Cum se schimba calatoriile cu avionul după 14 mai (interviu Lucian Bode)

1 2.072

Într-un inteviu acordat corespondentului Știrilor ProTV Vitalie Cojocari, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că în prezent, la nivelul Uniunii Europene, toate țările membre vin cu propuneri și soluții de reluare a transportul de marfă și de pasageri în Europa. Dar că normalizarea, la nivelul dinainte de criză, se va face treptat și cu respectarea anumitor reglementări comune.

Am extras din interviul cu domnul Lucian Bode (click pentru ascultat interviul) doar partea care ne interesează în mod direct. Adică doar ceea ce a spus despre aviație și cum se schimbă călătoria cu avionul după 14 mai. Mai jos aveți fragment din interviu.

Vouchere în loc de bani pentru biletele de avion

“Au fost doua teme de discuții. Pe de o parte, măsuri urgente care să atenueze impactul negativ al crizei asupra sectorului de transporturi. Iar pe de altă parte s-a discutat despre ce facem în etapa post-criză, etapa în care anumite state, inclusiv România, au anunțat că vor relaxa măsurile, din 15 mai. Când va expira starea de urgență, noi trebuie să știm exact cum se va desfășura fiecare mod de transport în România și în toate statele membre”, a explicat Lucian Bode.

Potrivit ministrului Transporturilor, una dintre propunerile pe care le-a făcut România, în ceea ce privește transportul aerian, a fost aceea de a înlocui despăgubirile în bani cu vouchere, în cazul călătoriilor neefectuate din cauza crizei.

Una dintre ropunerile României în domeniul aerian a fost modificarea temporară a Regulamentului 261/2004, pentru a permite transportatorilor, pentru o perioadă limitată de timp, să ofere vouchere pentru zborurile pasagerilor ale căror curse au fost anulate, din motive de COVID-19.

Inițial, am fost 11 state care am solicitat oficial acest lucru. Iar până la finalul discuțiilor de ieri au fost peste 20 de state care s-au alăturat acestei solicitări și cred că în recomandările finale ale Comisiei Europene vom regăsi această posibilitate”, a explicat ministrul.

Oficialul a mai spus că, în al doilea rând, pe fondul diminuării curselor aeriene, a solicitat elaborarea de noi prognoze de trafic aerian și planuri de performanță în ceea ce privește controlul traficului aerian prin Eurocontrol.

Cum se schimba calatoriile cu avionul

În ceea ce privește transportul aerian de călători, ministrul Transporturilor a precizat că prioritatea este aceea de a asigura deplasarea în sigutanță a cetățenilor și limitarea maximă a risului de îmbolnăvire.

Trebuie să ne asigurăm că cetățenii se pot deplasa în siguranță și riscul de îmbolnăvire este minim. Este puțin probabil că din 15 mai, de exemplu, toate zborurile interne și internaționale să fie reluate. Suntem în discuții atât la nivel național, cât și la nivel european, să vedem cum reluăm această activitate gradual. De exemplu, probabil companiile vor relua zborurile interne la nivel regional, nu către toate cele 16 aeroporturi.

Pentru asta avem nevoie să știm ce se va întâmpla pe tot lanțul, de la eroport, la companiile care asigură serviciile în airport, la compania aeriană, modul în acre se vor emite biletele, modul în care vor fi repartizați pasagerii în aeronavă – toate eceste detașii trebuie lămurite în acele standard pe care noi le-am solicitat Comisiei Europene și care cred că vor veni cel mai târziu săptămâna viitoare. Un set de recomandări pe care să le implementăm toate statele membre”, a spus Bode.

Loc liber lăsat în avion

În ceea ce privește varianta lăsării unui loc liber în avion între pasageri, pentru a păstra distanța, ministrul a spus că o asemenea propunere a venit din partea Italiei.

Propuneri de acest gen au venit din partea statelor membre – de exemplu Italia a făcut această propunere, a trimis-o către toate stale emembre, cum văd ei poziționarea în fiecare mijloc de transport post-criză. Concret, aceste lucruri nu s-au discutat.

Eu le-am cerut tuturor direcțiilor de specialitate pe toate modurile de transport din minister să vină cu o propunere concretă, cum văd ei desfășurarea transportului aerian, de exemplu, în România, ținând cont de toate datele pe care noi le avem la acestă oră la nivel național, fără să așteptăm acele standard. Și au venit cu propuneri pe fiecare segment în parte, ce se va întâmpla în aeroport, cum vor fi acele culoare pentru păstrarea distanței”, a precizat ministrul.

Ce face statul pentru a menține în viață cei doi operatori românești Tarom și Blue Air

În România discutăm de 15 companii aeriene, din care două efectuează mai mult de o treime din zboruri – vorbesc de Tarom și Blue Air, care în acest moment sunt în dificultate, pentru că le-au scăzut veniturile cu peste 95%. În paralel, identificăm soluții pentru a menține în viață aceste companii, deja sunt în șomaj tehnic 90% din angajații Blue Air și peste 60%-70% din angajații Tarom.

Avem acel memorandum prin care solicităm ajutor de stat pentru cele două companii, au plătit o parte din datoriile pe care le aveau în acest zile. În acest moment, preocuparea noastră este să menținem acest companii pe linia de plutire, să le menținem în viață, în activitate și după criză, iar în momentul în care vom începe să operăm vom decide și cum acordăm aceste vouchere, în cât timp, sau restituim banii – pentru că nu am eliminat această variantă, dar nu putem restitui banii în 7 zile, așa cum scrie regulamentul”, a declarat Lucian Bode.

Interviul acesta a adus în atenția noastră, a tuturor, câteva idei și planuri dorite după data de 14 mai. Însă nu sunt acțiuni ferme, nu e nimic concret. Așteptăm deciziile finale!

1 comentariu
  1. […] Cum se schimba calatoriile cu avionul după 14 mai (interviu Lucian Bode) […]

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRomanianRussianSpanishTurkish