American Airlines şi US Airways vor fuziona şi vor da naştere celei mai mari companii aeriene

3 1.338

Iată că, după multe luni de negocieri şi zvonuri, AMR Corporation (OTCQB: AAMRQ), părintele companiei American Airlines, şi US Airways Group (NYSE: LCC) au anunţat fuziunea într-o zi plină de iubire – 14 februarie. Capitalizarea va fi de aproximativ 11 miliarde de dolari şi va da naştere celei mai mari companii aeriene din lume – noua American Airlines. Anunţul fuzionării a venit la scurt timp după ce American Airlines şi-a anunţat rebrandingul, lucru ce a premeditat unirea celor două mari companii aeriene americane.

Noul operator aerian va fi condus de Doug Parker, actualul CEO US Airways, iar Tom Horton, actualul CEO American Airlines, se va retrage în 2014 şi va primi 19,875,000 de dolari. Jumătate din sumă va fi în numerar, iar cealaltă în acţiuni la noua American. Consiliul de conducere va avea 12 membri (trei reprezentanţi ai American Airlines, inclusiv Tom Horton, patru reprezentanţi ai US Airways, inclusiv Doug Parker şi cinci reprezentanţi AMR). Vor rămâne 11 după retragerea lui Horton. Creditorii AMR vor deţine 72% din acţiunile noii companii, iar cei ai US Airways restul de 28% din acţiuni. Procedeul de fuziune nu se va face peste noapte, iar în următoarea perioadă va fi supus unei analize a Departamentului de Justiţiei din SUA. Noul transportator va avea sediu în Dallas-Fort Worth.

Flota American Airlines – peste 950 de aeronave

Dacă totul va decurge conform planului, lucru care cred că se va întâmpla, noua American Airlines va avea o flotă formată din peste 950 de avioane operaţionale. Însă noua American va pune accentul şi pe mărirea şi modernizarea flotei. Ambele companii aeriene au comenzi plasate pentru aproximativ 600 de aeronave noi şi moderne, acestea urmând să intre în serviciu cu începere din vara lui 2013.

În următorii 5 ani, flota American va fi una dintre cele mai moderne şi mai tinere. Această fuziune va crea o bază solidă financiară şi va permite transportatorului aerian să continue investiţiile în tehnologie, servicii şi produse. Companiile aeriene regionale American Eagle, Piedmont Airlines şi PSA Airlines vor continua să opereze ca entităţi distincte, fără să fie afectate de fuziune.

 Destinaţii – peste 330 de destinaţii din 56 de ţări

După fuzionare, noul operator American Airlines va opera peste 6700 de zboruri zilnice către 336 destinații, din 56 de țări. Se va echilibra puţin piaţa pe Statele Unite. Noua American va avea puterea şi infrastructura să se lupte cu Delta Air Lines şi United pentru clienţii premium şi chiar să-i recâştige pe cei pierduţi în ultimii ani. În decursul anilor trecuţi, chiar US Airways a cedat mai multe sloturi în favoarea operatorului Delta pe aeroportul LaGuardia din New York. Un studiu Innovata arată că American Airlines – US Airways au 31% din plecările de pe LaGuardia, iar Delta Air Lines 40%. United se bucură de 69% pe Newark, dar LaGuardia este preferatul pasagerilor premium. Pe JFK, American Airlines – US Airways au 19%, Delta 21%, destul de echilibrat.

Noua American Airlines va reuşi să pună stăpânire pe coasta de est a Statelor Unite, iar acest lucru se poate observa din cifrele care prezintă activitatea operatorilor americani pe aeroporturile mari. Acest lucru oferă oportunitatea de a opera mult mai avantajos zborurile long-haul în parteneriat cu British Airways. În acelaşi timp, Delta construieşte un joint venture cu  Virgin Atlantic. Va fi interesant de urmărit cum vor evolua lucrurile pe ruta New York – Londra.

statistici_innovata_aeroporturi

În Statele Unite, marile companii aeriene full service se bat în special pe clienţii corporate, iar majoritatea sunt în partea estică a continentului Nord-American. În urma fuziunii, noua American va avea o cotă importantă din piaţa estică şi are mari şanse să atragă un număr important de oameni de afaceri. Din 2009 şi până la mijlocul lui 2012, American Airlines a pierdut destul de mult din această piaţă, în timp ce Delta a reuşit să se poziţioneze pe un loc fruntaş.

coporate (click pe poza)

Pe piaţa americană, Noua American Airlines (American Airlines + US Airways) va avea o cotă importantă din piaţă pe partea estică şi centrală a Statelor Unite şi un loc fruntaş pe partea de vest. Rămâne de văzut dacă totul va decurge conform planului, iar organizaţiile abilitate cu analizarea fuziunii nu vor pune bete-n roate.

strength(click pe poza)

 

La 25 ianuarie 2013, o analiza a reţelelor celor 2 mari transportatori arată că American Airlines operează spre 130 de destinaţii în care nu este prezent US Airways, iar US zboară spre 62 de destinaţii în care nu este prezent American.

orase_american_us(click pe poza)

 

Fuziunea dintre American Airlines şi US Airways va reduce numărul marilor companii aeriene americane la patru: noua American Airlines, United Airlines, Delta Airlines şi Southwest. Restul au sub 5% din piaţă, deci nu se iau în calcul.

procente_companii_aeriene_statele_unite(click pe poza)

 

Alianţe Aeriene – US Airways va ieşi din Star Alliance

În urma fuziunii, noua American Airlines va rămâne în alianţa Oneworld, fiind membru fondator. În aceste condiţii, operatorul US Airways va ieşi din Star Alliance, unde oricum nu prea a fost băgat în seamă. Acest lucru ar aduce un important echilibru în rândul alianţelor pe teritoriul Statelor Unite. SkyTeam cu Delta Airlines vor avea 30% din piaţă, Star Alliance cu United vor avea 36%, iar Oneworld cu American Airlines vor ajunge la 34% din piaţă. Înainte de fuziunea celor doi operatori, Star are o cotă de 44% şi nu 45 ca în grafic.

alliance

Astfel, sunt şanse foarte mari să putem zbura spre Statele Unite la preţuri decente şi vom avea ocazia să ne alegem alianţa chiar de la Bucureşti. Czech Airlines, Aeroflot, Alitalia, Air France-KLM şi TAROM sunt în SkyTeam, British Airways şi Air Berlin sunt în Oneworld, iar TAP Potugal, Turkish Airlines, Lufthansa şi subsidiarele SWISS şi Austrian Airlines sunt în Star Alliance. Concurenţa mare înseamnă mai multe avantaje pentru pasageri.

Cam atât, deocamdată, despre ce ar putea însemna fuziunea dintre American Airlines şi US Airways. Se preconizează că fuziunea ar putea avea loc cu drepturi depline abia în trimestrul al 3-lea din acest an. Dar să nu uităm că American Airlines se află sub legea falimentului şi mai sunt multe analize şi verificări de făcut de statul american până se va da undă verde. Ideea e că aproximativ toată lumea implicată în acest proces doreşte fuziunea, pornind de la angajaţi şi până la transportatorii parteneri. Ar fi culmea ca autorităţile americane să respingă această solicitare.

Vă mai spun că, începând cu 2008, piaţa transporturilor aeriene din SUA a fost marcată de un fenomen de consolidare prin fuziunile dintre Delta Airlines şi Northwest Airlines (2008), United Airlines şi Continental Airlines (2010), precum şi dintre Southwest şi Airtran (2011). Un fenomen similar a avut loc şi în Europa, unde British Airways s-a unit cu operatorul spaniol Iberia, Air France şi-a unit forţele cu compania olandeză KLM, iar grupul german Lufthansa a preluat companiile SWISS, Austrian Airlines şi Brussels Airlines. Care vor fi următoarele fuziuni?

3 Comentarii
  1. Christian Vasile says

    Din cate banuiesc eu SAS dispare curand de pe harta, sau cel putin va fi cumparat, pentru ca se afla intr-un faliment grav. Si nu stiu de ce prevad ori Lufthansa, ori AirFrance-KLM cumparand compania din scandinavia – mai degraba nemtii, si-asa au deja codeshare-uri cu SAS si tot felul de parteneriate.

    1. Sorin says

      Da, ma gandeam la SAS. Ma gandesc si la Czech airlines, Alitalia…Problema e ca sunt companii de stat cu datorii mari si nu prea sunt oferte atractive…

Leave A Reply

Your email address will not be published.