Incidentul Transavia şi pilotul rămas în afara cockpit-ului
De câteva zile, în presă circulă o ştire despre un incident petrecut în septembrie 2012 la Transavia. Povestea este cam aşa: „Comandantul de pe o aeronavă Boeing 737 Transavia, care efectua un zbor din Olanda spre insula grecească Creta, a trebuit să meargă la toaletă. În urma sa, co-pilotul a securizat uşa şi a adormit. La întoarcere, comandantul a stat puţin pe la uşă, co-pilotul nerăspunzând la apel, iar în acest timp aeronava era pe pilot automat.”
Majoritatea celor din presă au speculat ideea că preţ de câteva minute avionul a fost pe pilot automat şi fără supraveghere, lansând eronat şi ideea că pilotul a rămas blocat în afara cabinei de pilotaj.
Realitatea este puţin alta. Procedura de intrare în cockpit diferă de la o companie la alta şi de la o aeronavă la alta. După atentatele de la 11 septembrie, s-a stabilit un protocol de securitate special şi care prevede ca uşa cabinei să fie încuiată pe durata zborului. Aronavele sunt prevăzute cu sisteme de comunicare între piloţi şi pasageri, însoţitori de bord şi pasageri, piloţi şi însoţitori de bord.
La intrarea în cockpit se află un interfon şi trei leduri (roşu – refuz la deschiderea uşii, verde – uşa poate fi deschisă şi portocaliu – fără răspuns), iar prin intermediul acestuia se face apel de deschidere a uşii din exterior. Ca la orice interfon, există un cod, în cazul avioanelor este din maxim 4 cifre. (imaginea alăturată este doar pentru exemplificare, dar nu arată aşa la un 737)
În cazul Transavia, cred că pilotul a făcut solicitare să-i fie deschisă uşa şi s-a aprins ledul portocaliu – fără răspuns. Comandantul a fost nevoit să aştepte câteva secunde, poate 1 minut, până a introdus iar codul şi uşa s-a deschis automat pentru câteva secunde, suficient ca pilotul să-şi reia locul în cabină.
În aviaţie există proceduri pentru aproximativ orice acţiune. Vreau să înţelegeţi că nu va rămâne niciun pilot în afara cabinei de pilotaj fără posibilitatea de acces. Uşa se poate deschide şi din exterior, doar în urma unor proceduri. Sistemele se completează între ele, tocmai pentru a preveni tot felul de situaţii neplăcute şi pentru siguranţa pasagerilor. Nu degeaba avionul este cel mai sigur mijloc de transport.
Ancheta cred că va cuprinde timpul cât a stat avionul nesupravegheat şi mai puţin partea cu statul comandantului blocat în afara cabinei de pilotaj.
Transavia este compania low-cost a grupului Air France-KLM!