ROMBAC 1-11 – avion românesc fabricat după licenţă britanică

1 5.253

Acest articol a pornit de la o fotografie cu un ROMBAC 1-11, primul şi singurul avion românesc produs după licenţă britanică, înainte de 1989. La vremea respectivă, România a fost una dintre puţinele ţări din Europa de Est care au avut curajul şi tupeul să cumpere şi să folosească avioane din afara blocului sovietic. Povestea modelului ROMBAC 1-11 este foarte interesantă şi palpitantă.

Totul a pornit încă din 1967, an în care s-au legat primele relaţii între România şi compania britanică British Aircraft Corporation – BAC. Cu acest prilej, compania britanică s-a angajat să livreze 6 aeronave BAC 1-11 spre transportatorul TAROM. Modelul de aeronava fusese introdus în producţia de serie în 1963. La sfârşitul anului 1968 fusese considerat “avionul european cu cel mai mare succes comercial”. În acelaşi timp, compania BAC s-a angajat să comande la “Britten-Norman” 215 avioane bimotoare “Islander BN-2”, cu 9 locuri. Acestea urmau să fie asamblate în România, iar vânzarea lor pe alte pieţe era asi­gurată de partea engleză timp de cinci-şase ani (1968-1973).

ROMBAC_1_11_YR-BRE_Michael_Frische

Primul zbor al unui avion BAC 1-11 destinat companiei TAROM, din seria 424 EU, a avut loc la 23 ianuarie 1968. Acesta avea două motoare Rolls-Royce Spey 25 Mk. 511 şi a fost livrat companiei TAROM la 14 iunie 1968, fiind înmatriculat YR-BCA. Următoarele cinci avioane BAC 1-11 din aceeaşi serie au fost recepţionate de autorităţile române până la sfârşitul anului 1969.

Însă Ceauşescu nu a renunţat la ideea de a dezvolta industria constructoare de avioane, în România. Astfel, în 1975 a fost înfiinţată “Turbomecanica” din Bucureşti pentru fabricarea sub licenţă a motoarelor Rolls Royce Viper (Mk 632 şi 633), necesare avioanelor IAR-93 B, precum şi a motoarelor Turmo IV C pentru elicopterele IAR-330 “Puma”. Tot în aceeaşi perioadă, Ceauşescu a cumpărat licenţa de fabricare pentru BAC 1-11 şi a promis construirea a 80 de aeronave. Din păcate, proiectul nu s-a finalizat în totalitate, iar pe porţile fabricii Romaero Băneasa au ieşit doar 9 avioane, iar alte 2 au rămas la stadiu de kit până în anii `90 şi au fost distruse.

La Mare cu Avionul

rombac_1_11_1

Primul zbor al unui apa­­rat ROMBAC 1-11 (înmatriculat YR-BRA) a avut loc la 18 septembrie 1982, în pre­zenţa lui Nicolae Ceauşescu. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București–Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra. Cel de-al no­uă-lea ROMBAC 1-11 (YR-BRI) a zbu­rat pentru prima dată în aprilie 1989, iar doi ani mai târziu a intrat în do­ta­rea companiei ROMAVIA.

ROMBAC_1_11_YR-BRE_Michael_Frische

rombac_1_11

Aparatul ROMBAC 1-11 a fost un avion echipat cu două turboreactoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, capabile de o forță de împingere de circa 6.000 kgf. Suporta o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare și putea transporta, cu viteza de 870 km/h şi autonomie aproape 3.500 km, până la 119 pasageri cu un echipaj de doi piloți.

Din păcate, avionul nu s-a bucurat de prea mult succes. A fost un model care s-a demodat rapid. În aproximativ 8 ani, s-au fabricat foarte puţine modele şi cu o tehnologie învechită. Majoritatea componentelor au fost fabricate în România.

După `89, din cauza zgomotului puternic produs de motoare, aeronavele ROMBAC 1-11 ROMAVIA au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa. Celelalte şapte aparate ROMBAC 1-11 au fost vândute de Tarom către diverse alte companii aeriene din Asia şi Africa. Nu se mai ştie prin ce ţări ale lumii a III-a zboară avioanele româneşti. Nu se ştie nici dacă mai zboară vreunul, după 30 de ani. Se ştie doar că două Rombac 1-11 operau zboruri charter pentru turişti, în Egipt, în anul 2010. Ce se ştie cu exactitate, însă, e că niciun avion Rombac 1-11 n-a căzut vreodată din cer, dar nici nu s-au înregistrat multe ore de zbor!

(surse: wikipedia)

S-ar putea sa-ti placa si
1 comentariu
  1. […] Greu sa o uit. Ziua: 1 septembrie 1991. Zborul Bucuresti-Amsterdam. Compania: Tarom. Aeronava: Rombac 1 – 11. Plecam spre Maastricht, orasul in care urma sa studiez timp de un an, primisem o bursa a, pe […]

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More

Translate »