Ignoraţi sau respectaţi indicaţiile însoţitorilor de bord? Îi certaţi pe cei care nu le respectă?
Nu am foarte multe zboruri la activ, dar în cele făcute până în prezent am întâlnit diferite persoane care au ignorat mesajele şi indicaţiile însoţitorilor de bord. Un astfel de caz am întâlnit pe zborul Bucureşti – Timişoara – Bucureşti. Un tânăr se juca pe telefon şi ignorase mesajul de a-l închide. Mi-am luat inima-n dinţi şi i-am atras atenţia. Adică siguranţa mea e mai presus de orice fiţă.
Despre un eveniment asemănător a scris şi Maria Vasiliu. Mai jos aveţi povestea!
Într-un zbor recent de la Chicago spre Philadelphia, Melissa Brown s-a așezat lângă un tânăr pasager ale cărui acțiuni ar fi putut conduce sau nu la prăbușirea avionului. Ar fi trebuit ca aceasta să îl reclame sau pur și simplu să-l lase să iși vadă de treburile lui? Dilema, după cum probabil ați putut ghici, face referire la un călător care a refuzat să oprească dispozitivul său electronic.
„Căpitanul a făcut toate anunțurile înainte de zbor”, își amintește Brown, care lucrează pentru un operator de turism din Philadelphia. „Scaunele în poziție verticală, măsuțele ridicate, toate dispozitivele electronice pe off”.
Ah, dar cei 20 și ceva de pasageri de lângă ea au avut alte idei.
„Orice joc ar fi jucat pe telefonul său mobil era mult mai important decât regulile pe care noi toți trebuie să le respectăm în avion. A mers atât de departe încât și-a ascuns telefonul sub pălărie de fiecare dată când însoțitoarea de bord trecea în dreptul lui pentru a face ultimile verficări înainte de a-și ocupa strapontina”, a declarat Melissa Brown. „Telefonul mobil nu a fost oprit nici măcar o dată pe toată durata zborului”.
Administrația Federală a Aviației interzice categoric utilizarea în timpul zborului a dispozitivelor wireless din cauza potențialelor interferențe cu sistemul de navigație al aeronavei, dar și cu sistemele de comunicare. Această reglementare include, de asemenea, oprirea tuturor dispozitivelor electronice portabile, cum ar fi iPod-uri și DVD playere portabile.
În istoria aviaţiei nu există un caz concret de accident provocat de un terminal electronic. Iar reglementarea este pe cale să se schimbe. La sfârșitul anului trecut, directorul Comisiei de Comunicare Federală a trimis o scrisoare către FAA, solicitând să se permită o mai mare utilizare a tabletelor, e-reader-elor și a altor dispozitive portabile pe durata zborului. Pentru majoritatea pasagerilor companiilor aeriene, aceasta propunere părea așteptată de mult timp. Este dificil în a găsi vreo dovadă palpabilă că utilizarea unui telefon mobil sau a unui iPod-a ar fi interferat vreodată cu sistemul de navigație al unui avion. Ori să conducă către un accident aviatic.
Să revenim la dilemă. Ce poate face până la urmă un pasager ca Brown? Dacă ea îi cere tânărului să oprească device-ul, acesta poate deveni ostil. Să iți petreci două ore lângă cineva care clocotește a furie nu are nici un haz. Și totusi dacă el nu se conformează? Informarea însoţitorul de zbor ar putea sa îl transforme într-un agresiv.
Mi-am adus aminte și de o situație din august 2012, când pe zborul București-Timișoara, cu Carpatair, un pasager italian nu a vrut în ruptul capului să renunțe la laptopul său. A continuat să scrie e-mail-uri într-o veselie. L-am rugat în toate limbile cunoscute de acesta, să înceteze. La început se prefăcea că nu întelege prea bine ce-i comunicam, pe însoțitoarea de bord o păcălea lăsând ecranul în jos de cel puțin 4 ori. Înainte de anunțul de aterizare, simțind în lateral și privirile speriate ale unui domn mai în vârstă, m-am decis (deși nu este etic și nici de bun simț) să iau atitudine. Cu câteva secunde înainte să înceapă noul e-mail de redactat, m-am întins să „îmi așez poșeta sub scaunul din față mai bine” şi ”din greșeală” am apăsat pe butonul de oprire al laptop-ului. Elegant, mi-am cerut scuze, iar italianul a aprobat cu un zâmbet. L-am văzut pe bătrânel răsuflând ușurat. Cred că era primul lui zbor.
Să alegi a nu spune nimic, ești indiscutabil complice la încălcarea legii federale. O lege federală învechită, dar totuși lege. Când spui ceva despre comportamentul unui alt pasager? De exemplu, ar trebui să îl „pârăști” imediat pe un străin, ce stă lângă tine, atunci când acesta își decuplează centura înainte de oprirea completă a aeronavei? Sau aștepţi până când cineva pune clar vieţele în pericol a celorlalţi pasageri?
Where do you draw the line? Aceasta este întrebarea!
E voie sa folosesti dispozitive electronice, gen iPod-uri, eReadere sau laptopuri, dupa ce procedurile de decolare s-au finalizat, si pana inainte ca procedurile de aterizare sa inceapa. E voie sa folsesti aceste device-uri dupa ce semnul pentru a purta centura se opreste prima data. Telefoanele mobile sunt interzise pe toata durata zborului, e adevarat.
Nu inteleg care e problema cu un pasager care scria mail-uri, pe care cel mai probabil nu le trimitea, ca nu avea internet?
Cat despre cel care se juca pe telefon, daca era un telefon cu „Airplane mode”, atunci din nou, nu inteleg problema?
Mesajul este clar…Gadgeturile inchise. A, ca acum s-au scos gadgeturi care pot inchide conexiunea gsm sau pot opri anumite comunicari..e alta poveste. Legislatia nu s-a schimbat inca.
Nu cunosti cum e telefonul setat, ce laptop are etc. Stiu, suna a paranoia, dar abia in 2013 se va lua in discutie liberalizarea unor gadgeturi la bordul aeronavelor si liberalizarea generala pe avioanele cu sistemele de comunicare speciale instalate. Internetul va fi disponibil pe tot mai multe avioane si companii aeriene…
Nope, mesajul spune ca toate gadgeturile trebuie inchise „pe durata decolarii si aterizarii”, si ca telefoanele mobile si dispozitivele de acest tip trebuie tinute in Airplane Mode sau inchise pe toata durata zborului. Device-uri gen iPod-uri sau e-Readere sunt permise in timpul zborului 🙂
Companiile aeriene cer ca gadgeturile sa fie inchise DOAR pe durata decolarii si aterizarii sau cand e aprins semnalul de cuplare a centurii de siguranta pur si simplu pentru ca pasagerii sa fie receptivi la ce se intampla si sa fie usor de comunicat in cazul in care are loc un eveniment neprevazut, in rest chiar nu e problema sa butonezi laptop-ul, telefonul, tableta sau ce altceva mai vrei. Nu are nici o legatura cu undele de transmisie, gandeste-te ca sunt companii aeriene care iti ofera wireless in avion (ex. unele zboruri Norvegian Airlines).
Legat de internet la bordul aeronavelor, se monteaza niste echipamente speciale si se fac niste izolatii cu privire la sistemul electric al avionului. Sunt foarte multe companii care ofera acum internet la bordul avioanelor si se va generaliza.
Legat de legea federala din Statele Unite, acolo se cere oprirea gadgeturilor pe toata perioada zborului. Este adevarat ca nu s-au produs incidente din cauza gadgeturilor, cel putin nu pana in prezent. Insa se mai ia in calcul faptul ca bateriile li-ion au un comportament ciudat la 10 000 metri. A se vedea si cazul avioanelor 787. Inca se mai fac studii cu privire la aceste aspecte.
Ideea articolul era legata de legislatie si respectarea ei…Daca voi sanctionati pasagerii care ignora aceste reguli sau nu!
Io zic sa-si vada fiecare de treaba lui, am fi toti mai fericiti si mai putin stresati asa.
Da? Pai atunci eu zic sa-mi aprind o tigara in avion, fix langa dumneavoastra, sa vedem cat ma suportati intr-un zbor de 3 ore. Eventual sa-mi deschid si 2-3 gadgeturi, sa le intind asa pe langa dumneavoastra. O sa fie confortabil, ma gandesc:).
Daca trebuie sa ne vedem fiecare de noi, asta inseamna limitare in actiune, izolare…Mie nu-mi place sa traiesc in izolare :), iar viata mea e mai presus de orice. Asa ca Ar fi bine sa actionam cand vedem o ilegalitate, fie ca este in avion sau la sol…