Project Sunrise: Posibilitatea de a zbura direct spre orice oraș din lume

În martie 2018, Qantas a lansat una dintre cele mai lungi rute din lume, care este operată cu zbor direct, fără escală. Ruta Perth – Londra este a doua cea mai lungă din lume, distanța dintre cele 2 orașe fiind de 14 498 kilometri. Iar zborurile sunt onorate cu aeronave de tipul Boeing 787-9 Dreamliner.

0 64

Însă această rută este doar începutul pentru Qantas. Transportatorul australian, care a reușit să unească Marea Britanie de Australia, lucrează la noi rute lung-curier. Prin ”Project Sunrise”,  se vrea a se putea zbura direct spre orice oraș de pe Pământ, pornind de oriunde, făcând lumea să pară tot mai mică.

Project Sunrise

Ce este Project Sunrise? Proiectul a fost inspirat după zborurile Double Sunrise pe care Qantas le opera în Al Doilea Război Mondial, pasagerii spunând că asistă la un răsărit dublu. Alan Joyce, CEO Qantas, a descris ambiția sa ca fiind ”antidotul față de tirania distanței”.

Qantas a provocat Airbus și Boeing, cei mai mari producători de avioane comerciale din lume, să dezvolte un avion capabil să zboare oriunde în lume, pornind de oriunde.

Londra și Paris – Sydney

La Mare cu Avionul

Qantas dorește ca aeronavele sale să ajungă la Paris sau Londra pornind și din Sydney și Melbourne, nu doar din Australia de Vest prin Perth. Iar planul acesta trebuie pus în practică până în 2022. Alte destinații menționate de Qantas sunt: Cape Town, New York și Rio de Janeiro. Conform lui Alan Joyce, aceasta ar fi ultima frontieră în aviația globală.

Project-Sunrise-Qantas

Alan Joyce a mai declarat că această provocare nu este doar despre zbor. În prezent, există avioane care să acopere distanțe lungi și foarte lungi. Însă marea provocare este să poți zbura cu un avion oriunde dorești, pornind de oriunde, iar acesta să fie încărcat la capacitate maximă (pasageri, bagaje și cargo).

Totul trebuie să fie în deplină siguranță și confort. Aeronava dorită de Qantas trebuie să fie capabilă să zboare 17 ore sau 21 de ore și să ofere aceeași eficiență operațională indiferent dacă zboară Sydney – Londra sau Sydney – Hong Kong.

Airbus A359-900ULR vs. Boeing 777-8X

Este o provocare pentru giganții Airbus și Boeing. Cum stau aceștia cu ”temele”? Până acum destul de bine. Ambii producători au dat curs provocării. Săptămâna viitoare, dacă vremea va permite, primul Airbus A350-900ULR va decola în zborul inaugural de test. Acest model a fost comandat de Singapore Airlines pentru a facilita reluarea zborurilor pe ruta Singapore – New York, care va fi cea mai lungă din lume.

În prezent, cea mai lungă rută din lume este onorată de Qatar Airways pe traseul Doha – Auckland. Distanța dintre cele două orașe este de 14526 de kilometri, iar zborurile sunt onorate cu aeronave de tipul Boeing 777-200LR.

Singapore – New York cu Airbus A350-900ULR

Revenind la ruta Singapore – New York, aceasta va fi acoperită de Airbus A390-900ULR în aproximativ 19 ore. Oficialii Airbus au declarat că acest model de avion ar putea acoperi și ruta Sydney – Londra, doar că nu respectă în totalitate cerințele Qantas.

La o întâlnire cu oficialii Airbus și Qantas, Alan Joyce a declarat că dorește un avion de lung-curier capabil să transporte până la 300 de pasageri pe distanțele menționate mai sus. În prezent, Boeing 787-9 Dreamliner, care zboară pe ruta Perth – Londra, poate transporta 236 de pasageri. Legat de A359-900ULR, încă nu este clară capacitatea de transport.

Dar Boeing lucrează la un alt proiect, care va concura cu Airbus A350-900ULR. Este vorba de Boeing 777-8X. Dacă totul evoluează conform planului, anul viitor am putea vedea în zbor primul exemplar din noua gamă triple seven. Totuși, autonomia de zbor anunță de Boeing, de doar 16100 de kilometri, va fi mai mică față de rivalul european.

Cum se apără Boeing prin autonomia mai mică a noului 777-8X? Randy Tinseth, vicepreședinte de marketing la Boeing, a declarat că nu se poate construi un avion doar pentru o companie aeriană și nu pot compromite aeronava pentru celelalte piețe. Însă este încrezător că se va găsi o soluție pentru a rezolva și provocarea Qantas.

Ruta Kangaroo (Sydney – Londra)

Ruta Kangaroo, mai exact primele zboruri între Australia și Marea Britanie au debutat în 1935, când traseul dura 12 zile. Zborurile erau operate cu un De Havilland 86. Pasagerii zburau pe patru continente diferite și se bucurau de opriri în Singapore, Bagdad și Creta, câteva destinații din drumul lung.

londra-sydney-1947

În 1947, timpul de calatorie a fost redus la patru zile. Ulterior, prin introducerea aeronavei Lockheed Constellation, Qantas a redus durata călătoriei dintre Perth și Londra la doar 55 de ore, cu șase opriri în întreaga lume. În anii ”70, compania aeriană australiană zbura cu Boeing 747, oprindu-se de obicei la Singapore și Bahrain pe drumul spre Regatul Unit. În 1989, Qantas a operat primul zbor direct între Londra și Sydney cu un Boeing 747, doborând recordul de distanță la nivel mondial. Zborul a fost într-o singură direcție și fără pasageri.

S-ar putea sa-ti placa si

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Translate »