Incident aviatic: un Boeing 737-800 Ryanair a depășit pragul pistei 08L
În dimineața acestei zilei, la ora 10:37, la Aeroportul Henri Coandă, o aeronavă Ryanair a depășit pragul fizic al pistei 08L.
Astăzi, la ora 10.37, la Aeroportul Henri Coandă, o aeronavă Boeing 738 Ryanair, care efectua cursa Berlin – București, a depășit pragul pistei 08L-26R, oprindu-se în siguranță pe suprafața betonată. Aeronava a întors imediat și a continuat rulajul până la poziția de parcare.
Boeing 737-800 Ryanair a depășit pragul fizic al pistei 08L
La bordul avionului se aflau 183 de pasageri și membrii echipajului. Pasagerii au fost debarcați în deplină siguranță. Nicio persoană nu a avut de suferit și nu s-au înregistrat pagube materiale.
În urma acestui incident aviatic, o echipă a Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a demarat invesigațiile, conform reglementărilor în vigoare.
Vă reamintim că incidentul nu este unic. În luna iunie, o aeronavă Airbus A320 Turkish Airlines s-a oprit în balizajul pragului fizic al pistei 08L.
Ca să înțelegeți mai bine situația, hai să vedem care e situația celor 2 piste. Aeroportul Internațional Henri Coandă – București are 2 piste lungi de 3 500 metri. Acestea sunt: pista 1 (08R – 26L) și pista 2 (08L – 26R). Pista 1 este în dreapta aeroportului – 08 Right, pista 2 este în stânga aeroportului – 08 Left.
Pista de decolare/aterizare nr. 2 (08L-26R) este operată cu pragul fizic decalat, având doar 2200 metri operaționali din cei 3500 metri oficiali. Această situație este încă din 15 august 2015. Recepția lucrărilor pe 1/3 din această pistă a fost respinsă.
Cu alte cuvinte, lucrarea a fost executată, iar bucata asta de pistă lungă de 1 300 metri este refăcută, dar recepția ei a fost respinsă. Probabil va trebui reconstruită sau poate va fi aprobată în anumite norme.
Deci pista 2 are doar 2200 metri operaționali pentru aterizări și decolări. În cazul aeronavei RYANAIR, unele surse spun că aeronava ar fi raportat vânt din coadă și pistă contaminată (tocmai începuse ploaia). Condițiile meteo nefavorabile plus pista de 2200 metri au dus la depășirea pragului decalat.
În mod normal, în condiții optime, o aeronavă de tipul Boeing 737-800 ar putea ateriza pe o distanță de aproximativ 1700 metri din momentul touchdown-ului. Dar știm prea bine că avioanele nu pun roțile jos fix în capul pistei.
Aceleași surse menționau că pista 2 se închide în astfel de condiții meteo, doar că în cazul acesta ploaia începuse de foarte puțin timp, dar a fost suficient cât să schimbe condițiile de aterizare.
Nu s-a întâmplat nimic grav, dar e bine să fie luate măsuri suplimentare pentru a evita astfel de situații! Totul e bine când se termină cu bine!