Situații eligibile pentru compensații de până la 600 euro în cazul zborurilor întârziate sau anulate

0 62

În 2022, ne-am confruntat cu numeroase zboruri întârziate sau anulate, un efect al anilor de pandemie când aviația a fost grav afectată de blocarea zborurilor și zeci de mii de angajați au fost disponibilizați. În prezent, încă mai avem parte de program operațional perturbat de acest deficit de forță de muncă, cu zboruri anulate sau întârziate și mii de pasageri afectați în fiecare zi.

blankblank

Dacă v-ați lovit de astfel de situații, cu siguranță v-ați întrebat cum puteți obține o compensație financiară, cum să vă fie răsplătit disconfortul creat de un zbor anulat sau întârziat, cu atât mai mult cu cât poate era vorba de o vacanță, un city break sau o deplasare în scop de business.

Drepturile pasagerilor aerieni

Da, pentru astfel de situații există posibilitatea de a primi compensații financiare din partea companiilor aeriene, pe lângă celelalte drepturi ale pasagerilor aerieni. Există regulamentul CE 261/2004 al Uniunii Europene, ce protejează pasagerii care au fost afectați de zboruri întârziate, zboruri anulate sau li s-a refuzat îmbarcarea din cauza overbooking-ului.

Dacă zburați pe teritoriul UE sau din UE spre alte destinații non-UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE) și vă confruntați cu zboruri anulate sau întârziate peste 3 ore, aveți dreptul și la despăgubiri financiare în valoare de până la 600€. Aceste compensații sunt setate în funcție de distanță:

Despăgubiri financiare de până la 600 euro

– 250 euro pentru zboruri pe distanțe sub 1500 de km – zboruri regionale și interne (cu întârziere de peste 3)
– 400 euro pentru zboruri pe distanțe între 1500-3500 km (cu întârziere de peste 3)
– 600 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întârziere de minim 4 ore)
– 300 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întârziere între 3 și 4 ore).

Situații eligibile pentru compesații

Însă, în articol de astăzi dorim să vă aducem în atenție câteva scenarii eligibile pentru aceste compensații și situații când, cu toate că sunt zboruri anulate sau întârziate, nu aveți dreptul la acești bani. De multe ori, companiile aeriene au căutat să tergiverseze solicitările pentru compensații, invocând diferite acțiuni de forță majoră cu toate că nu era cazul.

În acest context, dorim să clarificăm câteva lucruri ca să fie limpede pentru toată lumea. În primul rând, dacă vă confruntați cu un zbor anulat sau întârziat, recomandarea noastră este să faceți solicitare de compensații la compania aeriană sau prin intermediul firmelor specializate în astfel de claimuri. Nu aveți nimic de pierdut, doar de câștigat dacă situația voastră este eligibilă.

Dacă zborurile sunt anulate sau întârziate mai mult de trei ore din cauza companiei aeriene, cum ar fi:

  • Greva angajaților companiei aeriene;
  • Lipsă personal;
  • Probleme tehnice neprevăzute sau neacoperite din cauza companiei aeriene;
  • Lipsă aeronavă;
  • Neîncadrarea în sloturile aeroporturilor.

În situațiile menționate de mai sus, plus în cazul altor situații ce țin de companiile aeriene, voi ca pasageri aveți dreptul la compensații conform graficului de mai sus. De exemplu, puteți obține despagubiri dacă aveți la Wizz Air zboruri anulate din lipsa echipajului de cabină. Sau puteți obține despăgubiri dacă aveți parte de anulare bilet avion TAROM dacă situația ține strict de compania aeriană și nu situații excepționale.

Pentru a simplifica lucrurile, mai jos avem lista Autorității Aviației Civile cu excepțiile de la compensații:

  • Bird strike – când avionul lovește o pasăre și astfel zborurile au avut de suferit – anulări / întârzieri;
  • Defecte de fabricație ale avionului – au fost cazuri când producătorii de avioane au solicitat consemnarea la sol a unor modele pentru a fi verificate și acest lucru a dus la perturbarea programului operațional;
  • În situația grevelor organizate de diferite departamente din cadrul aeroporturilor sau a controlorilor de trafic aerian. NU sunt exceptate grevele organizate de angajații companiei aeriene;
  • Război sau alte acțiuni de forță majoră ce pun în pericol integritatea aeronavei, echipajului și pasagerilor;
  • În cazul actelor de terorism, amenințări cu bombă etc.
  • Acte de sabotaj;
  • Probleme de securitate;
  • Condiții meteorologice nefavorabile severe, ce pot duce la blocarea zborurilor, închdierea aeroporturilor etc.;
  • Dezastre naturale precum inundații, erupții vulcanice, tornade, cutremure, uragane.

Pe lângă aceste compensații financiare, ca pasager aerian aveți dreptul la rerutare (mutarea pe altă rută) sau reprogramare zbor, la rambursarea integrală a banilor dacă refuzați să mai călătoriți, la hrană și apă, la cazare dacă următorul zbor este într-o altă zi, asistență, transfer între aeroport și hotel.

Leave A Reply

Your email address will not be published.