Blue Air a fost amendată de ANPC cu 2 milioane de EURO! Pasagerii afectați de zborurile anulate ar putea primi banii înapoi în maxim 10 zile!
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat Blue Air cu 2 milioane de euro, cea mai mare amendă acordată până acum de autoritate. ANPC a demarat luna trecută o acțiune de control, după ce au fost înregistrate aproape 1.000 de plânger la adresa companiei.
”Ținând cont de aspectele constatate în urma verificărilor și de inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12 iulie 2022, 9,88 milioane de lei, în conformitate cu prevederile art.15(2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare”, se arată într-un comunicat ANPC, preluat de Economica.net!
ANPC arată că, în perioada 30 aprilie 2021- 30 aprilie 2022, Blue Air a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.5 milioane de lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri.
ANPC a dispus ca sancțiune complementară măsura de remediere prevăzută la art. 12 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, și anume ,,… încetarea contractului și restituirea contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maximum 10 de zile” cu respectarea opțiunii consumatorilor și cu raportare la toate rezervările anulate și pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensații, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30. aprilie 2022.
Totodată, ANPC a dispus măsura de a nu mai pune la dispoziția consumatorilor, pe piață, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotările/mijloacele/resursele necesare efectuării acestora, cu respectarea întocmai a condițiilor și caracteristicilor declarate.
„Având în vedere că abaterile constatate privesc atât consumatori din România, cât și din UE, ANPC, prin Direcția Generală Control Supraveghere Piață și Armonizare Europeană, a transmis o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile omoloage ANPC, din celelate state membre, prin care solicită verificarea, la nivel european a încălcărilor similare de legislație, altele decât cele reclamate la ANPC, ori dacă s-au luat deja măsuri de asigurare a respectării legislației, pe teritoriul UE, împotriva unor astfel de abateri ale companiei Blue Air Aviaton SA”, arată instituția.
Operatorii economici vor rămâne, în continuare, în atenția ANPC, iar îndeplinirea măsurilor dispuse, de restituire a sumelor, precum și de încetare a practicilor comerciale incorecte, vor fi verificate de comisari, după încheierea celor 10 zile, prevăzute de lege.