Boeing 797 vs. Airbus A321XLR / Duelul avioanelor ”New Midsized”
Industria Airlines este foarte dinamică și într-o continuă transformare. Companiile aeriene se dezvoltă și își lărgesc aria de acoperire în funcție de avioanele existente pe piață. În tot ecosistemul aeronautic, banul dictează nivelul operațional.
Boeing 797 Dreamliner
În momentul de față, marii producători de aeronave au câteva lipsuri notabile în zona de mijloc. Boeing s-a focusat pe aeronave widebody și pe familia de avioane 737 MAX, însă a neglijat mijlocul.
Modelele 757 și 767, care au avut menirea să acopere segmentele de mijloc, au fost oprite de la producție, iar avioanele aflate în serviciul operațional încep să fie retrase pe motive comerciale.
Zvonurile spun că Boeing va lansa modelul Boeing 797 NMA, un avion cu autonomie de zbor de până la 9300 de kilometri. Totodată va putea transporta între 220 și 280 de pasageri, în funcție de configurație.
Și va mai fi un avantaj notabil. Noul 797 va avea tehnologia Dreamliner, va fi widebody și va oferi confort sporit pasagerilor. Boeing estimează că ar putea vinde până la 4000 de avioane 797 în următorii 20 de ani.
Airbus A321XLR
Răspunsul Airbus ar putea fi A321XLR, un avion cu un singur culoar pregătit să zboare până la 9000-9300 de kilometri. Noul A321XLR va beneficia de tehnologia familiei de avioane A320neo și va fi configurat să transporte până la 220 de pasageri. Totodată, se va lua în calcul ca interiorul să fie adaptat după modelul A350.
Airbus A321XLR are un avantaj foarte important față de Boeing 797. Va putea fi realizat mult mai repede, baza fiind deja în serviciul operațional și vorbim aici de A321LR. În timp ce 797 va necesita proiectare și construire de le zero, omologare generală.
Specificații tehnice: Boeing 797 vs Airbus A321XLR
Boeing 797 | Airbus A321XLR | |
Cockpit crew | Two | Two |
Capacitate | 228 (2-Class) up to 275 (1-class) | 206 (2-Class) 220 (1-Class) |
Limită de evacuare | 250-270 | Around 250 passengers |
Lungime | 155 ft 3 in / 47.3 m | 44.51 m (146 ft 0 in) |
Anvergură | 124 ft 10 in / 38.0 m span | 35.8 m (117 ft 5 in) |
Suprafață aripi | 1,994 sq ft (185.25 m2) | 122.4 m2 (1,318 sq ft) |
Înălțimea | 44 ft 6 in / 13.6 m | 11.76 m (38 ft 7 in) |
Lățimea cabinei | 139.3 in / 3.54 m cabin | 3.70 m (12 ft 2 in) |
MTOW | Nu se stie | 103t |
Viteză croazieră | Posibil Mach 0.85 | Mach 0.78 |
Capacitate kerosen | 11,000 US gal | 10,000 US gal |
Range | 9,300 km | 9,300 km |
E greu să stabilim cine va avea câștig mai mare pe piață. Rămâne de văzut eficiența, costul operațional pe zbor și prețul final de vânzare.
Dar înainte de toate, așteptăm să fie anunțate oficial. Boeing și Airbus ar putea anunța noile modele la Paris Air Show 2019.