Controalele ANPC la companiile aeriene, praf în ochi pentru pasageri!

0 129

Trăim vremuri tulburi în aviație și turism. Ne confruntăm cu zeci de zboruri anulate și sute de zboruri întârziate din cauza lipsei de personal, din cauza grevelor, din cauza problemelor geopolitice și a războiului etc. Încă resimțim efectele pandemiei de COVID-19.

În plin sezon estival 2022, la nivel european sunt anulate aproximativ 10% dintre zborurile programate. Zilnic, zeci de zboruri din / spre România sunt anulate sau întârziate. Zeci de mii de pasageri sunt afectați de aceste perturbări operaționale.

În situația dată, pasagerii nu știu drepturile pasagerilor aerieni și nici nu fac demersurile normale pentru a-și recupera banii și pentru a-și cere compensațiile financiare aferente, însă speranța lor stă în ANPC.

Este adevărat că sunt companii ca Blue Air care nu au plătit sumele cuvenite pasagerilor pe biletele anulate. Nu au plătit nici compensațiile de până la 600 EURO conform legilor UE din 2004. Conform unei anchete ANPC, a rezultat că Blue Air a anulat peste 11200 de zboruri pentru care au fost vândute peste 180 000 de bilete!

Ce face ANPC în acest caz? Intenționează să amendeze compania cu până la 2 milioane de EURO. Ok, dar pentru pasageri ce face? Păi nimic deocamdată. Amenda nu va rezolva situația a mii de pasageri. Datoria către pasageri se ridică la aproximativ 10 milioane de EURO.

Nu descurajăm apelul oamenilor către ANPC și alte autorități abilitate de control. Dar îi încurajăm să meargă și pe celelalte căi amiabile pentru a-și recupera banii.

Zilele acestea, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a început o investigație de fond la companii aeriene care activează pe teritoriul României, necesară ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la serviciile oferite de acestea, inclusiv Wizz Air și RYANAIR. ANPC nu precizează ce probleme au fost reclamate. Însă, cel mai probabil, problemelele reclamate țin de zborurile anulate sau întârziate.

Ce va rezolva ANPC pentru pasageri? Păi nimic în mod clar. Cel mai probabil ANPC va aplica ceva amenzi pentru întârzierea rambursărilor, dar cam atât. În realitate, pasagerii au numeroase alte pârghii să-și recupereze prejudiciul. Pot solicita compensațiile aferente acolo unde sunt eligibili, plus rambursarea banilor pe bilete, plus alte beneficii la care au dreptul în cazul zborurilor anulate sau întârziate.

ANPC mai spune că recuperarea compensațiilor se poate face fie amiabil, la compania aeriană, fie prin intermediul ANPC și ECC Romania, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit. Ați reușit să recuperați compensațiile prin ANPC? Unde depunem claimul la ANPC? Are ANPC specialiști în domeniu pentru a verifica eligibilitatea a mii de pasageri?

Vreme de 2-3 ani, ANPC nu a făcut nimic în direcția asta, dar acum brusc ”s-a trezit”. Deci ANPC face un execițiu de imagine și pune ceva presiune pe companiile aeriene, dar cam atât. Pasagerii vor continua să spere la recuperarea banilor pe căile clasice. Și până la urmă așa e firesc. Majoritatea companiilor aeriene au rambursat sumele datorate, au plătit și compensațiile, pasagerii trebuie doar să le ceară prin metodele existente.

Suntem totuși curioși cum va rezolva ANPC problema a zeci de mii de pasageri, dincolo de amenzile aplicate!

Leave A Reply

Your email address will not be published.