blank

#BIAS2015 – Dan Huber, pilot de A-10 Thunderbolt

1 865

În cadrul expoziției statice, US Air Force au expuse 2 aeronave de tip A-10 Thunderbolt. Alte 2 trebuiau să evolueze, dar nu au mai făcut-o din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Într-una din aeronavele din expoziția statică, l-am găsit pe căpitanul Dan Huber:

Taxi and parking A-10 Thunderbolt #USAF @ Aeroportul Baneasa – Aurel Vlaicu / BBU#BIAS2015Bucharest International Air Show Bucharest Airports

Posted by Airlines Travel on Thursday, June 18, 2015

TIG: Povestește-ne un pic despre aceste avioane.

DH: Avioanele sunt A-10 C, un upgrade față de A-10 A. Le avem în operare din 2005. Cea mai mare diferență este că acum avem 2 display-uri multifuncționale: afișează orice de la informații despre hărți, navigație, arme, muniție. Acest avion se pilotează foarte ușor. Deoarece a fost creat pentru CAS (Close Air Support), viteza maximă pe care o atinge este în jur de 400 noduri (aproximativ 740 km/h), dar, de obicei, zburăm cu 200 noduri (aproximativ 370 km/h). De asemenea, trebuie să zburăm destul de jos. Un alt tip de misiuni pe care această aeronavă le realizează sunt cele de „€œcombat search and rescue”. Ne place mult acest tip de misiune: este sarcina noastră să găsim un eventual pilot doborât și să ne asigurăm că el este recuperat în siguranță de către un elicopter.

A-10C-Thunderbolt-1

TIG: Cum vă pregătiți să faceți trecerea pe aceste avioane? Știm că nu mai există A-10 cu dublă comandă.

DH: După ce terminăm pregătirea pe alte tipuri de avioane cu dublă comandă, trecem direct pe A-10 C. Ești singur în avion de prima oară când îl pilotezi. E puțin înfricoșător, dar și distractiv.

TIG: Este primul avion de luptă pe care tu l-ai pilotat?

DH: Da, în cadrul US Air Force zburăm de obicei pe un singur tip de avion pe durata întregii cariere. Foarte rar facem ceea ce se numește „a€œcross training”, când învățam să zburăm pe alt tip de avion. Am aproximativ 550 ore de zbor la manșa lui Thunderbolt.

A-10C-Thunderbolt

TIG: Avionul în care te afli a€“ fost folosit în vreo luptă până acum?

DH: Fiecare aeronavă de acest tip a fost folosită deja în diferite lupte. Aceasta a fost construită în 1982; USAF a folosit A-10 în Irak, Afghanistan.

TIG: Tu ai participat vreodată la vreo luptă?

DH: Nu, eu nu, dar escadrila mea da. Iar pentru a fi mereu pregătiți pentru o astfel de situație, ne antrenăm constant. Tocmai ne-am întors de la niște exerciții realizate în Europa alături de alți membrii NATO. Suntem de ceva timp staționați în România, la Câmpia Turzii, unde ne antrenăm alături de Mig-21 LanceR.

Mulțumim frumos!

DH: Mulțumesc și eu!

Leave A Reply

Your email address will not be published.