Viitorul în aviație: Urban Air Mobility (UAM) sau despre cum avioanele fără pilot vor putea zbura în zona urbană!

0 101

În vara acestui an am fost la World ATM Congress 2022, un eveniment cu și despre aviație. S-a discutat despre viitorul în aviație, despre o aviație sustenabilă și cu emisii de CO2 reduse, dar și despre drone, avioane autonome și fără pilot, despre modul de scalare al spațiului aerian și s-a adus în discuție și conceptul de Urban Air Mobility (UAM).


Urban Air Mobility (UAM)

În ultimii ani, pe site-ul Airlinestravel.ro au tot apărut articole despre avioane propulsate de motoare electrice, despre drone ce pot transporta pasageri, despre Air Taxi și multe alte astfel de idei și concepte de viitor.

Partea și mai interesantă stă în faptul că toate aceste idei și aparent concepte sunt deja într-o etapă avansată de cercetare și analiză. Nu excludem ca viitorul în aviație să nu mai fie așa cum îl știm acum. Nu vor mai exista doar avioane comerciale de pasageri, avioane cargo și avioane militare. Vor apărea și alte tipuri de aparate de zbor, cum ar fi dronele, mașinile zburătoare și multe altele. Și spațiul aerian va fi împărțit pe mai multe nivele verticale și orizontale.

WISK VTOL

Cei de la Boeing și Wisk au prezentat deja conceptul operațional pentru mobilitatea aeriană urbană. Avioanele autonome și fără echipaj vor putea zbura în zone urbane și suburbane pentru a transporta pasageri. Stațiile vor fi ”vertiporturi”, zone special amenajate pentru avioane eVTOL / VTOL.

Conceptul operațional începe prin a propune principii de bază pentru mobilitatea aeriană urbană, inclusiv că zborurile ar trebui să fie sigure și accesibile pentru toată lumea. În plus, aeronavele vor fi automatizate pentru a reduce sarcina controlorilor de trafic aerian și piloților, putând astfel zbura zi și noapte în conformitate cu regulile de zbor vizual sau instrumental și vor fi susținute de sisteme automate la bord și la sol.

„Acest concept pe care-l prezentăm astăzi oferă o piatră de temelie în progresul UAM în SUA și în lume”, a declarat Gary Gysin, CEO al Wisk. Pentru cine nu știe, Wisk lucrează la un prim prototip de aparat de zbor dedicat serviciilor de taxi aerian. Bine, nu e chiar primul pentru că mai exisă un concept pe numele său Lilium, care a fost anunțat înainte. Și pe lângă acestea mai sunt alte zeci de proiecte în Europa, SUA, Asia, ceea ce ne demonstrează că viitorul va aparține mașinilor zburătoare.

Viziunea pe care am conturat-o este rezultatul multor ani de colaborare cu Boeing, FAA, NASA și partenerii cheie din industrie. Ca urmare, acest document oferă cel mai cuprinzător cadru propus până în prezent, cu o viziune pentru activarea UAM în spațiul aerian național. Wisk se angajează să livreze, împreună cu partenerii săi, această viziune”, a spus Gysin.

Și cei de la Airbus au un program Urban Air Mobility. Airbus estimează că până în 2030, 60% din populația lumii va fi urbană. Se așteaptă ca această creștere semnificativă a populației în zona urbană va crea o nevoie reală de opțiuni de mobilitate inovatoare, pe măsură ce infrastructura terestră devine din ce în ce mai aglomerată și o simțim astăzi în București, dar și în marile capitale ale lumii. 

Practic, o soluție ar fi ca oamenii să se poată deplasa zburând în zona urbană. La fel ca și Boeing, Airbus lucrează în parteneriat cu mai multe companii pentru realizarea unui avion eVTOL (care poate decola și aterizare pe verticală), recunoscut și sub denumirea de CityAirbus NextGen. Viitorul va interesant!

Filmele SF nu vor mai fi SF!

Leave A Reply

Your email address will not be published.