TUI şi ITS intenţionează să se retragă din România
Două dintre cele mai mari grupuri de turism din lume, TUI şi ITS, intenţionează să înceteze de anul viitor să mai aducă turişti în România. Motivul este unul cât se poate de clar! Agenţiile sunt nemulţumite de lipsa promovării pe piaţa germană şi de imaginea României în străinătate, deteriorată în ultima vreme pe fondul situaţiei politice. Turoperatorii germani sunt, de asemenea, nemulţumiţi de lipsa de predictibilitate din economia românească.
Secretarul de stat în MDRT, Cristian Bărhălescu, a fost la Berlin pentru a negocia cu TUI şi ITS, dar şi cu alte agenţii. Se pare că nemulţumirile sunt de ambele părţi şi totul este într-un cerc vicios. TUI şi ITS au adus în această vară pe litoral aproximativ 2.000 de turişti germani. Din punctul meu de vedere este puţin, dar nici nemţii n-au fost sprijiniţi de MDRT aşa cum s-au angajat în 2009.
În anul 2009 MDRT a semnat un contract cu TUI pentru ca turoperatorul să revină din 2010 în România. Din 2006 grupul german a renunţat să mai aducă turişti în România şi a scos din cataloagele sale de promovare staţiunile româneşti, nemulţumit de condiţiile de cazare, preţurile mari practicate de hotelieri, zgomotul şi lipsa curăţeniei din localităţi.
ITS operează la rândul său de câţiva ani pe piaţa românească, iar încă din 2009, în urma discuţiilor cu oficialii MDRT de atunci, reprezentanţii companiei de turism s-au declarat nemulţumiţi de calitatea serviciilor şi de preţurile de pe litoralul românesc.
Problema e că nimeni din România nu a încercat să schimbe ceva cu privire la problemele menţionate mai sus. A face reclamă la brandul de ţară pe bani foarte mulţi, dar fără să ai o infrastructură bine pusă la punct, înseamnă risipă. Din punctul meu de vedere turismul nu se face cu publicitate de milioane de EUR, nu înainte să ai intrastructură.
Turismul se face din om în om, din poveştile lor duse mai departe. Dacă România ar asigura condiţii foarte bune de cazare şi servicii de calitate, atunci turistul s-ar simţi foarte bine şi ar povesti prietenilor. În anii următori ar veni însoţit.
Revenind la problema de mai sus, din punct de vedere economic România nu va pierde foarte mult. Însă ţara noastră cu siguranţa va pierde la imagine. Când doi granzi din industria turismului nu vor să mai facă afaceri cu tine înseamnă că nu eşti de încredere.
Nici TUI şi ITS nu vor avea prea mult de pierdut. România nu le oferă prea multe avantaje şi facilităţi ca să practice un turism de nivel European. Plus că TUI nu este la prima sistare de servicii către România.