blank

AIAS a publicat „Analiza coliziunilor cu păsări 2010 – 2020” din aviația civilă din România: 1734 de coliziuni cu păsări!

0 558

În “Raportul Anual de Siguranță AIAS” publicat în anul 2020, coliziunile cu păsări au fost identificate ca fiind cel mai raportat tip de eveniment de aviație civilă. Aceste evenimente reprezintă o problemă de actualitate, care cauzează anual, daune aeronavelor la nivel internațional și național. În România este înregistrat un procent semnificativ de evenimente raportate la nivel național și constituie un subiect important de siguranță pentru aviația civilă, care necesită analiză.

Prezentul raport analizează coliziunile cu păsări, produse în România în proximitatea aeroporturilor internaționale în perioada 2010 – 2020, ce are scopul de a informa publicul interesat asupra situației naționale a evenimentelor de acest tip, în care au fost implicate aeronave utilizate de aviația comercială, precum și a efectelor acestora asupra siguranței zborului.

Prin această analiză se dorește a arăta care este evaluarea riscurilor subiectului de siguranță abordat și modul în care este afectat nivelului de siguranță pentru operațiunile de aviație civilă comercială.

Pentru analiză au fost utilizate informații înregistrate în baza de date națională ECCAIRS, în urma evenimentelor raportate în perioada 2010 – 2020.

În perioada 2010 – 2020, au fost colectate 1734 de coliziuni cu păsări, produse pe teritoriul României, după cum se poate observa din graficul de mai jos. Acestea au înregistrat o creștere semnificativă în perioada anilor 2017 – 2019. Așadar, în anul 2017 au fost notificate 229 de astfel de evenimente, iar în 2019, numărul coliziunilor cu păsări a crescut cu 59% față de 2018, fiind în total 318 evenimente.

Graficul de mai jos evidențiază situația pe anul 2020, în care a fost înregistrat un număr de 135 de evenimente, fiind sub media ultimilor 9 ani, care este egală cu 163,4 evenimente pe an, cu un procent mai mic cu aproximativ 58% față de anul precedent. Acest fapt este o consecință directă a pandemiei mondiale de SARS-CoV-2, ce a avut în România punctul de început în luna martie 2020.

În graficul 1, este reprezentată rata procentuală a coliziunilor cu păsări raportate, calculată din numărul total de evenimente înregistrate în baza de date națională. Valorile acestei rate sunt cuprinse între 6,9% – 13,2%, având o medie pe 10 ani egală cu 10,4%. Din acest calcul întelegem care este rata de producere a evenimentului la nivel național.

Din totalul evenimentelor de acest tip înregistrate în perioada 2010-2020, 1183 au fost minore și fără afectarea siguranței. Restul de 551, reprezentând 32% din totalul evenimentelor de acest tip, au fost încadrate la incidente.

Ținând cont de fazele de zbor, raportul spune că un procent de 81% dintre aceste coleziuni cu păsări s-au produs la decolare și aterizare. Informații legat de partea aeronavei afectate sau despre aeroporturile cu cele ma imulte astfel de evenimente găsiți în raportul AIAS.

Raportul este foarte complex și interesant, așa că vă recomandăm să-l analizați mai jos.

Este o analiză inițială a coliziunilor cu păsări, înregistrate în baza de date națională, care are ca scop crearea unei imagini asupra acestui tip de eveniment. Acest tip de eveniment este unul dintre cele mai întâlnite, al cărui risc nu poate fi complet eliminat, dar poate fi redus.

De asemenea, punctele importante ale acestui raport sunt:

  • coliziunile cu păsări reprezintă un eveniment de aviație prezent la nivelul României;
  • aceste evenimente au o rată de incidență mare în lunile de vară – toamnă;
  • numărul de coliziuni cu păsări este influețat de numărul de mișcări de aeronavă;
  • la nivelul României, coliziunile cu păsări au fost înregistrate în clase de severitate „incident” și „fără afectarea siguranței”;
  • aceste evenimente sunt prezente în jurul tuturor aeroporturilor internaționale din România;
  • fazele de zbor care au cea mai mare incidență de producere a unei coliziuni cu păsări sunt aterizarea și decolarea;
  • parbrizul, fuselajul și aripa sunt principalele părți ale aeronavei care sunt lovite de păsări;
  • cu cât viteza aeronavei este mai mare și pasărea este mai grea, cu atât riscul este mai mare de a apărea o daună mai gravă la aeronava;
  • este obligatorie raportarea tuturor evenimentelor din care au rezultat coliziuni cu păsări.

Astfel de evenimente cunoscute și sub denumirea de ”bird strike” se întâmplă în toată lumea. În majoritatea cazurilor, aeronavele suferă mici daune, fără a fi pusă în pericol siguranța zborului. Însă au fost și cazuri foarte grave, iar aici vă reamintim de ”Miracolul de pe râul Hudson”. Cele 2 motoare ale avionului au fost grav avariate de un stol de păsări.

Tot din cauza unor coliziuni cu păsările, un Airbus A321 URAL Airlines a aterizat în lanul de porumb. Ambele motoare au cedat după ciocnirea cu un stol de păsări.

Dacă veți fi martori la un astfel de incident, păstrați-vă calcul și fiți atenți la îndemnurile echipajului de cabină. Piloții sunt instruiți pentru astfel de evenimente neplăcute.

Leave A Reply

Your email address will not be published.