#BIAS2015 – Dan Huber, pilot de A-10 Thunderbolt
În cadrul expoziției statice, US Air Force au expuse 2 aeronave de tip A-10 Thunderbolt. Alte 2 trebuiau să evolueze, dar nu au mai făcut-o din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Într-una din aeronavele din expoziția statică, l-am găsit pe căpitanul Dan Huber:
Taxi and parking A-10 Thunderbolt #USAF @ Aeroportul Baneasa – Aurel Vlaicu / BBU#BIAS2015Bucharest International Air Show Bucharest Airports
Posted by Airlines Travel on Thursday, June 18, 2015
TIG: Povestește-ne un pic despre aceste avioane.
DH: Avioanele sunt A-10 C, un upgrade față de A-10 A. Le avem în operare din 2005. Cea mai mare diferență este că acum avem 2 display-uri multifuncționale: afișează orice de la informații despre hărți, navigație, arme, muniție. Acest avion se pilotează foarte ușor. Deoarece a fost creat pentru CAS (Close Air Support), viteza maximă pe care o atinge este în jur de 400 noduri (aproximativ 740 km/h), dar, de obicei, zburăm cu 200 noduri (aproximativ 370 km/h). De asemenea, trebuie să zburăm destul de jos. Un alt tip de misiuni pe care această aeronavă le realizează sunt cele de „combat search and rescue”. Ne place mult acest tip de misiune: este sarcina noastră să găsim un eventual pilot doborât și să ne asigurăm că el este recuperat în siguranță de către un elicopter.
TIG: Cum vă pregătiți să faceți trecerea pe aceste avioane? Știm că nu mai există A-10 cu dublă comandă.
DH: După ce terminăm pregătirea pe alte tipuri de avioane cu dublă comandă, trecem direct pe A-10 C. Ești singur în avion de prima oară când îl pilotezi. E puțin înfricoșător, dar și distractiv.
TIG: Este primul avion de luptă pe care tu l-ai pilotat?
DH: Da, în cadrul US Air Force zburăm de obicei pe un singur tip de avion pe durata întregii cariere. Foarte rar facem ceea ce se numește „across training”, când învățam să zburăm pe alt tip de avion. Am aproximativ 550 ore de zbor la manșa lui Thunderbolt.
TIG: Avionul în care te afli a fost folosit în vreo luptă până acum?
DH: Fiecare aeronavă de acest tip a fost folosită deja în diferite lupte. Aceasta a fost construită în 1982; USAF a folosit A-10 în Irak, Afghanistan.
TIG: Tu ai participat vreodată la vreo luptă?
DH: Nu, eu nu, dar escadrila mea da. Iar pentru a fi mereu pregătiți pentru o astfel de situație, ne antrenăm constant. Tocmai ne-am întors de la niște exerciții realizate în Europa alături de alți membrii NATO. Suntem de ceva timp staționați în România, la Câmpia Turzii, unde ne antrenăm alături de Mig-21 LanceR.
Mulțumim frumos!
DH: Mulțumesc și eu!