Sezonul turistic de vară 2021 este ultima speranță de supraviețuire pentru agențiile de turism și companiile aeriene din Europa?

0 767

În pofida unei runde de știri pozitive din ultimele luni, inclusiv începutul campaniei de vaccinari, numărul de cazuri a început să crească alarmant de mult în Europa. Dacă în februarie 2021 situația era la cel mai scăzut punct pandemic din ultimele 5 luni, iată că martie vine cu această alarmantă creștere a numărului de cazuri. Și de parcă nu ar fi fost suficientă această veste tristă, dar a început să crească numărul de cazuri grave din secțiile de ATI. Toată Europa se află sub efectul unui val 3 al pandemiei de COVID-19.

Valul 3 a venit într-o perioadă în care industria turismului spera la un 2021 mult mai bun față de dezastrul din 2020. Multe companii aeriene și birouri de turism din Europa au început să anunțe rute noi, pachete turistice și speranța că vaccinarea în masă va relansa turismul internațional.

Se pun mari speranțe în sezonul turistic de vară 2021

Până în prezent, pandemia de COVID-19 a făcut câteva ”victime” în rândul companiilor aeriene și agenții de turism. Însă majoritatea dintre acestea au reușit să supraviețuiască cu sprijinul autorităților (nu e cazul în România). Datoriile înregistrate sunt colosale, iar guvernele țărilor europene au încercat să acopere aceste pierderi prin oferirea de ajutoare de stat și împrumuturi. Problema e că o mare parte din acest sprijin va trebui rambursat, însă dacă sezonul estival nu va aduce suficiente fonduri companiilor aeriene și agențiilor de turism, posibil ca în toamnă să asistăm și la falimentul altor companii din aviație și turism.

Anul 2020 a fost unul catastrofal pentru aviație, turism și horeca

Anul 2020 a fost unul catastrofal pentru aviație, turism și horeca, un an dificil din toate punctele de vedere. Însă traficul aerian de pasageri a înregistrat o recuperare temporară în sezonul de vară. Datele Eurocontrol arată că în perioada 1 iulie – 15 septembrie 2020, numărul zborurilor din Europa a înregistrat o creștere. Ca exemplu, pe 27 iunie 2020, au fost raportate 6730 de zboruri pe continent, în scădere cu aproximativ 80% față de aceeași zi din 2019. 5 zile mai târziu, deja numărul zborurilor creșterea, iar raportat la aceeași perioadă din 2019, deja diferența era mai mică, de doar 65%.

Recuperarea a fost destul de însemnată în august 2020 când numărul zborurilor înregistrat era cu doar 49% mai mic față de 2019 și știm prea bine că august este una dintre cele mai aglomerate luni din an. Dar a venit valul 2, sezonul estival era la final, iar numărul zborurilor era în cădere liberă.

Companiile low-cost au fost cele mai flexibile în perioada crizei de COVID-19

Dacă analizăm evoluția companiilor aeriene, de departe transportatorii low-cost s-au poziționat cel mai bine. De exemplu, Wizz Air a continuat să opereze zboruri pe cele mai importante rute pe tot parcursul anului, atâta timp cât restricțiile permiteau acest lucru. Făcând o comparație între 2019 și 2020, putem spune că în iunie 2020 Wizz Air înregistra 960 000 de pasageri transportați, ceea ce se traduce printr-o scădere cu aproximativ 50% față de 2019. Însă a reușit să recupereze în iulie când a raportat 3 milioane de pasageri transportați, în scădere cu doar 26% față de aceeaeși lună din 2019. Iar în august diferența dintre 2019 și 2020 era de doar 20%. Însă nu trebuie să uităm faptul ca în 2020, Wizz Air intenționa să deschidă 14 baze noi și zeci de rute, lucru care s-a întâmplat cu dificultate și nu în totalitate din cauza pandemiei de COVID-19.

Pe lângă zboruri anulate, rute suspendate, baze închise, companiile aeriene au fost nevoite să rețină la sol o mare parte din flota de avioane. Companii precum KLM, Air France, British Airways sau Lufthansa au renunțat temporar sau total la serviciile avioanelor Boeing 747-400, Airbus A380, Airbus A340 și parțial la Boeing 747-8i.

Anul 2021 a început cu mari speranțe de redresare a aviației

Anul 2021 a început cu mari speranțe de redresare a aviației și automat reluarea turismului de masă. Totul însă va depinde de evoluția pandemiei de COVID-19, de numărul de noi cazuri și automat de restricțiile impuse de autorități. Vaccinarea populației dă speranțe mari oamenilor și automat sectoarelor economice. Dar să nu uităm că încă nu știm foarte multe lucruri despre eficiența vaccinurilor, despre contagiozitate, despre perioada de imunitate.

2021 este un an de cotitură pentru multe companii

Economic vorbind, 2021 este un an de cotitură pentru multe companii. Multe dintre ele au reușit să supraviețuiască din inerția perioadei pre-COVID, dar lichiditățile s-au cam terminat, iar împrumuturile au crescut. De exemplu, easyJet a crescut nivelul datoriilor de la 1.7 miliarde de dolari, nivel înregistrat în septembrie 2019, la 3.7 miliarde de dolari, nivel înregistrat un an mai târziu. Ideea e ca 1.3 miliarde de dolari au dată scadentă de rambursare la 30 septembrie 2021. Însă easyJet este un caz ”fericit”, având lichidități nete de 4.2 miliarde de dolari. Dar chiar și așa, este foarte mult ca o treime din această sumă să fie dedicată rambursărilor, mai ales dacă sezonul de vară 2021 nu aduce suficiente venituri.

Dar easyJet nu a fost singura companie care s-a îndatorat mai mult. Lufthansa Group a crescut nivelul datoriei de la 7.8 miliarde de dolari la 11.7 miliarde de dolari, IAG a crescut datoria de la 8 miliarde de dolari la 11.4 miliarde de dolari. Problema e că o mare parte din aceste sume vor trebui rambursate într-un timp scurt, de aproximativ 1-2 ani.

Să nu uităm de ajutoarele primite de la autoritățile regionale și locale. Au fost țări care au pompat mulți bani în companiile aeriene, sub diferite forme și pretexte. Însă ajutoarele sunt pe terminate, autoritățile au cam ajuns și ele la fundul sacului și o revenire a economiei este incertă în perioada următoare. Și atunci la ce să ne așteptăm în 2021?

Aviația și turismul depind de ce se întâmplă în acest an

Cu siguranță aviația și turismul depind de ce se întâmplă în acest an. Dincolo de măsurile restrictive în contextul pandemic, cred că autoritățile ar trebuie să pună în aplicare un master plan de redresare economică. Țări precum Grecia, Spania, Italia, Bulgaria deja luptă pentru deschiderea sezonului turistic. Își pun mari speranțe în campaniile de vaccinare și în dorința oamenilor de a călători în siguranță. Cu toate că tarifele la biletele de avion au crescut în ultima perioadă comparativ cu perioada pre-COVID, pachetele turistice chiar sunt mai ieftine. Unitățile de cazare oferă diferite facilități turiștilor, vin cu pachete atractive și oferă bonusuri pentru grupuri.

Dar dacă vom retrăi criza din 2020, cu turism spre zero, atunci cu siguranță la finalul anului vom număra mult mai multe companii aeriene și agenții de turism în faliment față de finalul anului 2020. Companiile aeriene nu vor mai putea accesa credite ieftine, situația devenint mult mai riscantă chiar și pentru creditori. Totodată, nici nu trebuie să crească prea mult nivelul de îndatorare, astfel companiile pot intra într-o criză financiară, fără perspective de expansiune și revenire, iar la final totul culminând cu falimentul.

În concluzie, anul 2021 va fi decisiv pentru multe business-uri, cel puțin în zona aviației și turismului. Noi ne dorim un 2021 deschis turismului, cel puțin la nivel european. Sperăm ca certificatul verde digital să fie implementat bine și să-și atingă scopul. Oamenii se tem cel mai mult de carantină, nu de vaccin sau teste. Asta dă de înțeles autorităților să găsească o cale de a elimina carantina din măsurile restrictive. Doar așa putem spera la o revenire a turismului și aviației.

Leave A Reply

Your email address will not be published.