Pot obține compensații pentru zboruri operate de companii din afara UE?
În ultimii ani, în fiecare vară, e haos în aeroporturile din Europa. Mii de zboruri sunt afectate de diferiți factori perturbatori de trafic aerian, cum ar fi: greva controlorilor de trafic aerian, condiții meteo severe, defecțiuni tehnice neprogramatate, greva personalului din aeroporturi, greva personalului navigant ale companiilor aeriene și multe altele.
În urma zborurilor întârziate și chiar anulate, zeci de mii de pasageri au avut călătoriile afectate și vacanțele distruse. Cu toate că, de cele mai multe ori, zborurile sunt afectate de factori externi ce nu intră în controlul companiuilor aeriene, pasagerii nu știu acest lucru și se răzbună pe angajații companiilor aeriene și a firmelor de la sol. Chiar și în situațiile prezentate mai sus, companiile aeriene trebuie să aibă grijă de pasageri conform legii europene cu privire la drepturile pasagerilor aerieni.
Compensații pentru zboruri anulate sau întârziate, care sunt operate de companii non-UE
Inclusiv companiile aeriene din afara UE sunt obligate să respecte drepturile pasagerilor aerieni europeni, în anumite situații. De exemplu, dacă ai un zbor anulat Turkish Airlines, poți solicita compensații financiare de până la 600 euro doar în cazul în care zburați de pe un aeroport din UE spre o destinație din afara UE. Mai exact, dacă aveți un zbor pe ruta București – Istanbul, iar acesta este întârziat mai mult de trei ore sau anulat, puteți solicita companiei Turkish Airlines compensații de 250 euro, pe lângă celelalte drepturi asociate.
Mai sunt situații când companiile aeriene înregistrate în afara UE operează zboruri în Uniunea Europeană. Dacă zborurile dintre două aeroporturi din UE sunt anulate sau întârziate, companiile aeriene respective trebuie să respecte drepturile pasagerilor aerieni conform regulamentului UE.
De rețin faptul că drepturile pasagerilor în transportul aerian, prevăzute de UE conform regulamentul UE nr. 261/2004, se aplică dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii Europene, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE.
ATENȚIE!!! În cazul unor întârzieri mai mari de 3 ore, pe lângă aceste compensații, companiile aeriene sunt obligate să-ți asigure apă și o gustare. Iar dacă vorbim de anularea zborului, companiile aeriene sunt obligate să-ți ofere cazare până la următorul zbor. De exemplu: zborul de azi a fost anulat și ai fost rerurat pe un zbor, a doua zi? Ai dreptul la o noapte de cazare. Aceste drepturi sunt independente de compensațiile financiare.