Analiza AirlinesTravel cu privire la incidentul de la Roma cu aeronava ATR 72-500 Carpatair
Pentru 46 de pasageri şi 4 membri ai echipajului, weekend-ul care tocmai s-a încheiat nu a fost plăcut şi probabil că şi-l vor aminti multă vreme. Aeronava ATR 72-500 Carpatair, care opera zborul Alitalia AZ1670 Pisa-Roma, a ieşit de pe pistă pe aeroportul Fiumicino. Şase persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale, două având răni mai grave.
În urma informaţiilor oferite de operatorul Carpatair, cele oferite de presa italiană, dar şi din declaraţiile oferite de martori şi pasageri, am conturat momentul incidentului. Este un scenariu creionat de noi din informaţiile existente.
Aeronava ATR 72-500 Carpatair, care opera zborul Pisa-Roma sub livery Alitalia, a zburat fără probleme până la Roma şi nimic nu anunţa momentul neplăcut ce avea să urmeze.
Vântul a bătut puternic aproape toată ziua în capitala Italiei. Aeroportul Fiumicino a fost menţinut operaţional. Se pare că asupra aeroportului exista windshear (vânt de forfecare), un fenomen foarte periculos pentru aeronave. Vântul poate să-şi schimbe direcţia şi intensitatea de la o secundă la alta. Până la o anumită viteză a vântului, avioanele pot ateriza şi decola fără probleme. Se pare că în momentul incidentului, vântul avea viteza de 41 knots, peste limita admisă de 35 knots.
În cazul de faţă piloţii au pregătit avionul pentru a ateriza pe pista 16L. Problemele au apărut după primul touch (prima atingerea a pistei). Posibil ca în acel moment, o rafală puternică de vânt a ridicat avionul de la sol şi apoi a urmat o a doua atingere a pistei mai violentă, lucru ce a dus la avarierea trenului de aterizare şi ieşirea aeronavei de pe pistă. Urmările se poate citi în articolul „O aeronavă ATR 72 Carpatair a ieşit de pe pistă pe aeroportul Fiumiciuno din Roma„.
Acum ancheta este în desfăşurare şi posibil ca în următoarele zile să avem un răspuns oficial. Cine este vinovat? Nu vrem să acuzăm şi nici să speculăm. Nu ştim discuţia dintre turn şi piloţi, dar în mod normal aeronava nu trebuia să aterizeze pe asemenea condiţii meteo. Sau trebuia să forţeze decolarea după primul touch. În majoritatea situaţiilor, deciziile finale sunt luate de comandantul aeronavei.
Au fost aeronave care au refuzat să aterizeze pe Fiumicino şi au zburat spre alte aeroporturi, altele au aterizat fără probleme.