Drepturile pasagerilor aerieni în cazul zborurilor anulate / întârziate
Ați avut zboruri anulate sau întârziate? Știați că puteți primi până la 600€ sub formă de compensații de la companiile aeriene? Foarte puțină lume știe acest lucru și foarte puțini pasageri își cunosc drepturile de pasageri aerieni. Însă noi dorim să venim în sprijinul vostru și să vă lămurim în această situație!
Zilnic, sute de zboruri operate în Europa sau din/spre Europa înregistrează întârzieri sau sunt anulate din diferite motive, cum ar fi defecțiuni tehnice, lipsă personal, greva angajaților etc. Mii de pasageri sunt afectați de aceste probleme, iar majoritatea probabil că nu-și știu drepturile de pasageri aerieni. Mulți dintre aceștia se mulțumesc cu o simplă rerutare sau cu un mic bonus din partea companiei aeriene, fără să-și mai ceară drepturile bănești cuvenite.
Drepturile pasagerilor transportului aerian
Dacă zburați pe teritoriul UE sau din UE spre alte destinații non-UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE), aveți dreptul și la despăgubiri financiare în valoare de până la 600€. Aceste compensații sunt setate în funcție de distanță:
– 250 euro pentru zboruri pe distanțe sub 1500 de km – zboruri regionale și interne
– 400 euro pentru zboruri pe distanțe între 1500-3500 km
– 600 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întârziere de minim 4 ore)
– 300 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întârziere între 3 și 4 ore)
Aceste drepturi au fost stabilite de UE și fac parte din drepturile pasagerilor traficului aerian (De citit). Deci nu vorbim aici de legi teritoriale sau despre legi făcute de companiile aeriene, ci despre directivele Uniunii Europene.
Prin UE ne referim în acest context la cele 28 de state membre (inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare), dar și la Islanda, Norvegia și Elveția. Nu ne referim și la Insulele Feroe, Insula Man și Insulele Anglo-Normande.
Legile acestea se aplică și zborurilor din/spre România, fie că vorbim de zboruri de linie sau zboruri charter. Dacă aveți zboruri întârziate la Wizz Air sau la alte companii aeriene, verificați eligibilitatea acestora pentru compensații.
Ați ratat zborul de legătură
Sunt și situații în care trebuie să luați mai multe avioane pentru a ajunge la destinația finală. Dacă pierdeți un zbor de legătură și ajungeți la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri pentru conexiuni pierdute dacă problemele de conexiuni sunt din cauza companiilor aeriene. Valoarea despăgubirilor se calculează în funcție de durata întârzierii și de distanța până la destinația finală.
Aveți dreptul la despăgubiri dacă:
- biletele au fost achiziționate în cadrul unei singure rezervări și
- se aplică drepturile pasagerilor transportului aerian, prevăzute de UE și
- sosirea cu întârziere nu a fost cauzată de circumstanțe extraordinare.
Călătoriile din Regatul Unit către țări din UE
Începând cu 1 ianuarie 2021, normele UE privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian nu se aplică în cazurile de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere a zborurilor din Regatul Unit către UE dacă zborul este operat de un transportator din Regatul Unit sau de un alt transportator din afara UE, chiar dacă ați rezervat zborul înainte de această dată.
Cu toate acestea, normele UE continuă să se aplice și după 1 ianuarie 2021 în cazul în care zborul dumneavoastră din Regatul Unit către UE este operat de un transportator din UE, cu excepția cazului în care ați primit deja compensații în temeiul legislației Regatului Unit. De exemplu, dacă aveți probleme cu zborurile TAROM din UK spre România, ați putea fi eligibili pentru compensațiile de până la 600 euro.
Important este să fiți eligibil pentru aceste compensații. Este adevărat că sunt și situații când aveți parte de zbor anulat sau întârziat și nu sunteți eligibili să primiți compensațiile. Ce înseamnă să NU fiți eligibili?
Situații când NU sunteți eligibil pentru a primi compensația de la companiile aeriene
- Daca ai fost informat despre anulare cu minimum 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevazută;
2. Daca ai fost informat despre anulare într-un termen cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și ti se oferă o redirecționare care îți permite să pleci cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungi la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevazută;
3. Daca ai fost informat despre anulare cu mai putin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și ți se oferă o rerutare care îți permita să pleci cel târziu cu o ora înainte de ora de plecare prevazută și să ajungi la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevazută;
4. Daca operatorul de transport aerian poate face dovada ca anularea este cauzată de împrejurări excepționale, care nu au putut fi evitate, în ciuda adoptării tuturor măsurilor posibile (lovituri de stat, erupții vulcanice, incendii, condiții meteo extreme).
Deci orice altă situație, care nu e prevăzută printre cele menționate mai sus, vă face eligibil să primiți despăgubiri de la companiile aeriene. Problemele tehnice NU se califică drept “imprejurări excepționale”, chiar dacă operatorul aerian încearcă să-ți explice contrariul. Dacă sunt probleme tehnice cu avionul, atunci e clar ca sunteți eligibili. Vorbim de probleme tehnice apărute inopinat la avion.
Foarte-foarte important!
- Solicitarile se pot face pentru zboruri operate până în urmă cu 3 ani, deci nu trebuie neapărat să fie zboruri recente. Dacă v-ați lovit de astfel de probleme în ultimii 3 ani, verificați dacă sunteți eligibil și aplicați pentru compensație.
2. Fac obiectul EC 261/2004 și cursele Charter. Dacă alegeți să petreceți vacanța în Turcia, Grecia sau în alte destinații „tradiționale ” de vară, iar pe zborurile charter apar întârzieri conform celor menționate mai sus, sunteți eligibili să primiți aceste compensații.
Cum se poate obține această compensație financiară
Acum vine partea importantă. Cum puteți primi acești bani? Important este să vă faceți curaj să-i cereți :). Fie îi cereți direct de la compania aerienă, fie apelați la diferite firme specializate în recuperări de compensații financiare.
Din experiențele noastre, companiile aeriene caută să scape de plata acestor despăgubiri și invocă tot felul de tertipuri. Oferă mici bonusuri în speranța că oamenii nu-și mai cer drepturile bănești. Alte companii își aferă aceste compensații financiare sub formă de bonus în platformele de fidelitate și ”te obligă” să cheltuiești sumele cuvenite tot pe serviciile companiei. Aceste practici nu sunt tocmai cele corecte. Ai dreptul să primești BANI pe care poți să-i cheltuiești cum dorești.
ATENȚIE!!! În cazul unor întârzieri mai mari de 3 ore, pe lângă aceste compensații, companiile aeriene sunt obligate să-ți asigure apă și o gustare. Iar dacă vorbim de anularea zborului, companiile aeriene sunt obligate să-ți ofere cazare până la următorul zbor. De exemplu: zborul de azi a fost anulat și ai fost rerurat pe un zbor, a doua zi? Ai dreptul la o noapte de cazare. Aceste drepturi sunt independente de compensațiile financiare.
O experiență mai bună am avut cu firmele specializate în recuperarea de compensații financiare. Chiar dacă plătești un comision de 20-25% din sumă, practic tu ca pasager nu faci mare lucru. Doar completezi un formular, îi oferi dreptul companiei să te reprezinte în fața companiei aeriene și de acolo se ocupă specialiștii. Dacă ești eligibil, banii vor fi virați în contul tău imediat ce toate formalitățile au fost îndeplinite și compania aerienă a plătit.
Alege varianta potrivită pentru tine! Îndemnul nostru este să vă solicitați drepturile pasagerilor aerieni. Totodată, îndemnăm să respecți termenii și condițiile setate de companiile aeriene, să respecți legile bunului-simț pentru un zbor plăcut.