Cât de repede zboară avionul? Care este viteza avionului la decolare, la altitudinea de croazieră sau la aterizare?
Mulți dintre voi ne-ați întrebat despre viteza avionului în diferite etape ale zborului. Am observat că au crescut și accesările în urma unor căutări similare despre viteza avionului sau cât de repede zboară un avion comercial. Pornind de la cele menționate mai sus, am pregătit acest articol.
Încep cu o scurtă introducere despre prima experiență avută la decolare într-un avion comercial de tip Boeing 737 KLM. Se întâmpla în urma cu mai bine de 10 ani. Nu am să uit niciodată momentul acela când motoarele au început să fie turate la maxim, iar avionul a început să ruleze pe pistă de ”m-a băgat în scaun”. A fost zborul ce a dus pasiunea pentru avioane la un alt nivel, rezultând Airlinestravel.ro. De fapt, proiectul l-am început pentru că eram în căutarea de răspunsuri la multe întrebări ce mi s-au derulat în cap pe durata primului zbor.
Ca și voi, am fost curios să aflu la ce viteză zboară avioanele, care este viteza la decolare, care este altitudinea de croazieră și cum este ea stabilită, care este consumul de carburant și multe altele.
Când vine vorba de viteza unui avion, situația poate fi confuză pentru că există mai multe tipuri de viteză: viteza la sol și viteza în aer.
Viteza medie a unui avion comercial de pasageri este între 460 și 580 de mile pe oră / 400-500 de noduri / 800-850 kilometri pe oră / Mach 0.75 – 0.85 atunci când zboară la 33000-36000 de picioare / 10000 – 11000 metri altitudine. În general, cu cât avionul zboară mai sus, cu atât poate călători mai repede.
Așa cum am precizat, este vorba de o medie. În general, viteza de zbor este influențată de viteza vântului, dar și de alți parametri interni și externi. Contează dacă avionul este încărcat la capacitate maximă sau are doar jumătate din numărul pasagerilor ce pot fi transportați. În aceeași măsură, contează dacă avionul are încărcătură cargo sau nu, contează inclusiv mediul în care zboară – vreme bună / ploaie, condiții de viscol etc.
Viteza la sol
Dacă ne raportăm la timpul necesar pentru ca avionul să parcurgă o anumită distanță la sol, atunci discutăm de viteza la sol. În aceste condiții, viteza avionului poate ajunge și la 900-1000 de kilometri pe oră. Au fost cazuri când avioanele comerciale de pasageri au zburat și cu 1200-1250 kilometri pe oră viteză la sol. A se vedea topul celor mai rapide zboruri din istoria aviației comerciale.
Avionul poate fi ajutat de un vânt puternic din spate, așa cum sunt curenții Jet Stream peste Atlantic, ceea ce duce la creșterea vitezei la sol. Totodată, un vânt puternic din față poate duce la o scădere a vitezei la sol.
Viteza aerului
Dacă ne raportăm la viteza aerului, aici avem câteva variații diferite. Piloții se raportează la viteza cu care avionul zboară prin aer, nu la viteza la sol. Inclusiv ajustările pentru decolare și aterizare se fac în funcție de viteza în aer, nu de viteza la sol. Dacă avionul are o viteză de decolare de 140mph, dar din față bate un vânt de 20 mph, atunci avionul poate decola și la 120 mph.
Viteza aerului care trece deasupra aripii dictează cât de multă sustentație produce aripa, iar această portanță este cea care permite aeronavei să-și susțină propria greutate și îi permite să zboare. În principiu, dacă ai avea un vânt din față de aproximativ 140 mph, aeronava s-ar putea ridica de la sol fără să avanseze!
De precizat că avioanele decolează și aterizează cu vânt din față sau lateral, foarte rar cu vânt din spate. Vântul din spate poate fi periculos în etapele de decolare și aterizare pentru că avionul nu ar mai fi controlabil.
Legat de viteza de decolare, aceasta este în medie de 160-180 mph. În timp ce viteza de aterizare este în medie cuprinsă între 150-160 mph. Este firesc ca la aterizare să fie o viteză mai mică față de cea de la decolare. Diferă în funcție de modelul de avion și de modul de propulsie.
Sper că am reușit să sumarizez informațiile pe înțelesul tuturor când vine vorba de viteza avionului în zbor și în raport cu solul.