Boeing 777-200ER (9M-MRD) Malaysia Airlines zbura pe un culoar sigur
În urma accidentului aviatic din 17 iulie 2014, în care aeronava Boeing 777-200ER (9M-MRD) Malaysia Airlines s-a prăbuşit la graniţa dintre Ucraina şi Rusia, mai multe voci s-au întrebat: „de ce zbura peste o zonă de conflict?”. Conform unor protocoale de siguranţă, spaţiile aeriene din zonele de conflict sunt închise şi evitate de avioanele comerciale.
În cazul de faţă, conform unui comunicat emis de EUROCONTROL, avionul Boeing 777-200ER (9M-MRD) de pe zborul MH17 opera pe un culoar aerian fără restricţii şi considerat sigur. Culoarele de zbor sunt stabilite pe orizontală şi pe verticală. În cazul Ucrainei, în zona de est, zona de restricţie era activă până la plafon 320 (32 000 de picioare altitudine). Aeronava B777 Malaysia Airlines zbura la nivel de zbor 330 (33 000 de picioare = 10100 metri altitudine). Şi totuşi nu a fost un culoar sigur aşa cum se credea.
Ca să înţelegem mai bine situaţia, treaba a stat cam aşa. Spaţiului aerian superior din Ucraina este împărțit în cinci regiuni FIR (Flight Information Region): Kiev, Lviv, Dnipropetrovsk, Odesa şi Simferopol. Zborul MH17 tranzita regiunea Dnipropetrovsk spre est. S-a pierdut contactul cu aeronava aproape de graniţa cu Rusia, aceasta fiind doborâtă la 50 de km de graniţa ruso-ucraineană.
Cu toate că în zonă au mai avut loc acţiuni asemănătoare, cu avioane militare doborâte, IATA a menţionat că zona prin care a zburat Boeing 777-200ER (9M-MRD) Malaysia Airlines nu era supusă unor restricţii. Acest lucru mi se pare ciudat, mai ales că o situaţie asemănătoare s-a petrecut în Crimeea – regiunea Simferopol, în luna aprilie, iar ICAO şi EUROCONTROL au lansat avertismente către operatorii aerieni prin care le recomandau ocolirea spaţiului aerian.
În prezent, spaţiul aerian al Ucrainei este restricţionat, majoritatea zborurilor ocolind această zonă. În urma acestei restricţii, traficul aerian rerutat în spaţiul aerian al României a crescut cu aproximativ 15%. ROMATSA este pregătită să facă faţă acestei creşteri prin personalul calificat şi antrenat pentru astfel de situaţii.
Precizăm că, în condiţii normale de trafic, luând ca exemplu anul 2013, media aeronavelor pentru care regia asigură servicii de trafic aerian, pe o perioadă de 24 de ore, este de 2000 – 2200, pe perioada verii şi 1600 – 1800, pe perioada iernii.
Legendă:
EUROCONTROL = European Organisation for the Safety of Air Navigation
IATA = International Air Transport Association
ICAO = International Civil Aviation Organization
FIR = Flight Information Region