Faliment: Alitalia va înceta operațiunile pe 15 octombrie 2021
Transportatorul național italian, Alitalia, va opera ultimul zbor din istorie pe 15 octombrie 2021, compania aeriană anunțând peste noapte că a încetat să mai vândă bilete și că va anula toate zborurile de la acea dată. Locul său va fi luat de o nouă companie aeriană națională numită ITA (Italia Trasporto Aereo), succesor susținut de statul italian.
ITA va moșteni unele dintre aeronavele, personalul și activele Alitalia- cum ar fi saloanele aeroportului – dar nu și programul de zboruri Alitalia, care va fi abandonat în favoarea unui nou sistem de loialitate care va fi condus de o companie terță.
Deținută de Ministerul Italian al Finanțelor, cu o listă de datorii ștearsă, plus o finanțare de repornire de 700 de milioane de euro, compania aeriană din Roma va avea, cel puțin la început, jumătate din dimensiunea Alitalia, cu doar 52 de avioane, dar intenționează să mărească flota la 78 de avioane până la sfârșitul anului 2022 și 105 avioane până în 2025.
ITA se va concentra – inițial – pe zboruri interne și intraeuropene și câteva rute pe distanțe lungi de la Roma și Milano spre New York, Boston, Miami sau Tokyo.
Noua companie aeriană va angaja mai puțin de o treime din forța de muncă a Alitalia, cu 10.000 de angajați mai puțin, și va desfășura licitații competitive pentru activități precum asistență la sol și întreținere, precum și pentru programul de fidelitate al companiei.
ITA se va concentra – inițial – pe zboruri interne și intraeuropene și câteva rute pe distanțe lungi de la Roma și Milano spre New York, Boston, Miami sau Tokyo. „În linii mari, planul ar trebui să se concentreze pe rutele pe distanțe lungi, cele mai profitabile, în special cele spre SUA”, a declarat Directorul Executiv al ITA, Fabio Lazzerini. „Piața pe distanțe lungi înseamnă privilegierea pieței nord-americane, care este insuficient deservită și extrem de profitabilă, dar este necesară și o extindere suplimentară. America de Sud trebuie menținută în standby, trebuie să ne gândim la Asia și China, pentru că Japonia se descurcă foarte bine.”
Scopul este de a construi un transportator mai slab, care să se poată concentra în principal pe piețele internaționale, fără a se lăsa împiedicat de costurile și angajamentele care au făcut din Alitalia un departament al guvernului.
Guvernul a investit peste 5 miliarde de euro în Alitalia după ce fostul acționar, Etihad Airways, a întrerupt legăturile în 2017. Etihad a investit 1.76 miliarde de euro în 2014 pentru a cumpăra o participație de 49%, urmate de alte 80 de milioane de euro pentru o participație de 75% în MilleMiglia de la Alitalia, care era schema de loialitate a companiei aeriene.
ITA nu a reușit să încheie nicio alianță după ani de discuții cu Lufthansa sau Delta Air Lines.
Lazzerini consideră că alianțele vor fi „fundamentale” pentru viitorul ITA, deși noua companiei aeriană nu a reușit să încheie nicio alianță cu Lufthansa sau Delta Air Lines, după ani de discuții. „Lumea companiilor aeriene este o lume a alianțelor. Este dificil să rămâi singur. Sunt puține companii care rămân singure și care reușesc să reziste. Este dificil să fii izolat într-o lume globală.”
Cu toate acestea, Lufthansa și alți potențiali pretendenți care au acceptat ajutorul de stat din partea propriilor lor guverne fie nu pot să investească, în conformitate cu normele UE, fie riscă o reacție politică dacă fac o astfel de mișcare înainte de a-și rambursa propriile finanțări.
Călătoriile pe distanțe lungi rămân, de asemenea, în standby din cauza restricțiilor de călătorile încă în vigoare la nivel mondial. Cererea pentru călătoriile de afaceri, care este de obicei un factor cheie pentru călătoriile intercontinentale, își va reveni abia în câțiva ani, după pandemia globală care durează de mai mult de 16 luni.