Care este cel mai sigur loc în avion?

8 4.372

Un Boeing 727 a fost prăbuşit controlat într-un deşert din Mexic, în vara acestui an. Au participat peste 400 de persoane la acest proiect. S-au cheltuit milioane de EUR şi a durat aproximativ 5 ani pregătirea proiectului. Prăbuşirea şi comportamentele manechinelor, în timpul impactului, au fost filmate cu 38 de camere HD montate în avion şi pe avion.

În premieră pentru industria airlines, s-au strâns imagini şi informaţii care pot contribui la avioane mai sigure şi la stabilirea unor noi măsuri de siguranţă pentru pasageri. Multe teste se fac în laboratoare şi nu cuprind chiar toate situaţiile reale posibile. Aşa că industria are nevoie de astfel de experimente realizate cu avioane reale.

În urma acestei prăbuşiri controlate s-au tras şi primele concluzii. Un avion de pasageri aterizează cu o viteză medie de 180 mph. În cazul avionului prăbuşit controlat, acesta avea o viteză de 450 mph. În urma impactului, cockpitul şi puţin din partea din faţă a avionului s-au rupt de restul fuselajului. Primele concluzii arată cu degetul spre trenul de aterizare din faţă. Acesta nu s-a desprins de avion, ceea ce a forţat ca botul să se rupă.

Manechinele Hibryd III, cele folosite la bordul aeronavei, au 175 cm înălţime şi cântăresc 77 kg fiecare. Hybrid III este folosit cu regularitate pentru a studia efectele coliziunilor auto frontale. În aceste împrejurări, manechinele masculine sunt adesea însoţite de manechine care imită femei şi copii.

Fiecare manechin are 32 de canale de date. La bordul aeronavei au fost 3 manechine Hybrid III şi au existat 96 de canale de colectare de date, în ritmul de 10 000 de mostre pe secundă. Prăbuşirea avionului a durat aproximativ 450 milisecunde, deci în acest interval de timp, manechinele au colectat 432 000 de informaţii.

Cu ocazia aceasta s-a testat şi poziţia pe care trebuie să o ia un pasager în cazul unui impact iminent. Companiile aeriene recomandă centura pusă, poziţia uşor ghemuită spre faţă, capul între braţe şi palmele la ceafă. Aşa că cercetătorii au aşezat un manechin în poziţia recomandată şi unul în poziţia normală.

În cazul poziţiei recomandate, tibia piciorului a fost foarte solicitată din cauza greutăţii corpului şi a forţei de impact. Sunt şanse ca anumite persoane să sufere leziuni în zona gleznelor şi atunci ar putea avea dificultăţi la deplasare. În cazul manechinului aşezat în poziţia normală problemele au fost în zona lombară. Pe lângă acestea, s-a dat violent cu capul de scaunul din faţă şi a fost lovit la umar de un panou desprins din avion.

Cercetătorii recomandă poziţia ghemuit, cea indicată şi aprobată de industria airlines, pentru că pasagerul este mai puţin vulnerabil la accidente şi are mult mai multe şanse să scape teafăr.

În urma accidentului provocat controlat, forţele impactului au fost mai mari în partea din faţă – până la 12G şi mici în partea din spate – până la 6G. G reprezintă forţa de atracţie gravitaţională!

Concluziile sumare şi legate de acest accident arată că cele mai bune locuri au fost cele din spatele avionului. În cazul accidentului cu Boeing 727 „Big Flo”, 81% dintre pasageri au avut şanse reale de a supravieţui. Primii care au avut de suferit au fost piloţii, urmaţi de pasagerii de la clasa business şi cei aflaţi pe primele rânduri de la clasa economică.

M-am înscris în aplicaţia creată de Discovery Channel şi am ales locul 7C. După emisiunea “Curiosity: Avionul prăbușit“ am primit următorul mesaj:

„Locul 7C nu mai era prins de corpul aeronavei, după prăbuşire. Impactul l-a catapultat la 150 metri distanţă de avion, căci partea frontală a fuzejalului s-a dezmembrat, iar avionul a fost târât direct pe sol.”

Trebuie să luăm în calcul că modelul Boeing 727 nu mai este folosit în prezent şi a avut motoarele pe coadă, iar majoritatea aeronavelor operaţionale în prezent au motoarele pe aripi. Aşa că aşteptăm un test făcut şi cu astfel de aeronave!

Sfat: Când urcaţi în avioane, important este să gândiţi pozitiv şi să aveţi încredere în echipaje şi aeronave. Respectaţi în permanenţă indicaţiile primite de la însoţitorii de bord. Vă doresc zboruri cât mai plăcute şi lipsite de incidente!

P.S. Nu exista „locul cel mai sigur” într-un avion pentru că sunt mulţi factori care pot influenţa un incident/accident. Aşa că vă recomand să vă alegeţi locurile dorite, care vi se par confortabile etc!

8 Comentarii
  1. Radu Dumitrescu says

    Salut,

    O singură nedumerire am legată de aterizarea avionului. Cum a ajuns avionul respectiv la mach 1.32 (cei 450m/s cu care a aterizat)? În pozele din celălalt articol al tău, avionul pare că zboară cât de cât orizontal, dar ce nu pricep eu e cum a ajuns să aterizeze (forțat) la viteză supersonică. Sau mai bine zis, cum a ajuns să zboare la acea viteză—viteza sunetului e pe la 340m/s la altitudine mică.

    O să mă documentez mai pe seară, când voi avea un pic de timp. Pare interesant 🙂

  2. Sorin says

    Salut Radu,

    Da, informatia era preluata de pe Discovery, dar cred ca mai plauzibil este treaba cu noduri pe ora. O sa caut sa vad in reluare filmuletul la o ora mai decenta :D.

    Cercetez problema si revin cu informatia exacta!

  3. Radu Dumitrescu says

    Cred că ar fi noduri, nu noduri/h. Adică nodurile reprezintă viteza, noduri/h ar fi accelerație 🙂 450 de noduri ar fi cam viteză de croazieră pentru un avion (830km/h). Eu n-am găsit multe detalii tehnice despre acest experiment, dar mai caut diseară.

  4. Claudiu says

    🙂

    Eu mereu incerc sa stau undeva in spatele aripilor, pe randul de la geam 🙂

    Pe locul 29F sunt şanse să fi scăpat fără să te accidentezi sau să te răneşti la momentul impactului. De fapt, în partea din spate a avionului, forţele de impact au fost doar pe jumătate cât cele din partea frontală. La aproximativ 6G – adică de şase ori forţa de atracţie gravitaţională – ai fi resimţit impactul cam ca atunci când te ciocneşti cu maşinuţele dintr-un parc de distracţii.

  5. stefan says

    atatia factori 🙂
    _ vrei sa vezi bine pe geam: in fata
    _ vrei sa te zgaltai mai putin la turbulente: pe aripa
    _ vrei sa ai ceva procente in plus de sanse sa nu mori: in spate
    (desi daca te uiti la accidentul de la LA cu avionul ala coreean de acum cativa ani nu prea e cazul)

    PS: in curand o sa zbor de 2 ori cu 380-ul, am luat locuri cat mai in fata posibil, la cat de mari sunt aripile la monstrul ala e mai bine sa stai fff in fata sau fff in spate

Leave A Reply

Your email address will not be published.