ROMBAC 1-11 – avion românesc fabricat după licenţă britanică

Acest articol a pornit de la o fotografie cu un ROMBAC 1-11, primul şi singurul avion românesc produs după licenţă britanică, înainte de 1989.

1 5.320
 

În vremea comunistă, România a fost una dintre puţinele ţări din Europa de Est care au avut curajul să cumpere şi să folosească avioane din afara blocului sovietic. Povestea modelului ROMBAC 1-11 este foarte interesantă şi palpitantă.

Totul a pornit în 1967, an în care s-au legat primele relaţii între România şi compania britanică British Aircraft Corporation – BAC. Cu acest prilej, compania britanică s-a angajat să livreze 6 aeronave BAC 1-11 spre transportatorul TAROM. Modelul de aeronava fusese introdus în producţia de serie în 1963.

ROMBAC 1-11

La sfârşitul anului 1968 fusese considerat “avionul european cu cel mai mare succes comercial”. În acelaşi timp, compania BAC s-a angajat să comande la “Britten-Norman” 215 avioane bimotoare “Islander BN-2”, cu 9 locuri. Acestea urmau să fie asamblate în România, iar vânzarea lor pe alte pieţe era asi­gurată de partea engleză timp de cinci-şase ani (1968-1973).

ROMBAC 1-11
ROMBAC 1-11

Primul zbor al unui avion BAC 1-11 destinat companiei TAROM, din seria 424 EU, a avut loc la 23 ianuarie 1968. Acesta avea două motoare Rolls-Royce Spey 25 Mk. 511 şi a fost livrat companiei TAROM la 14 iunie 1968, fiind înmatriculat YR-BCA.

Următoarele cinci avioane BAC 1-11 din aceeaşi serie au fost recepţionate de autorităţile române până la sfârşitul anului 1969.

Însă Ceauşescu nu a renunţat la ideea de a dezvolta industria constructoare de avioane în România. Astfel, în 1975 a fost înfiinţată “Turbomecanica” din Bucureşti pentru fabricarea sub licenţă a motoarelor Rolls Royce Viper (Mk 632 şi 633) și a motoarelor Turmo IV C.

Primele erau necesare avionului IAR-93 B, cele din urmă erau folosite elicopterele IAR-330 “Puma”.

Tot în aceeaşi perioadă, Ceauşescu a cumpărat licenţa de fabricare pentru BAC 1-11 şi a promis construirea a 80 de aeronave sub denumirea ROMBAC 1-11.

Din păcate, proiectul nu s-a finalizat în totalitate, iar pe porţile fabricii Romaero Băneasa au ieşit doar 9 avioane, iar alte 2 au rămas la stadiu de kit până în anii `90 şi au fost distruse.

ROMBAC 1-11

Primul zbor al unui apa­­rat ROMBAC 1-11 (înmatriculat YR-BRA) a avut loc la 18 septembrie 1982, în pre­zenţa lui Nicolae Ceauşescu.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București–Timișoara. Prima cursă externă a acestui avion a fost efectuată la 23 martie 1983, pe ruta București-Londra.

Cel de-al9-lea ROMBAC 1-11 (YR-BRI) a zbu­rat pentru prima dată în aprilie 1989, iar doi ani mai târziu a intrat în do­ta­rea companiei ROMAVIA.

ROMBAC 1-11 ROMAVIA
Photo by Michael Frische
ROMBAC 1-11
ROMBAC 1-11

Avionul ROMBAC 1-11 a fost un avion echipat cu două turboreactoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, capabile de o forță de împingere de circa 6.000 kgf.

ROMBAC 1-11 putea transporta până la 119 pasageri. Viteza de croazieră era de 870 km/h, iar autonomia de zbor era de 3500 de kilometri.

Modelul BAC One-Eleven a fost un model construit în 244 de exemplare. În schimb, modelul românesc ROMBAC 1-11 nu s-a bucurat de succes, fiind construite doar 9 aeronave complete.

ROMBAC 1-11 a fost un model care s-a demodat rapid. În aproximativ 8 ani, s-au fabricat foarte puţine modele şi cu o tehnologie învechită. Majoritatea componentelor au fost fabricate în România.

După 1989, din cauza zgomotului puternic produs de motoare, aeronavele ROMBAC 1-11 ROMAVIA au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa.

Celelalte şapte aparate ROMBAC 1-11 au fost vândute de TAROM către diverse alte companii aeriene din Asia şi Africa.

După 30 de ani, nu există o statistică clară cu privire la aceste aeronave românești. Se ştie doar că două ROMBAC 1-11 operau zboruri charter pentru turişti, în Egipt, în anul 2010.

Însă cu certitudine, niciun avion ROMBAC 1-11 nu a fost implicat într-un accident aviatic cu persoane rănite sau decedate.  Dar nici nu au fost înregistrate prea multe ore de zbor.

(surse: wikipedia)

S-ar putea sa-ti placa si
1 comentariu
  1. […] Greu sa o uit. Ziua: 1 septembrie 1991. Zborul Bucuresti-Amsterdam. Compania: Tarom. Aeronava: Rombac 1 – 11. Plecam spre Maastricht, orasul in care urma sa studiez timp de un an, primisem o bursa a, pe […]

     

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More

Translate »