbor direct la transportatorul aerian care a furnizat serviciile.

 •• Daune care constau în pierderea ireversibilă a timpului

 Anularile sau chiar întârzierile zborului rezervat sunt situații care ne pot afecta buna dispoziție înainte de călătorie.

 Plecând de la premisa că, în majoritatea cazurilor, pasagerii fie nu își cunosc drepturile la despăgubire și compensații pe care le au în situații de zbor/zboruri întarziate și/sau anulate, fie nu au suficient timp pentru a se documenta pe deplin despre condițiile de acordare a acestor drepturi, din fericire, Uniunea Europeană a instituit Regulamentul CE nr.  261/2004 pentru a proteja drepturile călătorului, luând în considerare nu numai acoperirea pierderii financiare, ci și prejudiciul timpului și chiar impactul asupra nivelului psihologic care implică condiții cauzatoare de stres datorate situației create. 

•• Dreptul la asistență oferit de companiile aeriene

 În funcție de circumstanțe, dacă zborul pe care urmează să îl luați este anulat sau întârziat, aveți dreptul la asistență (oferirea de mese, mijloace de comunicare, cazare peste noapte, dacă este cazul).

 În această situație, puteți alege, de asemenea, să vă continuați călătoria sau să vi se ramburseze costul biletului.

•• Când am dreptul la despăgubiri și cum știu?

 Pentru a fi eligibil pentru o compensație trebuie să luați în considerare 3 aspecte:

1. Traseul zborului
2. Durata întârzierii zborului
3. Anularea sau zborul întârziat trebuie să fi apărut din pricina companiei aeriane

 Pentru a calcula durata întârzierii zborului, se ia în calcul ora programată pentru a ajunge la destinație. Dacă ajungi la destinația finală mai târziu de ora programată ar trebui să ai dreptul la despăgubiri.

 Trebuie să fiți conștienți însă că pot exista situații în care compania aeriană nu poate fi trasă la răspundere pentru anularea sau amânarea zborului. În aceste cazuri compania nu poate fi obligată să plătească despăgubiri, aceste cazuri fiind considerate „circumstanțe extraordinare” (orice problemele tehnice datorate companiilor aeriene nu sunt incluse).

•• Ce despăgubiri pot obține?

În primul rând trebuie să țineți minte că pentru a obține o despăgubire nu este condiționat de costul biletului de avion.

 Compensația este prevăzută în Regulamentul (CE) nr.  261/2004 și se acordă în funcție de distanța de zbor și de durata întârzierii.

 Pasagerii al căror zbor a fost întârziat mai mult de 3 ore au în principal dreptul la următoarea compensație:

  • la o distanță de mai puțin de 1500km: se poate obține o compensație de 250 €
  • la o distanță intre 1500 – 3500km: se poate obține o compensație de 400 €
  • la o distanță de mai mult de 3500km: se poate obține o compensație de 600 €

E bine să luați în considerare și faptul că aveți dreptul la despăgubiri de până la 50% din suma indicată în cazul în care ați folosit un zbor alternativ.  

•• Cum să îmi protejez drepturile pentru un zbor viitor?

 În situația în care ți-ai planificat sau ai rezervat un zbor viitor și dorești să fi sigur că nu vei pierde nicio plată de despăgubire, ai opțiunea de a-ți verifica zborul în avans și să afli dacă ai sau nu dreptul la o compensație. 

 •• Ce drepturi am în timp ce aștept au opțiunea de a vă verifica zborul/zborurile la aeroport? 

Pe baza duratei întârzierii și a distanței zborului, drepturile de care poți beneficia pot fi după cum urmează:

 • Distanță scurtă (până la 1500 km): plecare întârziată peste 2 ore sau zbor anulat – băuturi și alimente gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri

 • Distanță medie (între 1500 și 3500 km): plecare întârziată peste 3 ore sau zbor anulat – băuturi și alimente gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri

 • Curse lungi (peste 3500 km): plecare întârziată peste 4 ore sau zbor anulat – băuturi și alimente gratuite și 2 apeluri telefonice, e-mailuri sau faxuri

 În unele cazuri particulare de întârziere și anulare a zborului, mai sunt disponibile și alte drepturi: dacă ai așteptat la aeroport mai mult de 5 ore, ai dreptul să anulezi zborurile, dar dacă zborul este amânat până a doua zi, compania aeriană trebuie să asigure cazarea peste noapte într-un hotel.

•• Alte drepturi la despăgubire și compensație pentru călătorul aerian

Este bine să știi că drepturile pasagerului aerian includ, de asemenea, despăgubiri și primirea de compensații specifice unui alt tip de situație, cum ar fi: conexiunea pierdută, rezervarea excesivă, refuzul de îmbarcare, bagajele întârziate, sau chiar situații de grevă în compania aeriană. 

 În unele dintre aceste cazuri poți obține imediat dreptul la servicii și beneficii suplimentare. Dar pe acestea le vom discuta în articole viitoare.

Ce ar trebui să fac?

 Dacă te afli aici și citești acest articol, probabil că ai experimentat o călătorie perturbată. Zborurile întârziate și anulate sunt o probabilitate când vine vorba de călătoriile aeriene. AirAdvisor te poate învăța ce ai de făcut în continuare dacă întâmpini astfel de situații.

 Solicită să primești o nouă rezervare la o altă companie aeriană sau ia în considerare aeroporturile alternative

Există situații în care este mai bine să iei în considerare alternativele și să nu accepți prima opinie care ți se oferă. Astfel, poți considera fie să faci o rezervare fără un agent, fie să soliciți să primești o altă rezervare la o companie aeriană concurentă. Dar dacă nu găsești soluții, iar următorul zbor disponibil este la un aeroport diferit din apropiere, atunci poate ar fi mai bine să o consideri pe aceasta ca cea mai bună posibilă alternativă. 

 Solicită să fii protejat cu un alt zbor de rezervă

 În cazul în care sunteți îngrijorat că întârzierea zborului ar putea avea implicații asupra conexiunii, puteți cere agentului să vă „protejeze” cu un alt zbor dacă, în cel mai bun caz, credeți că puteți efectua zborul inițial. Nu vi se va anula rezervarea inițială, în schimb veți putea avea o rezervă de siguranță în situația în care pierdeți conexiunea respectivă.

 Nu acceptați o modificare a zborului decât dacă sunteți absolut sigur că nu veți prinde conexiunea inițială.

 Cumpără o asigurare de zbor înainte de călătorie

O asigurare de zbor este o protecție pe care va trebui să o achiziționezi înainte de călătorie, deși multe polițe de asigurare de călătorie includ acoperirea costurilor pentru camere de hotel, mese sau alte cheltuieli asociate cu perturbările de zbor.

 Uele dintre aceste planuri de asigurare acoperă, de asemenea, bagajele pierdute sau întârziate și includ atât o linie telefonică de urgență nonstop, cât și servicii de concierge pentru a ajuta la rezervări.

A avea un plan anual de asigurare de călătorie poate părea a fi ceva elegant sau chiar costisitor. În realitate este de fapt cea mai bună și accesibilă investiție de călătorie pe care o poți face.

Alte câteva sfaturi la îndemână!

Rezervați-vă zborul dimineața sau optați pentru un zbor direct care nu are opriri intermitente. Se știe că zborurile dimineața devreme sunt supuse unor întârzieri și anulări semnificativ mai mici decât restul zborurilor la alte intervale orare. 

De asemenea, vă recomandăm să verificați rapoartele meteo înainte de a vă rezerva zborul. Multe anulări și întârzieri ale zborurilor se datorează condițiilor meteorologice nefaste. Companiile aeriene postează deseori o alertă de călătorie, cu opțiunea de a vă schimba zborul cu o altă zi, în mod gratuit. Aceste alerte pot fi, de asemenea, trimise prin e-mail, text sau în aplicația companiei aeriene la care ați făcut rezervarea. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.