TAROM împlineşte 58 de ani de activitate
Cu un trecut ce se întinde pe mai mult de o jumătate de secol, istoria Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române începe odată cu dezvoltarea industriei aeronautice, un domeniu în care România s-a remarcat prin Aurel Vlaicu, Traian Vuia şi Henri Coandă.
În anul 1920, în România a luat fiinţă una dintre primele linii comerciale din lume, CFRNA – Compania Franco-Română pentru Navigaţie Aeriană, care a fost, de altfel, şi prima companie aeriană – din istoria aviaţiei – cu operare trans-continentală.
Citeşte şi: Ziua Porţilor Deschise la TAROM – 18 septembrie 2012
În 1926, compania s-a reorganizat şi şi-a schimbat denumirea în CIDNA – Compania Internaţională pentru Navigaţie Aeriană, pentru ca, în 1930, să-şi schimbe din nou numele, devenind Societatea Naţională LARES – Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat.
Anul 1945 aduce o nouă reorganizare iar LARES este înlocuită de Compania Aeriană TARS – Transporturile Aeriene Româno – Sovietice, care se afla în subordinea guvernului român şi a celui sovietic, dar al cărei personal a fost selecţionat tot din rândul celor care lucraseră pentru LARES.
După încă o reorganizare, LARES îşi schimbă numele şi devine, în data de 18 septembrie 1954 – TAROM, Transporturile Aeriene Române. Compania avea atunci o flotă compusă din aeronavele de producţie sovietică Lisunov Li 2 şi Ilyushin II – 14.
În 1966 TAROM efectua primul zbor peste Atlantic, iar în 1969 îşi adaugă o premieră mondială în palmares: avionul românesc IL 18 cu însemnele TAROM a parcurs distanţa de peste 50 de mii de kilometri în jurul lumii, în mai puţin de 80 de ore de zbor. Aeronava avea la bord 65 de pasageri.
Începând cu anul 1973 se achiziţionează aeronave „lung curier” şi se deschid noi linii trans-continentale la New York si Beijing. Capacitatea de transport a TAROM-ului era atunci de zece ori mai mare faţă de anul înfiinţării companiei.
În 25 iunie 2010 Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM devine membră a Alianţei SkyTeam, eveniment istoric ce marchează intrarea companiei naţionale într-o nouă epocă a existenţei sale.
Compania naţională operează în sezonul de vară 2012 peste 50 de destinaţii, acoperind ţări din Europa, Africa de Nord şi Orientul Mijlociu. Odată cu aderarea la SkyTeam, TAROM a trecut la programul de fidelitate Flying Blue – creat şi operat de Air France şi KLM. În prezent, acest program numără peste 15 milioane de membri, din întreaga lume.
Totuşi situaţia nu este foarte roz la TAROM. Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române este pe minus. Multe rute sunt operate cu aeronavele aproape goale, asta în condiţiile în care operatorii concurenţi fac profit. Aş menţiona că la preţuri TAROM stă chiar bine pe multe rute, asigură servicii full service şi totuşi nu reuşeşte să câştige trafic. Să sperăm că noua conducere şi privatizarea vor aduce un plus de speranţă şi profitabilitate.
Sa speram ca vor mai fi multi ani de acum inainte, sa nu ajunga in faliment.
La Multi ani!, dar si trist 🙁