blank

Cum să ne protejăm de caniculă! Ce trebuie să facem în timpul caniculei!

0 478

Zilele acestea, România este asaltată de caniculă. Temperaturile pot ajunge chiar și la 41 de grade în unele locuri. Indicele de confort a depășit 80 de unități în multe regiuni din țară, chiar și în București. Efectele creșterii temperaturilor și căldurii extreme duc la numeroase îmbolnăviri și decese în fiecare an.

Pentru mulți oameni, vremea caldă este un moment pentru activități în aer liber pline de distracție. Cu toate acestea, activitățile în aer liber nu sunt recomandate în perioadele caniculare, momente în care temperaturile sunt crescute excesiv. Există numeroase recomandări de la autorități pentru a vă proteja de perioadele caniculare.

Recomandări ale Ministerului Sănătăţii, în zilele caniculare, pentru populația generală

  • Evitaţi, pe cât posibil, expunerea prelungită la soare între orele 11 – 18;
  • Dacă aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală din casă;
  • Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depăseste 32 grade Celsius;
  • Dacă nu aveţi aer condiţionat în locuinţa sau la muncă, se recomandă să stați 2-3 ore în spații mai răcoroase;
  • Dacă ieșiți afară, purtaţi pălării de soare, haine lejere, din fibre naturale (in, cânepă), de culori deschise;
  • Pe parcursul zilei se recomandă să faceţi duşuri călduţe, fără a vă şterge de apă;
  • Beţi zilnic între 2 – 4 litri de lichide, fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute, poate 30 de minute, în funcție de activitatea făcută.
  • Nu consumaţi alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acestea favorizează deshidratarea şi diminuează capacitatea de luptă a organismului împotriva căldurii;
  • Evitaţi băuturile cu conţinut ridicat de cofeină (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice;
  • Consumaţi fructe şi legume proaspete (pepene galben, roşu, castraveţi, roşii) deoarece acestea conţin o mare cantitate de apă;
  • O doză de iaurt produce aceeaşi hidratare ca şi un pahar de apă;
  • Evitaţi activităţile în exterior care necesită un consum mare de energie (sport, grădinărit, prășit etc).

În perioadele caniculare, este recomandat să aveți grijă de persoanele dependente de voi (copii, vârstnici, persoane cu dizabilităţi) oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu vi le solicită. Evitați să lăsați animalele de companie și copiii în vehicule parcate.

Dacă suntem expuși la temperaturi caniculare, este bine să știm cum reacționăm și să luăm măsurile necesare pentru a reveni la o stare mai bună:

  • Edeme ale mâinilor și picioarelor, care dispar după 1-2 zile de la încetarea expunerii la căldura;
  • Crampele musculare sunt contractii involuntare, care dau senzația de durere ascuțită. Apar frecvent la nivelul abdomenului, brațelor, picioarelor.
  • Insolația apare la persoanele care se expun direct la soare o perioada mai lungă și se manifesta prin dureri de cap, somnolență, cinfuzie, temperatură.
  • Transpirații excesive, amețeli, oboseală, greață, sete intensă, dureri de cap, senzația lipsei de aer, bătăi intense ale inimii;
  • Sincopa de căldură (amețeli) apare ca urmare a fluxului insuficient de sânge la nivelul creierului, în special în momentul trecerii din poziția sezând în poziția ridicat;
  • Hiperpirexia (temperatura corpului mai mare de 41 de grade) este cea mai severă complicație a expunerii la caniculă. Se asociază cu pierderea completă sau parțială a cunoștinței, puls rapid, senzația lipsei de aer și necesită intervenție medicală imediată. Mai multe informații pe bioclinica.ro

În concluzie, aveți grijă de voi și protejați-vă de caniculă!

Leave A Reply

Your email address will not be published.