blankblank

Despre recepția aeronavei Boeing 737-800 TAROM (bune și rele)

Pe 24 mai 2017, a fost mare sărbătoare la TAROM. Primul 737-800 NG, din noua serie de achiziții, a pus roțile pe pământ românesc!

1 3.894

Ieri am participat la marele eveniment de recepție al avionului Boeing 737-800 (YR-BGJ) ”Sarmizegetusa” TAROM. La eveniment au participat sute de persoane: toată presa cea vestită, numeroase site-uri de aviație, travel și news-uri, oameni pasionați de aviație, fotografi de avioane (spotteri), angajați ai companiei TAROM, angajați ai aeroportului și o serie de politicieni.

Lume multă cum n-am mai văzut la un eveniment de acest fel. A, stați că la TAROM nu s-a mai făcut o achiziție de peste 10 ani. A fost ceva vâlvă la retragerea celor 2 aeronave Airbus A310, dar nu la nivelul evenimentului de ieri.

După eveniment, multe comentarii la adresa celor întâmplate. Unele pozitive, altele negative, au mai fost și răutăcioase la adresa companiei TAROM sau la adresa avionului. Așa este în România. Ne dăm cu părerea la tot și în toate. Foarte bine! Facem parte dintr-un popor priceput la toate și descurcăreț.

AirlinesTravel.ro, poziționat ca site de aviație și travel, vă conectează la tot ce se întâmplă în cele 2 lumi și vă prezintă evenimentele cât mai obiectiv. Scopul nostru este să transmitem corect și real informațiile, poate și cu o mică doză de subiectivisim în anumite cazuri. Nu alergăm după breaking news-uri, după știri ȘOC și GROAZĂ, după exclusivități.

V-am anunțat de multe ori când un transportator aerian a recepționat noi aeronave și vom continua să o facem mereu când vor fi momente notabile în România sau la nivel global. V-am anunțat când TAROM, Blue Air, Wizz Air și alte companii au deschis rute noi din/spre România. Am publicat și articole mai puțin plăcute cu închiderea de rute, incidente, greve etc. Orice moment din aviație și travel trebuie tratat corespunzător.

Recepția aeronavei Boeing 737-800 TAROM

Cum am văzut eu evenimentul, cu bune și rele. Recepția de ieri nu a marcat doar o simplă bucurie pentru primirea aeronavei, ci a reprezentat și acel moment de cotitură pentru TAROM. După o lungă perioadă de agonie, ceva se întâmplă în ograda transportatorului aerian național și asta le dă speranțe oamenilor să creadă în TAROM.

Îi felicit pentru organizarea evenimentului și pentru că au reușit să atragă toate privirile asupra acestei recepții. Orice avion înmatriculat în România reprezintă o bucurie pentru industria aeronautică locală.

echipaj-tarom

Faptul că Boeing 737-800 (YR-BGJ) este un avion nou, reprezintă un plus major pentru companie. În peste 5 ani de AirlinesTravel, am publicat numeroase articole despre astfel de momente importante pentru industria aeronautică mondială. Am trăit emoțiile primelor zboruri la noile generații de avioane, am trăit emoțiile unor evenimente deschizătoare de drumuri pentru multe companii aeriene din întreaga lume. De ce n-am face acest lucru și alături de TAROM? Chiar trebuie să criticăm totul?

Recunosc faptul că sunt puțin sceptic cu privire la planul de dezvoltare al TAROM-ului, dar asta nu m-a împiedicat să mă bucur de sosirea unui avion nou la București. Așa suntem noi, aștia pasionați de aviație și zboruri, mai naivi și ne emoționăm repede când vedem un avion pe care-l asociem cu un eveniment important din viața noastră, din ”viața” unei companii aeriene etc.

Salutul tunurilor cu apă este un eveniment întâlnit foarte des în aviație: la recepția de avioane noi, la deschiderea de rute noi, la pensionarea avioanelor, la pensionarea unui pilot sau însoțitor de bord (depinde de mulți factori) etc.

A fost ceva firesc să asistăm și ieri la salutul tunurilor cu apă și la ”botezul” aeronavei Boeing 737-800. Acest moment nu trebuie criticat. Cum nu trebuie criticat nici faptul că a sosit în compania celor 2 aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române. A fost un spectacol pentru pasionați!

Boeing 737-800 Next Generation

Am văzut multe răutăcisme la adresa avionului. Boeing 737-800 Next Generation este un avion fiabil și dorit de multe companii. Sunt peste 4500 de avioane în serviciul comercial, iar 625 așteaptă să iasă pe poarta fabricii de la Renton, Washington, Statele Unite. Înseamnă că nu este un avion atât de slab cum cred unii.

Ryanair are o flotă formată doar din avioane 737-800. Faptul că operatorul irlandez este low-cost nu are legătură cu avionul, ci cu politica comercială. La fel de bine, Wizz Air, un alt mare transportator low-cost, are o flotă omogenă formată din avioane Airbus A320 și A321. Asta înseamnă că operatorii full-service nu mai au voie să cumpere aceste avioane?

Faptul că Boeing 737-800 YR-BGJ a venit echipat într-o clasă Economy cu 189 de locuri, nu trebuie să ne sperie. TAROM nu se transformă în low-cost. Pentru cine nu știe, TAROM a mai avut 3 aeronave 737-800 în flotă, toate fiind echipate într-o configurație asemănătoare și nu s-a mai panicat nimeni.

Contractul de leasing și achiziția celor 2 aeronave Boeing 737-800

Cât despre contractul de leasing și modul pripit de achiziție, eu nu mă pot pronunța și nu sunt pasionat de acest aspect. Însă este cert faptul că TAROM avea nevoie de 2 avioane în plus pentru sezonul de vară 2017. După retragerea celor 2 A310, TAROM a pierdut cam 15-20% din capacitate de transport.

Când sezonul charterelor bate la ușă, trebuie să faci ceva. Dacă nu ar fi achiziționat aceste avioane, TAROM era nevoită să reconfigureze rețeaua operațională și atunci s-ar fi renunțat la rute. Cu siguranță s-ar fi găsit voci critice la adresa transportatorului. Însă ar trebui să se cunoască faptul că sunt transportatori aerieni, de stat sau privați, care în anumite perioade din an renunță la rutele obișnuite și caută să opereze cât mai multe chartere. Se fac bani frumoși și siguri din cursele charter.

Transformarea evenimentului într-o campanie electorală

În toată nebunia de ieri, nu am apreciat prezența alaiului de politicieni. Nu ar fi fost nimic de comentat dacă venea ministrul Răzvan Cuc de la Ministerul Transporturilor. TAROM se află în ograda dumnealui. Se aplauda, toate bune și frumoase. Așa ar fi fost normal.

Dar cum în România noțiunea de ”normal” are altă conotație, la evenimentul de ieri au venit zeci de politicieni și am asistat la declarații penibile. Nu-mi plac lucrurile făcute cu iz politic și de care se agață foarte mulți politicieni. Nu e meritul lor! Mai trebuia și un sobor de preoți pentru tabloul penibilului perfect!

Boeing 737-800 (YR-BGJ)

Am lăsat la final povestea aeronavei Boeing 737-800 (YR-BGJ), adică povestea celor 2 avioane Next Generation. O prezint așa cum o știu!

Boeing-737-800-TAROM-receptie

În 2016, după pensionarea celor două aeronave Airbus A310, TAROM a început să caute 2 avioane înlocuitoare. S-au fixat câteva criterii și s-a trecut la fapte. Ca să cumpere avioane noi, TAROM trebuia să se așeze la o coadă lungă de așteptare. În mod normal, comenzile pentru aeronave se plasează cu mult timp în avans.

Cum 2017 se apropia și îi prindea descoperiți în sezonul estival, TAROM a căutat în portofoliul firmelor de leasing. A găsit aceste 2 aeronave, care în mod normale trebuiau să ajungă la Pegasus Airlines. Însă transportatorul aerian low-cost din Turcia a renunțat la ele pentru că și-a schimbat strategia de dezvoltare și se focusează pe o flotă Airbus. Așa e în aviație. Cauți să te adaptezi la piață!

YR-BGJ era deja asamblat și vopsit în livery Pegasus când TAROM a semnat contractul de închiriere. Avea și interiorul montat conform configurației Pegasus. A urmat procesul de transformare, revopsirea și iată că pe 24 mai 2017 a aterizat la București.

În vara acestui an, credem că TAROM va păstra configurația de 189 de locuri. Aeronava va zbura pe rutele aglomerate, ceea ce-i oferă un plus la capacitatea de transport. A310 putea transporta până la 209 pasageri (20 la Business Class și 189 de locuri la Economy). Dacă se vor schimba planurile operaționale, avionul va putea fi reconfigurat.

Actuala configurație vine cu un minus pentru însoțitorii de cabină. Nu există suficiente cuptoare pentru a putea încălzi meniurile într-un timp rezonabil. Se va depune mai mult efort pentru a reuși servirea acestora pe durata zborului. Poate din aceste motive, noile 737-800 vor opera zboruri spre destinațiile ca Madrid, Alicante, Valencia, Tel Aviv și Amsterdam, zboruri cu o durată medie de 3 ore. Pe zborurile interne spre Cluj și Timișoara n-ar fi exclus să se servească doar meniuri reci. Este greu de servit masa caldă pentru 189 de pasageri într-un timp atât de scurt.

Despre scaunele din avion, eu am o părere bună. Sunt noi, sunt subțiri, ușore și confortabile (cât se poate). Sunt fixe, deci fără să puteți da spătarul pe spate. Loc la picioare este cât să nu te simți înghesuit. La 1.8 metri ai mei, mă simt confortabil într-un asemenea scaun. Nu știu părerea celor de peste 1.9 metri sau care au o greutate peste medie. Poate ne spuneți în comentarii!

Al doilea 737-800 (YR-BGK) va sosi în iunie. La semnarea contractului, acesta abia ieșea de pe banda de asamblare. Are nevoie de zboruri de test, de verificări etc, urmând ca în scurt timp să zboare la București. Din informațiile noastre, al doilea 737-800 va fi vopsit în hangarul TAROM.

Acestea fiind spuse, nu uitați să vă bucurați de lucrurile mărunte și de ceea ce considerați că merită trăit la intensitate maximă.

Leave A Reply

Your email address will not be published.