Ryanair raportează scăderea traficului de pasageri și a veniturilor cu 81% pe ultimele 12 luni
FY21 a fost cel mai provocator an din cei 35 de ani de istorie ai Ryanair. Covid-19 a cauzat prăbușirea traficului aerian, aproape în totalitate, de la 149 de milioane de pasageri (raportați la 31 martie 2020) la doar puțin peste 27 de milioane de pasageri (raportați la 31 martie 2021). Toate statele europene au impus interdicții de zbor, restricții de călătorie și blocaje naționale. S-a înregistrat o recuperare parțială în sezonul estival 2020, întrucât blocările inițiale s-au relaxat.
Totodată, RYANAIR anunță o scădere a încasărilor cu aproximativ 81%, de la 8.5 miliarde de EURO la 31 martie 2020 la 1.64 miliarde de EURO raportați la 31 martie 2021. Trăgând linie și analizând raportul dintre cheltuieli și venituri, pierderea pe ultimele 12 luni a fost de doar 815 de milioane de EURO.
Ryanair a răspuns prompt și eficient la această criză, lucrând din greu pentru a asista milioanele de clienți afectați cu modificări de zbor, rambursări și planuri de călătorie modificate. Au redus la minimum pierderile locurilor de muncă prin reduceri salariale convenite și cu ajutorul participării Guvernului.
Criza Covid-19 a precipitat prăbușirea mai multor companii aeriene din UE, inclusiv Flybe, Norwegian, Germanwings și Level și a declanșat un tsunami de cereri pentru obținerea ajutoarelor de stat din partea guvernelor UE de către operatorii naționali, inclusiv Alitalia, Air France / KLM, LOT, Lufthansa, SAS, TAP, ș.a., ceea ce a denaturat concurența din UE, susținând transportatorii naționali cu costuri ridicate, ineficiente, timp de mulți ani.
Lansarea recentă a mai multor vaccinuri Covid-19 va facilita reluarea călătoriilor aeriene.
Lansarea recentă a mai multor vaccinuri Covid-19 va facilita reluarea călătoriilor aeriene intra-europene și a turismului în această vară. Dacă, așa cum se prezice în prezent, majoritatea populațiilor europene vor fi vaccinate până în luna septembrie, atunci se așteaptă o recuperare puternică a călătoriilor aeriene, a numărului locurilor de muncă și a turismului în a doua parte a anului fiscal curent (FY22). Recentele creșteri puternice ale rezervărilor săptămânale de la începutul lunii aprilie sugerează că această recuperare a început deja.
Fiecare pasager care alege să călătorească cu Ryanair va participa la programul lansat de compania aeriană pentru a reduce emisiile de CO₂ cu aproape 50%/zbor. În următorii 5 ani, traficul Ryanair va ajunge la peste 200 de milioane de pasageri. Investiția Ryanair de 20 miliarde dolari în avioane moderne va fi esențială în realizarea acestei ambiții. Noua aeronavă „Gamechanger” B737-8200 oferă cu 4% mai multe locuri, o reducere a consumului de combustibil cu 16%, o diminuare a emisiilor de zgomot cu 40%, ceea ce va ajuta Ryanair să reducă emisiile de CO₂ și zgomot în următorul deceniu.
Veniturile din anul fiscal 21 au scăzut cu 81%, cu 1.64 miliarde de euro, în conformitate cu scăderea traficului aerian, ajungând la doar 27.5 milioane de euro de la 149 milioane de euro – înainte de Covid-19. Veniturile auxiliare au avut o performanță solidă, deoarece mai mulți clienți au ales îmbarcarea prioritară și locurile rezervate, rezultând o creștere de 11% a cheltuielilor pentru fiecare pasager – până la aproape 22 euro/pasager. Performanța costurilor a scăzut cu 66%. Din cauza unei reduceri de 81% a traficului și a întârzierilor de livrare a aeronavelor, grupul a înregistrat o taxă de ineficacitate de 200 milioane euro pentru acoperirea combustibilului și a valutei în anul fiscal 21.
Veniturile din anul fiscal 21 au scăzut cu 81%, cu 1.64 miliarde de euro, în conformitate cu scăderea traficului aerian.
Echipele de dezvoltare a rutelor continuă să colaboreze cu parteneri aeroportuari din întreaga Europă și să negocieze costuri mai mici, primirea de stimulente de recuperare a traficului și extinderea ofertelor pentru creșterea aeroporturilor cu costuri reduse – de exemplu, extensii pe termen lung ale ofertelor în Londra Stansted (până în 2028), Milan Bergamo (până în 2028) și Bruxelles Charleroi (până în 2030).
În luna decembrie, grupul a mărit comanda fermă pentru aeronavele B737-8200 de la 135 la 210 avioane. O compensare rezonabilă și echitabilă a fost, de asemenea, convenită cu Boeing pentru întârzierile de livrare a acestor aeronave. Aceste noi avioane au cu 4% mai multe locuri, utilizează cu 16% mai puțin combustibil și fac cu 40% mai puțin zgomot. Ryanair speră să recepționeze prima aeronavă Boeing 737 MAX 8200 la sfârșitul lunii mai și speră să aibă peste 60 de aeronave din acest model până la finalul acestui an.
Bilanțul rămâne unul dintre cele mai puternice din industrie, cu un rating de credit BBB (S&P și Fitch) de 3.15 miliarde de euro, numerar, la 31 martie și peste 85% din flota B737 fiind operațională. Din martie 2020, Grupul RYANAIR a redus consumul de numerar prin optimizarea costurilor, ținând cond de schemele de sprijin pentru salarizare create de UE, de anularea răscumpărărilor de acțiuni și de amânarea capexului neesențial.
În ultimul an, RYANAIR a strâns circa 1.95 miliarde de euro în finanțare nouă (incluzând plasarea acțiunilor în valoare de 400 milioane de euro, 850 milioane de euro obligațiuni și 600 milioane de lire sterline CCFF), iar numerarul a fost stimulat de rambursările furnizorilor în cursul anului. Această forță financiară a permis valorificarea numeroaselor oportunități de creștere care vor fi disponibile după pandemie.