Boeing 747-400 (VH-OJA) Qantas pregătit pentru zborul de „pensionare”
Qantas va mai scrie o filă în cartea de istorie a aviaţiei. Pe 8 martie 2015, este programat zborul de retragere al primului Boeing 747-400 (VH-OJA) din istoria operatorului aerian australian, pe ruta Sydney – Illawarra. Dar asta nu e tot! Acest zbor va fi cel mai scurt şi cel mai dificil operat vreodată de un Boeing 747-400.
Citeşte: Cele mai scurte zboruri comerciale cu avionul
Boeing 747-400 (VH-OJA) are 25.7 ani. A operat primul zbor de test în iulie 1989. A ajuns în flota Qantas pe 11 august 1989. Aeronava 747-400 botezată „City of Canberra” este propulsată de 4 motoare Rolls-Royce RB.211. Acest avion a intrat în cartea recordurilor chiar de la zborul de livrare, operând non-stop Londra – Sydney în 20 de ore, 9 minute şi 5 secunde.
Citeşte: Cele mai lungi zboruri comerciale (clasificare după timp)
În peste 25 de ani de activitate, Boeing 747-400 (VH-OJA) a efectuat 13833 de zboruri şi a transportat 4094568 de pasageri. A zburat 85 de milioane de kilometri, ceea ce este echivalent cu 110.2 călătorii dus-întors spre Lună. Primul zbor comercial cu pasageri a fost operat pe ruta Sydney – Auckland, pe 7 septembrie 1989. Ultimul zbor comercial cu pasageri a fost operat pe ruta Johannesburg – Sydney, pe 14 ianuarie 2015.
Pe 8 martie 2015, Boeing 747-400 (VH-OJA) va decola pentru ultima dată şi sperăm noi să aterizeze cu bine, tot pentru ultima dată, la noua lui „casă” – Historical Aircraft Restoration Society (HARS).
Zborul QF7474 va rămâne în istoria aviaţiei ca fiind unul dintre cele mai scurte zboruri operate cu un jumbo jet. Pentru australieni, pentru angajaţii Qantas, dar şi pentru fanii aviaţiei, acest zbor va rămâne în memorie şi în suflet ca fiind ultimul operat de Boeing 747-400 (VH-OJA) Qantas.
Însă pentru piloţii Greg Matthews (comandant / Manager training & checking B747 – 15 506 ore de zbor), Peter Hagley (Technical pilot B747 – 9892 ore de zbor), Michael East (10 380 de ore de zbor) şi Ossie Miller (comandant – 17 479 ore de zbor) acest zbor va rămâne în memorie ca fiind cel mai dificil. Sub comanda celor 2 comandanţi şi a celor doi piloţi, aeronava trebuie să aterizeze în deplină siguranţă pe pista 16/24 a aeroportului regional din Illawarra. Dificultatea aterizării vine din faptul că pista are 1800 metri lungime şi 30 de metri lăţime şi nu este prevăzută cu ILS (Instrument Landing System).
Cei patru piloţi au împreună peste 53 000 de ore de zbor, experienţă şi pregătire complexă, dar au mai făcut 25 de ore de antrenamente speciale în simulator pentru acest zbor. Au elaborat un plan complex pentru ca totul să se desfăşoare în parametri optimi. Chiar şi Boeing s-a implicat prin a oferi consiliere cu privire la presiunea din cele 16 roţi. Pentru ca impactul asupra pistei să fie cât mai mic, Boeing a recomandat o presiune de 120psi în roţile trenului de aterizare, presiunea normală fiind de 208psi.
Aeronava va avea la decolare doar 201 tone (în mod obişnuit are 397,2 tone) şi va transporta doar 20 000 de Kg combustibil = 25 400 litri (în mod obişnuit decolează cu 171 000 kg = 217 000 litri). Va decola la 07:30 şi va zbura la plafon 4000ft = 1219.2m. Dacă totul se desfăşoară conform planului, zborul ar trebui să dureze aproximativ 15 minute, iar aterizarea este programată pentru 07:47. Viteza pentru approach a fost stabilită la 244 de km/h = 132 kts IAS.
Aeronava va fi expusă în cadrul muzeului Historical Aircraft Restoration Society (HARS) şi va putea fi vizitată de pasionaţi şi de cei interesaţi de soarta acestui avion. 3 dintre cele 4 motoare existente acum pe aeronavă se vor întoarce la Sydney pentru a fi folosite ca piese de schimb pentru flota încă operaţională de avioane 747-400. Au puţine ore de zbor şi pot fi folosite în continuare, iar valorea lor se ridică la câteva milioane de dolari. În locul lor, aeronava Boeing 747-400 (VH-OJA) va primi 3 motoare vechi şi scoase din uz pentru a putea fi admirată şi vizitată în întregime.
Acesta va fi al doilea jumbo jet conservat şi expus în cadrul unui muzeu. Primul a fost un Boeing 747-200, care acum este expus în Longreach, Queensland.
Acestea fiind spuse, aşteptăm cu emoţie efectuarea acestui zbor şi vom reveni cu informaţii. Qantas a promis că va monta camere GoPro în cockpit pentru a filma decolarea de la Sydney şi aterizarea de la Illawarra, iar apoi va distribui materialele video pe YouTube.
(Sursa info: aussieflyer.net / ausbt.com.au; Foto cover: planespotters.net)