Un fenomen meteo de tip ”microburst” a jucat un rol important la producerea accidentului din Mexic
La finalul lunii iulie 2018, aeronava Embraer E190 (XA-GAL) Aeromexico s-a prăbușit la puțin timp de la decolare. Din fericire, toți cei prezenți la bord au scăpat cu viață. Anchetatorii dau vina pe un fenomen meteo de tip ”microburst”.
Pe 31 iulie, la aproximativ 15:30 ora locală din Mexic, aeronava Embraer E190 (XA-GAL) Aeromexico a fost implicată într-un accident aviatic. În urma acestuia, 49 de persoane au suferit accidentări și au fost internate la spital. La bord se aflau 103 persoane (99 de pasageri și 4 membri ai echipajului).
În prima parte a zilei, aeronava Embraer E190 (XA-GAL) a operat zborul AM2430 de la Mexico City la Durango. A aterizat la destinație în jurul orei 14:10, cu 23 de minute înainte de termen. În timp ce avionul era pregătit pentru zborul de retur AM2431 (Durango – Mexico City), vremea s-a înrăutățit foarte mult, cu plafon de nori cumulonimbus până la 2500 ft.
Un microburst, vinovat de accidentul din Mexic
În jurul orei 15:15, o furtună puternică a avut loc la Durango, temperatura scăzând de la 28 de grade la 20 de grade. În jurul orei 15:30, Embraer E190 (XA-GAL) Aeroméxico Connect a început rularea pe pistă în vederea decolării. Din cauza unor rafale puternice de vânt avionul nu a reușit să ia altitudine, căzând și lovind solul prima dată cu aripa stânga, moment în care motorul s-a desprins.
Anchetatorii dau vina pe un fenomen meteo de tipul ”microburst”, cunoscut și ca ”vânt de forfecare”. Aceste vânturi de forcare sunt mai mult pe verticală, lovind solul cu putere, apoi curentul de aer capătă o traiectorie ascendentă. Este un fenomen foarte periculos pentru aeronave, ceea ce s-a și văzut în cazul acestui accident.

Direcția Generală Aeronautică Civilă din Mexic (DGCA) a declarat că anchetatorii au găsit dovezi ale unui microburst deasupra aerodromului. O furtună de scurtă durată s-a abătut rapid asupra aeroportului, schimbând condițiile de zbor.
Echipajul de zbor format din 3 persoane – fiind la bord și un first officer în pregătire, care se afla pe scaunul din dreapta – nu a primit informațiile meteorologice updatate și care cu siguranță ar fi dus la întârzierea decolării.
Conform anchetatorilor, aeronava a devenit instabilă în timp de rula pe pistă pentru decolare, iar motorul stâng a lovit marginea pistei. În aceste conjuncturi, aeronava nu a reușit să ia altitiduine și s-a prăbușit la 350 de metri de pragul pistei.
Anchetatorii nu au descoperit probleme tehnice la cele 2 motoare General Electric CF34-10E. Motorul nr. 1 avea 26768 ore totale de zbor (2737 de ore de la ultima revizie). Motorul nr. 2 avea 20 072 ore totale de zbor, 14 614 ore de la ultima revizie. Sistemele aeronavei au funcționat ireproșabil.
Direcția Generală Aeronautică Civilă din Mexic (DGCA) a mai declarat că s-au făcut numeroase simulări cu diferite echipaje de zbor, care au experimentat condițiile meteo similare cu cele de pe zborul AM2431. În toate cazurile, rezultatele au fost aceleași: accident. Acest lucru a ajutat anchetatorii să concluzioneze că piloții nu se fac vinovați de greșeli procedurale făcute în timpul decolării.